The use of the fraction disc: an experience with operations on fractions with a 6th-year student in the municipality of Canaã dos Carajás - PA

Authors

  • Itamar dos Santos Fonseca
  • Antônio de Oliveira Marques
  • Mauro Sérgio Santos de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28518

Abstract

Given the moment that education is experiencing, due to the covid-19 pandemic, the way it had to adapt teaching to social isolation. This work was prepared by two 4th year students of the Mathematics course atthe State University of Pará (UEPA). The objective was to help a student from elementary school in the municipality of Canaã dos Carajás - PA to learn. The subject covered by this report is the handling of the fraction disk. For many scholars, the handling of concrete materials can bring students closer to mathematical knowledge and create an effective learning relationship. The delivery of content took place in two moments, in person and at the student's home. In the first moment, the subject was explained on a whiteboard and, in the second, the content was worked out with the help of the disk. At the end of each class, a 25-question questionnaire was applied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, O. M.; MACÊDO, E. S.; MENDES, I. A. Matemática em atividades, jogos e desafios: Para os anos finais do ensino fundamental. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional comum curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 12 jan 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC / SEF, 1997. Disponível em: <https://www.cpt.com.br/pcn/pcn-parametros-curriculares-nacionais-documento-completo-atualizado-e-interativo>. Acesso em: 13 jan. 2021.

DANTE, L. R. Teláris Matemática 6° ano: ensino fundamental, anos finais. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2018.

GIOVANNI-JUNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A conquista da Matemática. (Coleção do 6ª ao 9ªano do Ensino Fundamental). 4ª ed. São Paulo: FTD, 2018.

LUCIANO, K. M. F. O uso de Material Concreto no Ensino e Aprendizagem da Matemática. Cadernos do IME - Série Matemática, Rio de Janeiro, v. 11, n° 1 p. 01 -17, 2017. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadmat/index>. Acesso em: 15 jan. 2021.

MARCIANO, E.Como simplificar Frações. 2020. Disponível em: https://escolaeducacao.com.br/como-simplificar-fracoes/. Acesso em: 23 jan. 2021.

NOVELLO, T. P.; SILVEIRA, D. S.; LUZ, V. S.; COPELLO, G. B.; LAURINO, D. P. Material concreto: uma estratégia pedagógica para trabalhar conceitos matemáticos. In: IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9. 2009. Curitiba: Anais… Curitiba: PUCPR, 2009. p. 10730 – 10739. Disponível em: <http://repositorio.furg.br/handle/1/1014>. Acesso em: 22 jan. 2021.

PIAGET, J. O nascimento da Inteligência na criança. Tradução Álvaro Cabral. 4ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

Published

28-12-2021

How to Cite

DOS SANTOS FONSECA, I.; DE OLIVEIRA MARQUES, A. .; SANTOS DE OLIVEIRA, M. S. The use of the fraction disc: an experience with operations on fractions with a 6th-year student in the municipality of Canaã dos Carajás - PA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 657–672, 2021. DOI: 10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28518. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28518. Acesso em: 8 apr. 2025.

Issue

Section

Relato de Experiência