The periodic table of elements

combined History of Science and remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.28785

Keywords:

Chemistry Teaching, Periodic Table, Classification of Chemical Elements

Abstract

The goal of this paper is to present and discuss a didactic proposal whose focus was the incorporation of historical facts about the ideas of classification of chemical elements that occurred throughout 19th and 20th centuries. The proposal was designed for the development in classes of the first year of high school in a public school in a municipality in Minas Gerais. However, with the social restrictions imposed by the SARS-COV-2 pandemic, the proposal had to be reworked in order to meet the health recommendations and the imposed teaching and learning proposals of the Minas Gerais State Department of Education. The results show that students developed different strategies, using certain characteristics provided, to classify 18 of the known chemical elements. In addition to the results presented in this article, we highlight the changes, difficulties and possibilities of teaching work in the face of remote teaching concomitant with public educational policies in the State of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deividi Marcio Marques, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação para a Ciência pela Univsersidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Professor do Magistério Superior, Instituto de Química, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais.

Iago Ferreira Espir, Escola Estadual de Minas Gerais

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-graduação – mestrado profissional, em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor da Educação Básica, Uberlândia, Minas Gerais.

References

ACEVEDO-DÍAZ, J. A.; GARCÍA-CARMONA, A.; ARAGÃO, M. del M. Historia de la ciencia para enseñar naturaleza de la ciencia: una estrategia para la formación inicial del profesorado de ciencia. Educación Química, [s. l.], v. 28, n. x, p. 140-146. 2017.

BARP, E. Contribuições da História da Ciência para o Ensino da Química: Uma Proposta para Trabalhar o Tópico Radioatividade. In: Jornada de História da Ciência e Ensino, 4., 2013. Anais IV Jornada de História da Ciência e Ensino: propostas, tendências e construção de interfaces. São Paulo, Brasil. 4 a 6 de julho de 2013.

BELTRAN, M. H. R; SAITO, F.; TRINDADE, L. S. P. História da Ciência para formação de professores/ Maria Helena Roxo Beltran, Fumikazu Saito, Lais dos Santos Pinto Trindade. – São Paulo: Livraria da Física, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação – Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Superior (CNE/CES). Diretrizes Nacionais para os Cursos de Química. Brasília: CNE, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN+ Ensino Médio – Ciências da Natureza, Matemática e Suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2002.

CALLEGARIO, L. J.; HYGINO, C. B.; ALVES, V. L. O; LUNA, F. J.; LINHARES, M. P. A História da Ciência no Ensino de Química: Uma Revisão. Revista Virtual de Química, [s. l.], v. 7, n. 3, p. 977-991. 2015.

CUNHA, M. F. da. A Dimensão Pedagógica da Tabela Periódica no Ensino de Conceitos Químicos. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba-MG, 2019.

ESPIR, I. F.; EPOGLOU, A.; MARQUES, D. M. O Uso da História da Química no Ensino de Química: A Visão de Licenciandos em Química. Revista História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces, [s. l.], v. 20 (especial), n. xx, p. 657-671, 2019.

FLÔR, Cristhiane Cunha. Leituras dos Professores de Ciências do Ensino Fundamental Sobre as Histórias da Ciência. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, 2005.

GESTRADO. Trabalho Docente em tempos de pandemia. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Relatório. Universidade Federal de Minas Gerais. 2020.

KAVALEK, D. S.; SOUZA, D. O.; DEL PINO, J.C.; RIBEIRO, A.P.; Filosofia e História da Química para educadores em Química. Revista História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, [s. l.], v. 12, p. 1-13, 2015.

LÜDKE, M. e ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.

LUCA, A. G. et al. Uma abordagem histórica da tabela periódica. In: SANTOS, S. A. dos; RIBEIRO, M. E. M. (Org.). Ensino de Ciências: reflexões e diálogos. Rio do Sul: Editora Unidavi, 2015

LUCA, A. G.; VIEIRA, J. A colher que desaparece: uma abordagem histórica da tabela periódica. In: Encontro de Debates sobre o Ensino de Química, 33., 2013. Anais do 33° Encontro de Debates sobre o Ensino de Química, UNIJUí, 2013.

MARQUES, D. M. Dificuldades e possibilidades da utilização da História da Ciência no Ensino de Química: um estudo de caso com professores em formação inicial. 2010. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru, 2010.

MARQUES, D. M. Formação de professores de ciências no contexto da História da Ciência. Revista História da Ciência e Ensino: Construindo Interfaces, [s. l.], v. 11, p. 1-17, 2015.

MARTORANO, S. A. A.; CARMO, M. P. do; MARCONDES, M. E. R. A História da Ciência no Ensino de Química: o ensino e aprendizagem do tema cinética química. In: Anais IV Jornada de História da Ciência e Ensino: propostas, tendências e construção de interfaces. São Paulo, Brasil, 4 a 6 de julho de 2013.

MATTHEWS, M. R. História, Filosofia e Ensino de Ciências: A Tendência Atual de Reaproximação. Trad.: Claudia Mesquita de Andrade. Caderno Catarinense de Ensino de Física, [s. l.], v. 3, n. 12, p.164-214, 1995.

PENTEADO, M. M.; OLIVEIRA, A.; ZACHARIAS, F. S. TABELIX: Jogo da Memória como Recurso Pedagógico para o Ensino-aprendizagem sobre a Tabela Periódica. Revista Ciência e Ideias, [s. l.], v. 2, n. 1, p. 1 - 9, abr/set. 2010.

SANTOS, R.P.; NASCIMENTO JUNIOR, J.M.M.; DIAS, M.A.A; As Dificuldades e Desafios que os Professores Enfrentam com as Aulas Remotas Emergencial em Meio a Pandemia Atual. In: Congresso Nacional de Educação, 7., 2020. Atas VII Congresso Nacional de Educação. Maceió, 2020.

SCERRI, E.R.; A Tabela Periódica: uma breve introdução. Tradução Claudia Schvepe, Editora Unidavi, 2. ed. Rio do Sul, 2020.

SILVA, N. F. L. da. Uma Abordagem para o Ensino de Modelos Atômicos e Radioatividade a partir da História da Ciência. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba-MG, 2019.

TARGINO, A. R. L. Textos Literários de Divulgação Científica na Elaboração e Aplicação de uma Sequência Didática sobre a Lei Periódica dos Elementos Químicos. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo-SP, 2017.

TARGINO, A. R. L.; BALDINATO, J. O. Abordagem histórica da lei periódica nas coleções do PNLD 2012. Química Nova na Escola, [s. l.], v. 38, n. 4, p. 324 - 333. 2016.

TOLENTINO, M.; ROCHA-FILHO, R. C.; CHAGAS, A. P. Alguns Aspectos Históricos da Classificação Periódica dos Elementos. Química Nova, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 103 - 117, 1997.

TRINDADE, L. S. P., et al. História da Ciência e ensino: alguns desafios. In: BELTRAN, M. H. R.; SAITO, F.; TRINDADE, L. S. P. (orgs). História da Ciência: tópicos atuais. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2010, p. 119-132.

ZERGER, K. F.; MELO, M. M. R.; LUCA, A. G.; Tabela periódica: elemento mediador para ensinar química. In: Encontro Nacional de Ensino de Química, 18., 2016. Atas do XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química (XVIII ENEQ). Florianópolis, SC, 2016.

Published

31-08-2023

How to Cite

MARQUES, D. M.; ESPIR, I. F. The periodic table of elements: combined History of Science and remote teaching. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 225–253, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.28785. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28785. Acesso em: 29 may. 2024.