The importance of working with games for the teaching of mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27804

Keywords:

Game, State of knowledge; , Teaching of Mathematics, Early Years of Elementary School

Abstract

This article is the object of study as contributions of studies to the use of games in the teaching of mathematics for the Initial Years of Elementary School. In order to carry out the study, we sought to identify, in the database of the Coordination for the Improvement of Level Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BD), the scientific production that would have as descriptors: game”, “ Mathematics” and “Elementary Education”. With the analysis of the selected works, we conclude that the pedagogical use of the game, for the teaching of mathematics, depends on how school planning and how it is worked by the teacher. The data analysis points out the importance of the game for the learning of mathematics, the need for contestation as strategies used in the games and a pedagogical practice that considers the role of the child.

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Author Biographies

Rosilene Pova, USCS

Possui graduação em Direito pela Faculdade de Direito de São Bernardo do Campo(2004) e graduação em Pedagogia pela Universidade de Santo André(2006). Atualmente é professora da rede Municipal de Diadema. Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Prefeitura Municipal de
Diadema, Diadema, SP, Brasil. E-mail: lenipova@yahoo.com.br.

Maria de Fátima Ramos Andrade, USCS/UPM

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo, Doutorado em Comunicação Semiótica pela PUC/SP e pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas. Atua em cursos de graduação e pós-graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: base de conhecimento para o ensino, desenvolvimento profissional da docência, aprendizagem profissional da docência, (multi)letramentos e praticas pedagógicas. Integra a Rede de Estudos sobre Desenvolvimento Profissional Docente (REPED). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Membro associada do World Education Research Association (Wera). Group: International Research Networks (IRNs). Didactics ? Learning and Teaching.

Ana Silvia Moço Aparício

Doutora em Línguística Aplicada pela Universidade de Campinas (UNICAMP) e professora do Programa
de Mestrado profissional em Educação na Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). E-mail:
anaparicio@uol.com.br.

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Published

03-05-2022

How to Cite

POVA, R.; ANDRADE, M. de F. R.; SILVIA MOÇO APARÍCIO, A. . The importance of working with games for the teaching of mathematics. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 95–109, 2022. DOI: 10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27804. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27804. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Pesquisa