Teaching thermology through a play activity:

the autodrome game

Authors

  • Alerf de Paula Dornel Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica
  • Lucas Figueiredo Matos Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica
  • Marconi Frank Barros Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica
  • Cleiton Kenup Piumbini Núcleo de Estruturação do Ensino de Física (NEEF) - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica
  • Luiz Otavio Buffon Núcleo de Estruturação do Ensino de Física (NEEF) - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica https://orcid.org/0000-0002-8283-2550

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27534
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Instituto Federal do Espírito Santo - IFES - Campus Cariacica

Keywords:

Teaching Physics; Thermology; Playful activity; Race track game; PIBID

Abstract

This article consists of an experience report carried out during the Institutional Scholarship
Program for Teaching Initiation (PIBID) of a Degree Course in Physics. The intervention took place at the end of the first quarter of 2019, in a 2nd year high school class at a state public school. The methodology adopted was a playful activity, in the form of a game called Autodromo, with the objective of reviewing the content of Thermology. During the application, we found the motivation and engagement of students provided by the ludic activity and also the importance of proposing activities related to the more conceptual and contextualized part of Physics. We believe that the intervention was able to reduce the degree of students' rejection of the Physics discipline, indicating a possible improvement in learning.

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Author Biographies

Alerf de Paula Dornel, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

Licenciado em Física e Mestrando em Ensino de Física pelo Instituto Federal do Espírito Santo – Campus
Cariacica, Cariacica, Espírito Santo, Brasil. E-mail: alerfpdornell@gmail.br

Lucas Figueiredo Matos, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

Licenciando em Física pelo Instituto Federal do Espírito Santo – Campus Cariacica, Cariacica, Espírito
Santo, Brasil. E-mail: matoslucas140800@gmail.com.

Marconi Frank Barros, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória. Professor da Escola
EEEFM Maria Ortiz- SEDU, Vitória, Espírito Santo, Brasil. E-mail: marconibarros05@gmail.com.

Cleiton Kenup Piumbini, Núcleo de Estruturação do Ensino de Física (NEEF) - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

Doutor em Física pela Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória. Professor do Instituto Federal do
Espírito Santo – Campus Cariacica - NEEF (Núcleo de Estruturação do Ensino de Física) - Coordenadoria
de Física, Cariacica, Espírito Santo, Brasil. E-mail: cleiton.kenup@Ifes.edu.br.

Luiz Otavio Buffon, Núcleo de Estruturação do Ensino de Física (NEEF) - Coordenadoria de Física - Mestrado em Ensino de Física - Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

 Doutor em Física pela Universidade de São Paulo. Professor do Instituto Federal do Espírito Santo –
Campus Cariacica - NEEF (Núcleo de Estruturação do Ensino de Física) - Coordenadoria de Física,
Cariacica, Espírito Santo, Brasil. E-mail:buffon@ifes.edu.br.

References

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Published

03-05-2022

How to Cite

DORNEL, A. de P.; MATOS, L. F.; BARROS, M. F.; PIUMBINI, C. K.; BUFFON, L. O. Teaching thermology through a play activity:: the autodrome game. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 133–146, 2022. DOI: 10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27534. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27534. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência