The use of the fraction disc: an experience with operations on fractions with a 6th-year student in the municipality of Canaã dos Carajás - PA
DOI:
https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28518Abstract
Given the moment that education is experiencing, due to the covid-19 pandemic, the way it had to adapt teaching to social isolation. This work was prepared by two 4th year students of the Mathematics course atthe State University of Pará (UEPA). The objective was to help a student from elementary school in the municipality of Canaã dos Carajás - PA to learn. The subject covered by this report is the handling of the fraction disk. For many scholars, the handling of concrete materials can bring students closer to mathematical knowledge and create an effective learning relationship. The delivery of content took place in two moments, in person and at the student's home. In the first moment, the subject was explained on a whiteboard and, in the second, the content was worked out with the help of the disk. At the end of each class, a 25-question questionnaire was applied.
Downloads
References
BEZERRA, O. M.; MACÊDO, E. S.; MENDES, I. A. Matemática em atividades, jogos e desafios: Para os anos finais do ensino fundamental. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional comum curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 12 jan 2021.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC / SEF, 1997. Disponível em: <https://www.cpt.com.br/pcn/pcn-parametros-curriculares-nacionais-documento-completo-atualizado-e-interativo>. Acesso em: 13 jan. 2021.
DANTE, L. R. Teláris Matemática 6° ano: ensino fundamental, anos finais. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2018.
GIOVANNI-JUNIOR, J. R.; CASTRUCCI, B. A conquista da Matemática. (Coleção do 6ª ao 9ªano do Ensino Fundamental). 4ª ed. São Paulo: FTD, 2018.
LUCIANO, K. M. F. O uso de Material Concreto no Ensino e Aprendizagem da Matemática. Cadernos do IME - Série Matemática, Rio de Janeiro, v. 11, n° 1 p. 01 -17, 2017. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadmat/index>. Acesso em: 15 jan. 2021.
MARCIANO, E.Como simplificar Frações. 2020. Disponível em: https://escolaeducacao.com.br/como-simplificar-fracoes/. Acesso em: 23 jan. 2021.
NOVELLO, T. P.; SILVEIRA, D. S.; LUZ, V. S.; COPELLO, G. B.; LAURINO, D. P. Material concreto: uma estratégia pedagógica para trabalhar conceitos matemáticos. In: IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9. 2009. Curitiba: Anais… Curitiba: PUCPR, 2009. p. 10730 – 10739. Disponível em: <http://repositorio.furg.br/handle/1/1014>. Acesso em: 22 jan. 2021.
PIAGET, J. O nascimento da Inteligência na criança. Tradução Álvaro Cabral. 4ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.