The didactic and pedagogical processi in construction scenarios animated by students with indicator of high skills/super talent
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30732Keywords:
Inquiry, GeoGebra, Mathematics EducationAbstract
Since 2017, interventions have been carried out with students with an indication of High Abilities/Giftedness (AH/SD) from a public school based in the same space as the University where research projects are carried out with the construction of animated scenarios in GeoGebra. In this context, the work discusses the main didactic and pedagogical constraints involved in the construction of scenarios animated by students with AH/SD indicative. Videos collected in 2019 were analyzed considering seven attributions that help in the classification of scientific materials, taking into account the potential for learning through investigation: assertions, non-programmed information, cognition, solid argumentation, mention of theory, use of definition and experimentation. The potential of building animated scenarios in GeoGebra for understanding mathematical content was identified, when mediated by the teacher's action when questioning the student and, especially when interfering by formalizing mathematical definitions that students could not associate with the scenario without the teacher.
Downloads
References
ARTIGUE, M. E.; BLOMHØJ, M. Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM Mathematics Education, [S. l.], v. 45, n. 6, p. 797-810, 2013.
BASNIAK, M. I.; ESTEVAM, E. J. G. Uma lente teórica para analisar o potencial das tecnologias digitais no Ensino Exploratório de Matemática. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, v. 32, n. 2, p. 738-747, jul./dez. 2019.
BASNIAK, M. I.; CARNEIRO, E. B. A comunicação na construção de cenários animados por alunos com indicativos de altas habilidades/superdotação. Revemat. Florianópolis, v.16, p. 1-22, jan./dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008.
BUENO, A. C.; BASNIAK, M. I. Cenários animados no GeoGebra e o estudo de funções por alunos com altas habilidades/superdotação. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 134–154, 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/12629. Acesso em: 13 out. 2022.
GUERREIRO, A.; TOMÁS FERREIRA, R.; MENEZES, L.; MARTINHO, M. H.
Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da Matemática. Zetetiké, [S.l.], v. 23, n. 4, p. 279-295, 2015.
MENEZES, L.; OLIVEIRA, H.; CANAVARRO, A. P. Descrevendo as práticas de Ensino
Exploratório em sala de aula: o caso da professora Fernanda. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE ECDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7, Montevideo, Anais... Montevideu: editora, 2013, p. 5806-5814
MENEZES, L., GUERREIRO, A., TOMÁS FERREIRA, R., MARTINHO, M. H.
Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da Matemática. In:
PONTE, J. P. (Org). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. 1. Ed. Lisboa: Lisboa, 2014. p. 279-295.
PAULEK, C. M.; ESTEVAM, E. J. G. Ensino Exploratório de Matemática: uma discussão sobre tarefas e a dinâmica da aula. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA,8, Madrid. Anais...Madrid: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, 2017, p. 412-421.
PONTE, J. P. Explorar e investigar em Matemática: Uma actividade fundamental no ensino e na aprendizagem. Unión - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [S.l.], v. 21, p. 13-30, 2010.
SAUSEN, S.; ESTEVAM, E. J. G. O Ensino Exploratório e o Laboratório de Ensino de
Matemática: possibilidades de interlocução a partir de uma prática com alunos do Curso
Formação de Docentes. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de
Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Curitiba: SEED/PR., 2016. p. 1-22.
TAFOYA, E.; SUNAL, D.; KNECHT, P. Assessing inquiry potential: a tool for curriculum decision makers. School science and mathematics, [s. l.], v. 80, n. 1, p. 43-48, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emili Boniecki Carneiro, Enrico Marcelo Miroto, Maria Ivete Basniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.