Pedagogical Conditions in Initial Teacher Training in a Biological Sciences Course

curriculum advances and restrictions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.30198

Keywords:

Curriculum, Political Project of the Course, Teacher Identity, Basic Education, Official Education Documents

Abstract

The objective of this work was to analyze the changes in the Political Curricular Project (PPC) of a Degree Course in Biological Sciences at a State University of the State of Paraná approved in 2019, as their contributions to initial teacher training. Using comparative document analysis as a methodological path, the changes were analyzed and contrasted with the previous PPC approved in 2010 and in force until 2019. The results indicate that the new project seeks to extinguish the curricular ambiguity of the degree, articulating the specific knowledge with the basic education and pedagogical practice, following the guidelines of recent official documents that govern education and higher education in Brazil. It is concluded that the changes, although still linked to the training of technical biologists, were important to reframe teacher training in biology. It is suggested the need for new reformulations and the evaluation of the profile of graduates from the implementation of the current PPC of the course.

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Author Biographies

Jessica Silva dos Santos, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em licenciatura em Ciências Biol´ógicas pela Universidade Estadual de Maringá (2021) e atualmente cursa Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual com foco em currículo, formação inicial e identidade docente.

Fabiana Aparecida de Carvalho, Universidade Estadual de Maringá

Sou Professora Adjunta do Departamento de Biologia (DBI) da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e tenho atuação nas áreas de Pesquisa e Formação em Ensino de Ciências e Biologia, em Estudos de Gênero e Estudos das Sexualidades, amparada e inspirada pelas teorizações pós-estruturalistas, pelos Estudos Culturais das Ciências e pelas Epistemologias Feministas. Minha trajetória compreende a Licenciatura em Ciências Biológicas (UNESP - Campus Rio Claro), o Mestrado em Educação (UNICAMP) e um Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática (UEM). Tenho aproximado minhas discussões ao artivismo político e artístico, especialmente, contra violências de gênero, violência contra minorias LGBTTQIA+ e minorias étnicas. Penso a Biologia como modo de exercer política por outras vias e, norteada por essa questão, defendo um conhecimento biológico também libertário.

Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá (1979), mestrado em Botânica pela Universidade Federal do Paraná (1990); doutorado em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (2004) e Pós-Doutorado pela Universidade do Estado do Paraná- UNESPAR do campus de Paranavaí e pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2017). Professora Associada do Departamento de Biologia da Universidade Estadual de Maringá, atualmente aposentada, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM. Coordena o Grupo de Estudos em Ciências, Ensino e Ambiente - GECENA da Universidade Estadual de Maringá, atuando, principalmente, nas seguintes linhas de pesquisa: Educação Ambiental, Temas Controversos, Formação de Professores, Processo de Ensino e Aprendizagem de Ciências e Biologia, Avaliação Escolar. É membro da Associação Brasileira de Ensino de Ciências (ABRAPEC) e da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio).

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Published

31-08-2023

How to Cite

SILVA DOS SANTOS, J.; APARECIDA DE CARVALHO, F.; OLIVO ROSAS MOREIRA, A. L. Pedagogical Conditions in Initial Teacher Training in a Biological Sciences Course : curriculum advances and restrictions. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 105–133, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.30198. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30198. Acesso em: 21 may. 2024.