Teaching thermology through a play activity:
the autodrome game
DOI:
https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27534Keywords:
Teaching Physics; Thermology; Playful activity; Race track game; PIBIDAbstract
This article consists of an experience report carried out during the Institutional Scholarship
Program for Teaching Initiation (PIBID) of a Degree Course in Physics. The intervention took place at the end of the first quarter of 2019, in a 2nd year high school class at a state public school. The methodology adopted was a playful activity, in the form of a game called Autodromo, with the objective of reviewing the content of Thermology. During the application, we found the motivation and engagement of students provided by the ludic activity and also the importance of proposing activities related to the more conceptual and contextualized part of Physics. We believe that the intervention was able to reduce the degree of students' rejection of the Physics discipline, indicating a possible improvement in learning.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 7 mai. de 2021.
CABRERA, W.B.; SALVI, R. A ludicidade no Ensino Médio: Aspirações de Pesquisa numa perspectiva construtivista. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 5, 2005, Bauru. Atas[...]. Bauru: ABRAPEC, 2006. p. 01 –11.
CARVALHO, A. M. P.; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. Ciências no Ensino Fundamental - O Conhecimento Físico. São Paulo: Editora Scipione, 1998.
CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Ensino e aprendizagem de Física no Ensino Médio e a formação de professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 94, p.43-55, set-dez. 2018.
CARVALHO, A. M. P.; SANTOS E. I.; AZEVEDO M. C. P. S.; DATE, M. P. S.; FUJII, S. R. S.; BRICCIA, V. Calor e temperatura: um ensino por investigação. São Paulo: Editora da Física, 2014.
FREIRE, P. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
KAMII, C.; DEVRIES, R. Jogos em Grupo na Educação Infantil: Implicações na Teoria de Piaget. Tradução de Maria Célia Carrasqueira. São Paulo: Ed. Trajetória Cultural, 1991.
KISHIMOTO, T. M. Bruner e a brincadeira. In: __. (Org.). Brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002, p. 139-154.
MORAES, J. U. P. A visão dos alunos sobre o ensino de física: um estudo de caso. Scientia Plena, Aracaju, v. 5, n. 11, p. 1 – 7. 2009.
MELO, C. M. R. As atividades lúdicas são fundamentais para subsidiar ao processo de construção do conhecimento (continuação). Información Filosófica, Roma, v. 2, n.1, p.128-137. 2005.
PINHEIRO, E. K. Autódromo: um jogo para motivar a aprendizagem e promover a interação social. 2007. (77f). Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. – Belo Horizonte, 2007.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
WALLON, H. A. Evolução Psicológica da Criança. São Paulo: Martins Fontes, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.