The didactic and pedagogical processi in construction scenarios animated by students with indicator of high skills/super talent

Authors

  • Maria Ivete Basniak Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Emili Boniecki Carneiro Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Enrico Marcelo Miroto Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30732

Keywords:

Inquiry, GeoGebra, Mathematics Education

Abstract

Since 2017, interventions have been carried out with students with an indication of High Abilities/Giftedness (AH/SD) from a public school based in the same space as the University where research projects are carried out with the construction of animated scenarios in GeoGebra. In this context, the work discusses the main didactic and pedagogical constraints involved in the construction of scenarios animated by students with AH/SD indicative. Videos collected in 2019 were analyzed considering seven attributions that help in the classification of scientific materials, taking into account the potential for learning through investigation: assertions, non-programmed information, cognition, solid argumentation, mention of theory, use of definition and experimentation. The potential of building animated scenarios in GeoGebra for understanding mathematical content was identified, when mediated by the teacher's action when questioning the student and, especially when interfering by formalizing mathematical definitions that students could not associate with the scenario without the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Ivete Basniak, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutora em Educação. Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). União da Vitória. Paraná.

Emili Boniecki Carneiro, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Licenciada em Matemática. Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). União da Vitória.

Enrico Marcelo Miroto, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Licenciado em Matemática. Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). União da Vitória.

References

ARTIGUE, M. E.; BLOMHØJ, M. Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM Mathematics Education, [S. l.], v. 45, n. 6, p. 797-810, 2013.

BASNIAK, M. I.; ESTEVAM, E. J. G. Uma lente teórica para analisar o potencial das tecnologias digitais no Ensino Exploratório de Matemática. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, v. 32, n. 2, p. 738-747, jul./dez. 2019.

BASNIAK, M. I.; CARNEIRO, E. B. A comunicação na construção de cenários animados por alunos com indicativos de altas habilidades/superdotação. Revemat. Florianópolis, v.16, p. 1-22, jan./dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008.

BUENO, A. C.; BASNIAK, M. I. Cenários animados no GeoGebra e o estudo de funções por alunos com altas habilidades/superdotação. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 134–154, 2021. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/12629. Acesso em: 13 out. 2022.

GUERREIRO, A.; TOMÁS FERREIRA, R.; MENEZES, L.; MARTINHO, M. H.

Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da Matemática. Zetetiké, [S.l.], v. 23, n. 4, p. 279-295, 2015.

MENEZES, L.; OLIVEIRA, H.; CANAVARRO, A. P. Descrevendo as práticas de Ensino

Exploratório em sala de aula: o caso da professora Fernanda. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE ECDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7, Montevideo, Anais... Montevideu: editora, 2013, p. 5806-5814

MENEZES, L., GUERREIRO, A., TOMÁS FERREIRA, R., MARTINHO, M. H.

Comunicação na sala de aula: A perspectiva do ensino exploratório da Matemática. In:

PONTE, J. P. (Org). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. 1. Ed. Lisboa: Lisboa, 2014. p. 279-295.

PAULEK, C. M.; ESTEVAM, E. J. G. Ensino Exploratório de Matemática: uma discussão sobre tarefas e a dinâmica da aula. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA,8, Madrid. Anais...Madrid: Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, 2017, p. 412-421.

PONTE, J. P. Explorar e investigar em Matemática: Uma actividade fundamental no ensino e na aprendizagem. Unión - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, [S.l.], v. 21, p. 13-30, 2010.

SAUSEN, S.; ESTEVAM, E. J. G. O Ensino Exploratório e o Laboratório de Ensino de

Matemática: possibilidades de interlocução a partir de uma prática com alunos do Curso

Formação de Docentes. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de

Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Curitiba: SEED/PR., 2016. p. 1-22.

TAFOYA, E.; SUNAL, D.; KNECHT, P. Assessing inquiry potential: a tool for curriculum decision makers. School science and mathematics, [s. l.], v. 80, n. 1, p. 43-48, 1980.

Published

05-10-2023

How to Cite

BASNIAK, M. I.; CARNEIRO, E. B.; MIROTO, E. M. The didactic and pedagogical processi in construction scenarios animated by students with indicator of high skills/super talent. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 421–435, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30732. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30732. Acesso em: 20 may. 2024.