A study on the function of discursive expansion and operation that characterise reasoning according to Raymond Duval
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.29749Keywords:
discursive expansion, reasoning, argumentationAbstract
The notion of function of discursive expansion of the language allows the analysis of the student's production in response to the various teaching activities proposed. Through this function it is possible to perceive what the student is “thinking” when provoked to produce answers. Such answers stimulated by questions like "justify your answer" may constitute forms of reasoning according to Raymond Duval's perspective. Given a much-felt absence of demonstrations in basic level mathematics teaching and textbooks, the development of reasoning is very much left to activities that can stimulate its development. What kinds of activities are these? To answer this question, mainly, it was taken as a basis the work of Raymond Duval on the function of discourse expansion related to reasoning, to be able to characterize discourses in mathematical activities that can be considered reasoning and thus contribute to its practice.
Downloads
References
BRETON, Ph. A argumentação na comunicação. 190p. Trad. Viviane Ribeiro. Bauru: Edusc, 2003.
CAMPOS, A. MORETTI, M. T. Operações semiocognitivas mobilizadas em tarefas de geometria: uma análise com alunos medalhistas do 8º ano. EMR-RS, v. 1, n. 23, p.32-48, 2022.
DUVAL, R. Argumennter, demontrer, expliquer: continuité ou rupture cognitive? Petit x, 31, p. 37 – 61, 1992.
DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. 395p. Suiça: Peter Lang, 1995.
DUVAL, R. Los problemas fundamentales en el aprendizaje de las matemáticas y las forma superiores en el desarrollo cognitivo. 121p. Cali: Universidad del Valle, 2004.
DUVAL, R. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Trad. Méricles T. Moretti. REVEMAT, v. 7.1, p.118-138, 2012.
DUVAL, R. Troca de correspondências entre o autor e Duval sobre o raciocínio e jogos, em particular, o caso do jogo de xadrez. 2022.
EUCLIDES. Os elementos.Trad. de Irineu Bicudo, 595p. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
GLAESER, G. Epistemologie des nombres relatifs. RDM, v. 2., n. 3, p. 303 -346, 1981.
JONNAERT, P ; BORGHT C. V. Criar condições para aprender: o sócioconstrutivismo na formação do professor. 386p. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
NELSEN, R. B. Proofs without words: exercises in visual thinking. 156p. USA: The Mathematical Association of America, 1993.
PADILLA SANCHES, V. L’influence d’une acquisition de traitements purement figuraux pour l’apprentissage des mathématiques. Tese de doutorado em didática da matemática. Unistra, Estrasburgo, 1992.
SABEL, E. O papel das funções discursivas na análise da produção de alunos na resolução de problemas. Dissertação de mestrado Educação Científica e Tecnológica, PPGECT, UFSC, Florianópolis, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Méricles Thadeu Moretti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.