Qualitative study for to discuss as information technologies and communication related with teaching training

Authors

  • Alessandro Rodrigo Zanato
  • Dulce Maria Strieder
  • Terezinha Aparecida Campos

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28511

Abstract

It is considered that, Information and Communication Technologies (ICTs) interfere and mediate communicative processes, including in the classroom. Thus, it sought to understand whether teacher training empowers the use of ICT in the classroom. For this, a field research was carried out with 30 teachers from the public network of Cascavel/PR, data were collected through interviews, later grouped and analyzed by the Content Analysis Technique. It was found that, of the 30 teachers interviewed, 26 are specialists. However, there seems to be a mismatch between training and performance, since, due to several factors, this teacher a survivor of the current system, which makes it difficult to insert ICT in the classroom. It is inferred that the use of ICTs in the classroom must be linked to teacher training, since the transformations of society in the technological age require a teacher with solid training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. R.; GIACOMINI M. A.; TEIXEIRA, V. M.; HENRIQUES, S. H.; CHAVES, L. D. P. Reflexões sobre a formação docente na pós-graduação. Esc. Anna Nery: Revista de Enfermagem [online], Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p.1-7, 2019. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452019000300503&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 dez. 2020.

ARAÚJO, M. V.; BARROS, D. Formação de professores, currículo e práticas pedagógicas no município de Aquiraz. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, Ano 4, Ed. 5, v.6, p. 56-201, mai., 2019. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/pedagogia/praticas-pedagogicas>. Acesso em: 13 dez. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BRASIL. Ministério de Educação. Plano Nacional de Educação. 2014. Disponível em: <https://pne.mec.gov.br/>. Acesso em: 10 dez. 2020.

CANÁRIO, R. Mudar as escolas: o papel da formação e da pesquisa. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1991.

COSTA, C.S.; MATTOS, F.R. Tecnologia na sala de aula em relatos de professores. Curitiba: CRV, p. 202, 2016, (Série: Recursos Didáticos Multidisciplinares, v. 1).

COSTA, M.C.; SOUZA, M.A.S. O uso das TICs no processo ensino e aprendizagem na escola alternativa “lago dos cisnes”. Revista Valore, Volta Redonda, 2 (2): 220-235, ago./dez. 2017. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/blog/mpcp2/files/2017/04/Tecnologia-na-Sala-de-Aula-em-Relatos-de-Professores-ilovepdf-compressed.pdf. Acesso em: 12 nov.2020.

FELDMANN, M.G. (Org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora SENAC, 2009.

GATTI, B.A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7ª. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

LIBÂNEO, J.C. Organização e Gestão da Escola – teoria e prática. Goiânia/GO: Alternativa, 2004.

MALACARNE, V. Os professores de química, física e biologia da região oeste do Paraná: formação e atuação. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-14062007-164949/pt-br.php>. Acesso em: 10 nov. 2020.

MELLO, G.N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical.São Paulo Perspec., São Paulo, v. 14, n. 1, p. 98-110, mar. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 nov.2020.

MERCADO, L.P. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió/AL: Edufal, 1999. Disponível em: <http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1324>. Acesso em 10 nov. 2020.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10ª Ed. São Paulo/SP, HUCITEC, 2007.

MORAN, J.M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas/SP: Papirus Editora, 2007.

MOURA, E.; BRANDÃO, E. Uso das tecnologias digitais na modificação da prática educativa escolar. Revista Científica Fazer, s/l, v. 1, n. 1, p.1-17, 2013. Disponível em: <https://docplayer.com.br/5008361-O-uso-das-tecnologias-digitais-na-modificacao-da-pratica-educativa-escolar-use-of-digital-technologies-in-education-school-modification-of-practice.html>. Acesso em: 15 nov.2020.

PARANÁ. Boletim. Resultados do Censo Escolar. Curitiba/PR, n. 6, jun./jul. 2014.

RAMOS, M.; COPPOLA, N.C. O uso do computador e da internet como ferramentas pedagógicas, 2008/2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2551-8.pdf> Acesso em: 09 dez. 2020.

ROSTAS, M.H.S.G. Formação de professores: aspectos de um processo em construção. Rev. Int. de Form. de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 4, n.2, p. 169-185, abr./jun., 2019. Disponível em: . Acesso em: 09 dez. 2020.

SILVA, P.H.G. Educação na contemporaneidade: as mídias digitais como processo de ensino/aprendizagem na cibercultura. 2018. Dissertação (Mestrado em Docência para a Educação Básica), Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2018. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/180794/silva_phg_me_bauru.pdf?sequence=3&isAllowed=y>. Acesso em: 10 dez. 2020.

Published

28-12-2021

How to Cite

RODRIGO ZANATO, A. .; MARIA STRIEDER, D. .; APARECIDA CAMPOS, T. . Qualitative study for to discuss as information technologies and communication related with teaching training. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 489–501, 2021. DOI: 10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28511. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28511. Acesso em: 8 apr. 2025.

Issue

Section

Pesquisa