UMA ANÁLISE DOS CONCEITOS DE INTERAÇÕES INTERMOLECULARES DISCUTIDOS NOS LIVROS DE CIÊNCIAS DA NATUREZA E SUAS TECNOLOGIAS DO PNLD 2021

Authors

  • Natália Maiquele Dalmann Maron ufpel
  • Michael Costa da Rosa ufpel
  • Fernanda Karolaine Dutra da Silva ufpel
  • Vitória Schiavon da Silva ufpel
  • Alessandro Cury Soares ufpel
  • Bruno dos Santos Pastoriza ufpel

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35230

Keywords:

Livros Didáticos, Interações Intermoleculares, PNLD 2021, Ensino de Química

Abstract

This study aimed to analyze how high school textbooks from the PNLD 2021 program addressed the concepts of Intermolecular Interactions. For the development of this research, Bardin’s (1977) content analysis methodology was applied to a corpus of 42 textbooks, which revealed three categories: Concept Definition, Concept Application, and Concept Representation. The importance of integrating the three levels of Chemistry (macroscopic, submicroscopic, and symbolic) was emphasized, promoting a more balanced learning approach aligned with the educational objectives of the New High School reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 70. ed. Lisboa: Persona, 1977. 229 p.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 30, p. 549-566, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GNrkGpgQnmdcxwKQ4VDTgNQ/. Acesso em: 07 jun. 2025.

DRIVER, R; ASOKO, H; LEACH, J; MORTIMER, E; SCOOT, P. Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química nova na escola, v. 9, n. 5, p. 31-40, 1999. Disponível em: https://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf . Acesso em: 07 jun. 2025.

FUKUI, A.; NERY, A. L.; AGUILAR, J. B.; CARVALHO, E. G.; LIEGEL, R. M.; AOKI, V. L. M.. Ciências da natureza e suas tecnologias: Composição e estrutura dos corpos. São Paulo: SMEducação, 2020. 260 p.

GILBERTO, J. M. A.; MARTHO, G. R.; FERRARO, N. G.; PENTEADO, P. C. M.; TORRES, C. M.; SOARES, J.; CANTO, E. L.; LEITE, L. C. C.. Moderna Plus Ciências da natureza e suas tecnologias: Água e vida. São Paulo: Moderna, 2020. 268 p.

GODOY, L.; DELL´AGNOLO, R. M.; MELO, W. C.. Ciências da Natureza: Matéria, Energia e Vida. São Paulo: Editora Ftd, 2020. 292 p.

JOHNSTONE, A. H. Chemical education research in Glasgow in perspective. Chemistry Education Research and Practice, v. 7, n. 2, p. 49-63, 2006. Disponível em: https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2006/rp/b5rp90021b . Acesso em: 07 jun. 2025.

LOPES, S.; ROSSO, S.. Ciências da Natureza Lopes & Rosso: Água, Agricultura e o uso da terra. São Paulo: Moderna, 2020. 260 p.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2013, 112 p.

MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H.; ROMANELLI, L. I. A proposta curricular de química do Estado de Minas Gerais: fundamentos e pressupostos. Química Nova, v. 23, p. 273-283, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/QZSvNkKHJHG3Wk6XsSd7Phb/?format=html&lang=pt . Acesso em: 07 jun. 2025.

MORTIMER, E.; HORTA, A.; MATEUS, A.; MUNFORD, D.; FRANCO, L.; MATOS, S.; PANZERA, A.; GARCIA, E.; PIMENTA, M.. Matéria, energia e vida - uma abordagem interdisciplinar: Materias e energia - Transformações e conservação. São Paulo: Scipione, 2020. 284.

PAULETTI, F. Entraves ao ensino de química: apontando meios para potencializar este ensino. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências. Manaus, v. 5, n. 8, p. 98-107, 2017. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/39 Acesso em: 07 jun. 2025.

ROCHA, C. J. T.; FARIAS, S. A. A importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola pública. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p. 1547-1560, 2020. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4947/3787. Acesso em: 07 jun. 2025.

ROGERS, C. Tornar-se pessoa. Tradução de Ferreira, M. J. C. e Lamparelli, A. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. 489 p.

ROS, A. C. La estructura conceptual de la química: realidad, conceptos y representaciones simbólicas. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, n. 78, p. 7-20, 2014. Disponível em: https://www.veronicagomez.com.ar/DQ/quimica_dificil/Caamano_2014_La_estructura_conceptual_de_la_quimica.pdf . Acesso em: 07 jun. 2025.

SANTOS, K. C; CHINELLATO, E. A; SILVA, R. A.; KIMURA, M.; FERRARO, A. C. S.; FRÓES, A. L.; OGO, M. Y.; MICHELAN, V.. Diálogo Ciências e suas tecnologias - vida na terra: como isso é possível? São Paulo: Moderna, 2020. 292 p.

SANTOS, K. C.; CHINELLATO, É. A.; SILVA, R. A.; KIMURA, M.; FERRARO, A. C. S.; FRÓES, A. L.; OGO, M. Y.; MICHELAN, V.. Diálogo Ciências e suas tecnologias - Energia e sociedade: uma reflexão necessária. São Paulo: Moderna, 2020. 268 p.

THOMPSON, M.; RIOS, E. P.; SPINELLI, W.; REIS, H.; SANTANNA, B.; NOVAIS, V. L. D.; ANTUNES, M. T.. Conexões Ciências e suas tecnologias: Saúde e tecnologia. São Paulo: Moderna, 2020. 252 p.

THOMPSON, M.; RIOS, E. P.; SPINELLI, W.; REIS, H.; SANTANNA, B.; NOVAIS, V. L. D.; ANTUNES, M. T.. Conexões Ciências e suas tecnologias: Conservação e transformação. São Paulo: Moderna, 2020. 244 p.

ZACHEU, A. A. P.; CASTRO, L. Dos tempos imperiais ao PNLD: a problemática do livro didático no Brasil. Jornada do Núcleo de Ensino de Marília, v. 14, p. 1-12, 2015. Disponivel em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/jornadadonucleo/dos-tempos-imperiais-ao-pnld--a-problematica1.pdf . Acesso em: 07 jun. 2025.

ZANON, V, S. O livro didático, o currículo mínimo estadual e o ENEM: uma análise sobre interações intermoleculares. 2018. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química - Licenciatura), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018. Disponível em: https://app.uff.br/riuff;/bitstream/handle/1/11446/VSZ%20Monografia%20Licenciatura%20FINAL%20-%20corrigida%202.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 07 jun. 2025.

Published

25-11-2025

How to Cite

DALMANN MARON, N. M.; COSTA DA ROSA, M.; DUTRA DA SILVA, F. K.; SCHIAVON DA SILVA, V.; CURY SOARES, A.; DOS SANTOS PASTORIZA, B. UMA ANÁLISE DOS CONCEITOS DE INTERAÇÕES INTERMOLECULARES DISCUTIDOS NOS LIVROS DE CIÊNCIAS DA NATUREZA E SUAS TECNOLOGIAS DO PNLD 2021. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35230. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/35230. Acesso em: 2 dec. 2025.