The Science in School Program at the Federal University of the South Fronteira:

context and processes of teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29503

Keywords:

Initial formation, Continuing education, Science teaching, Research-Formation-Action, Self-reflective Community

Abstract

This article aims to present and analyze the Science at School Project in a remote model. We carried out a survey of the activities proposed by the project, in line with the goals established by it, to make visible the products developed over the years 2020 to 2021. Through a qualitative and documental research and, using the content analysis, we weave the analysis from the space-time of continued formation of teachers, through the social media Facebook, denominated of Comunidade Autorreflexiva Ciências na Escola. More than 2800 teachers in continuing education, at different levels, participated in the actions from 2020 to 2021. The most prominent themes in live broadcasts and the productions triggered were: educational games, practical activities, experiments, interviews, among others. Throughout the development of the project, it was possible to observe the transformation of conceptions, methodologies and teaching practices in a process mediated by technologies, given by research, formation and action in Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduarda da Silva Lopes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Mestra em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS. Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. E-mail: eduardalopes.bio@gmail.com.

Daniele Bremm, Universidade Estadual de Londrina

Mestra em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS. Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil. E-mail: bremmdaniele@gmail.com.

Jéssica Hensing Nilles, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestranda em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS. E-mail: jessicahnilles@gmail.com.

Morgana Welke, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestranda em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS. E-mail: morganawelke@gmail.com.

Carlos Alberto Soares dos Santos Filho, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS. E-mail: carlos.asdsf@gmail.com.

Roque Ismael da Costa Güllich, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutor em Educação nas Ciências, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) campus Cerro Largo, RS, Brasil. E-mail: bioroque.girua@gmail.com.

References

ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7.ed. São Paulo: Corteza, 2010.

BERVIAN, P. V. Processo de investigação-formação-ação docente: uma perspectiva de constituição do conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo. 2019. 223 f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2019. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/7139. Acesso em: 13 jan. 2020.

BREMM, D.; LOPES, E. da S.; GÜLLICH, R. I. C. Projeto ciências na escola: formação e docência em ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (ENACED), XXI; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EM EDUCAÇÃO NAS CIÊNCIAS (SIEPEC), I, 2020. Ijuí. Anais [...]. Ijuí: UNIJUÍ, 2020, p. 1-8. Disponível em: <https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/18726>. Acesso em: 22 jul. 2021.

BREMM, D.; MICHELON, K. R.; GÜLLICH, R. I. da C. Formação de professores no âmbito do projeto ciência na escola: conhecimentos docentes mobilizados. In: SIMPÓSIO CATARINENSE EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 1., 2022, Joinville. Anais [...], 2022, p. 1-2. Disponível em: . Acesso em: 7 jul. 2022.

BREMM, D.; SILVA, L. H. de A.; GÜLLICH, R. I. C. Experimentação, Ciência e Ensino: concepções e relações na formação inicial de professores do Petciências. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 101–123, 2020. Disponível em: <https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/24227>. Acesso em: 7 jul. 2022.

BREMM, D.; WENZEL, J. S.; GÜLLICH, R. I. da C. (Orgs.). Ciências na Escola: Cadernos de Práticas e Experiências Inovadoras. Vol 1. Bagé: Editora Faith, 2020.

CNPq. Chamada MCTIC/CNPq Nº 05/2019 - Programa Ciência na Escola: Linha 2 - Ações de intervenção em escolas de educação básica com foco em ensino de ciências, 2019. Disponível em: <http://memoria2.cnpq.br/web/guest/chamadas-publicas?p_p_id=resultadosportlet_WAR_resultadoscnpqportlet_INSTANCE_0ZaM&idDivulgacao=8682&filtro=encerradas&detalha=chamadaDetalhada&id=47-1339-6254>. Acesso em: 21 jun. 2022.

FAGUNDES, S. M. K. Experimentação nas aulas de Ciências: um meio para a formação da autonomia? In: GALIAZZI, M. C.; AUTH, M.; MORAES, R.; MANCUSO, R. (Org.) Construtivismo curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. 1 ed. Ijuí: Unijuí, 2007. p. 317-336.

GONÇALVES, F. P.; GALIAZZI, M. C. A natureza das atividades experimentais no ensino de ciências: um programa de pesquisa educativa nos cursos de licenciatura. In: MORAES, R. MANCUSO, R. (Orgs.). Educação em ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004. p.237-252.

GÜLLICH, R. I. C. Investigação-Formação-Ação em Ciências: um caminho para reconstruir a relação entre livro didático, o professor e o ensino. Curitiba: Editora Prismas Ltda, 2013a.

GÜLLICH, R. I. C. Apontamentos sobre planejamento e a avaliação no ensino de Ciências Biológicas. In: GÜLLICH, R. I. C. (Org.) Didática das Ciências. Curitiba: APPRIS, 2013b. p. 65-73.

GÜLLICH, R. I. C. Formação e Docência em Ciências com foco no Ensino por Investigação. Projeto Ciências na Escola: UFFS/CNPq. Cerro Largo: UFFS, 2019.

GÜLLICH, R. I. C.; BERVIAN, P. V. Facebook como instrumento de mediação no Ensino Superior: estado do conhecimento. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS, 9., 2021, Bogotá. Anais [...]. Bogotá, 2021. p. 1665-1670. Disponível em: <https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/15403>. Acesso em: 5 mai. 2022.

GÜLLICH, R. I. C. O que tem a nos ensinar o processo de germinação do Feijão?.Revista Insignare Scientia (RIS), Chapecó, v. 2, n. 3, p. 240-254, 2019. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11204>. Acesso em: 23 mai. 2021.

GÜLLICH, R. I. C.; ZANON, L. B. Investigação-formação-ação: a reflexão crítica como mediadora da formação de professores de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (ENACED), 21; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EM EDUCAÇÃO (SIEPEC), 1., 2020, Ijuí. Anais [...]. Ijuí - RS: Editora da UNIJUÍ, 2020, p. 1-8. Disponível em: <https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/18725>. Acesos em: 23 jul. 2021.

GRANADO, A. M. S. C., SANCHEZ, A. M. Redes Sociais para Cientistas. Nova Escola Doutoral, Lisboa: Reitoria da Universidade Nova de Lisboa, 2014.

IMBERNÓN, F. Formação Docente e Profissional: Formar-se para a Mudança e a Incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

KIST, D.; MELO, D. K. F.; GÜLLICH, R. I. C. Engajamento digital: estudo sobre o Projeto Ciências na Escola em um grupo no Facebook. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (ENACED), 21; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EM EDUCAÇÃO NAS CIÊNCIAS (SIEPEC), 1., 2020. Ijuí. Anais [...]. Ijuí: UNIJUÍ, 2020, p. 1-8. Disponível em: <https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/enacedesiepec/article/view/18688>. Acesso em: 4 jul. 2021.

KIST, D.; LOPES, E. S.; GÜLLICH, R. I. C.; UHMANN, R. M. (Orgs.). Ciências na Escola: Caderno de Práticas e Experiências Inovadoras. 2 ed. Cruz Alta: Editora Ilustração, 2021.

KRASILCHIK, M. A prática de Ensino de Biologia. São Paulo: EdUSP, 2004.

LOPES, E. da S.; BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C.; WENZEL, J. S. Projeto Ciências na Escola: primeiras impressões. In: ENCONTRO SOBRE INVESTIGAÇÃO NA ESCOLA, 16., 2020, Santo Antônio da Patrulha. Anais [...]. Santo Antônio da Patrulha: FURG, 2020, p. 1-7. Disponível em: <https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrFFtt0Rsdi3ckA9Ujz6Qt.;_ylu=Y29sbwNiZjEEcG9zAzEEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1657255668/RO=10/RU=https%3a%2f%2fportaleventos.uffs.edu.br%2findex.php%2fEIE%2farticle%2fdownload%2f15168%2f9951%2f/RK=2/RS=BnhbUie2gxVniPcZLwoG8UvgQEg>. Acesso em: 22 ago. 2021.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2001.

MACHADO, A. C. T. A.; BORUCHOVITCH, E. As práticas autorreflexivas em cursos de formação inicial e continuada para professores. Revista Psicologia Ensino & Formação, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 54-67, 2015. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612015000200005>. Acesso em: 7 jul. 2022.

MOTTA, C. S.; DORNELES, A. M.; HECKLER, V.; GALIAZZI, M. do C. Experimentação investigativa: indagação dialógica do objeto aperfeiçoável. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS (ENPEC), 9., 2013, Águas de Lindóia. Anais [...]. Águas de Lindóia: São Paulo, 2013, p. 1-8. Disponível em: <https://abrapecnet.org.br/atas_enpec/ixenpec/atas/resumos/R1187-1.pdf>. Acesso em: 7 jul. 2022.

PERSON, V.; BREMM, D.; GÜLLICH, R. I. C. A formação continuada de professores de ciências: elementos constitutivos do processo. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 10, n. 3, p. 141-147. 2019. Disponível em: <https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/10840>. Acesso: 6 jul. 2022.

RADETZKE, F. S.; GÜLLICH, R.I.C.; EMMEL, R. A constituição docente e as espirais autorreflexivas: investigação-formação-ação em ciências, Vitruvian Cogitationes, Maringá, v. 1, n. 1, p. 65-83. 2020. Disponível em: <https://rvc.inovando.online/uploads/artigos/65-83-artigo-uffs_arquivo17_1611079720.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2022.

ROSITO, B. A. O ensino de Ciências e a experimentação. In: MORAES, R. (Org.). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 195-208.

SCHERER, A. L., FARIAS, J. G. Uso da Rede Social Facebook como Ferramenta de Ensino-aprendizagem em Cursos de Ensino Superior. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 1-19, 2018. Disponível em: <http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/44/279>. Acesso em: 4 set. 2021.

SILVA, L. de A. S.; ZANON, L. B. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. de (Orgs.). Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. São Paulo: CAPES/UNIMEP, 2000. p. 120-153.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Harvard Educational Review, Estados Unidos, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X015002004>. Acesso em: 18 jul. 2020.

VIEIRA, R. M.; TERNEIRO-VIEIRA, C. Estratégias de ensino/aprendizagem: o questionamento promotor do pensamento crítico. Lisboa: Instituto Piaget, 2005.

WELKE, M.; FILHO, C. A. S. S.; GÜLLICH, R. I. C. Produção e divulgação de vídeos de experimentos didáticos para o ensino de ciências. In: SIMPÓSIO CATARINENSE EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2., 2021, Joinville. Anais [...]., 2021, p. 1-2. Disponível em: . Acesso em: 6 jul. 2022.

ZANON, L. B. Interações de licenciandos, formadores e professores na elaboração conceitual de prática docente: módulos triádicos na licenciatura de Química. 2003. 282 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2003. Disponível em: <https://www.btdeq.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/interacoes-de-licenciadas-formadores-e-professores-na-elaboracao-conceitual-de-pratica-docente-modulos-triadicos-na-licenciatura-de-quimica>. Acesso em: 13 jan. 2020.

Published

23-12-2022

How to Cite

LOPES, E. da S.; BREMM, D.; NILLES, J. H.; WELKE, M.; SANTOS FILHO, C. A. S. dos; GÜLLICH, R. I. da C. The Science in School Program at the Federal University of the South Fronteira:: context and processes of teacher education. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 536–558, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29503. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29503. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Pesquisa