The Educational Development Program – PDE

research published in EPREM editions

Authors

  • Geralda de Fátima Neri Santana Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • João Debastiani Neto Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
  • Vanessa Cristina Rhea Rhea Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Mariana Moran Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Polonia Altoé Fusinato Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30919

Keywords:

Mathematics Education, PDE

Abstract

The Educational Development Program - PDE, is a continuing education program that is intended for teachers of basic education in the State of Paraná. In order to obtain information about research produced regarding this program and recognizing the importance of the Paranaense Meeting of Mathematics Education - EPREM for teachers and researchers in the state and other regions, this article presents the result of a survey of the studies about PDE, published in the annals of EPREM between 2007 and 2019. A history of EPREM is presented, contemplating the 15 editions carried out and a description of the research found in its annals, being discussed the characteristics of the implementation of this program, as well as its perspectives, in addition to the expectations on the part of the course teachers. It can be inferred from the data analyzed that there was a lack of incentive to the program, especially in some specific periods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geralda de Fátima Neri Santana, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestre, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Maringá, Paraná.

João Debastiani Neto, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Doutor, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor Adjunto da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná.

Vanessa Cristina Rhea Rhea, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná.

Mariana Moran, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora Associada da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná.

Polonia Altoé Fusinato, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).  Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná.

References

ALMEIDA, J. A. M. Política pública de Formação continuada do Professor: o PDE no Paraná; implicações no trabalho docente. 1.ed. Curitiba: Appris, 2020.

BEZERRA, H. G. O Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE) enquanto formação na docência em Geografia na Universidade Estadual de Londrina. 2016. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Geografia, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

DINIZ, C. S.; KLOCK, M. C. L. Uma experiência com grupo de trabalho em rede - GTR na formação de professores de Matemática. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, PONTA GROSSA EPREM, 12. 2015, Ponta Grossa. Anais do XIII Encontro Paranaense de Educação Matemática. Ponta Grossa: EPREM, 2015. p.96-96. Disponível em: <http://sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremxiii/caderno.html>. Acesso em: 6 ago. 2022.

GARCIA, T.M.R.; SILVA, M.C.N.; TEIXEIRA, B. R.; CYRINO, M.C.C.T. O Programa de desenvolvimento educacional (PDE) - Paraná: Uma possibilidade de articulação entre teoria e prática na formação continuada de professores. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11. 2011, Apucarana. Tema: Educação Matemática conhecimento cultura e humanismo. Apucarana: EPREM, 2011. p. 34-34.

HOCHULI, E. B. PDE: Programa de Desenvolvimento Educacional do Paraná, 2011. 46 f. Monografia (Especialização em Políticas e Gestão da Educação), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.

PARANÁ. Documento Síntese do PDE. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2010.

PARANÁ. Documento Síntese do PDE. Curitiba: Secretaria da Educação do Paraná, 2016. Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pde_roteiros/2016/documento_sintese_pde_2016.pdf>. Acesso em: 6 abr. 2013.

PROENÇA, M. C. de. O ensino por meio da resolução de problemas: conhecimentos e perspectivas de professores de matemática do PDE. In: XII ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EPREM, 12. 2014, Campo Mourão. Anais do XII Encontro Paranaense de Educação Matemática. Campo Mourão: EPREM, 2014. p. 1-15. Disponível em: < <http://sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremxii/index.htm>. Acesso em: 29 jul. 2022.

RHEA,V. C.; TRIVIZOLI, L. M. Identificação de produções do PDE envolvendo a história da matemática. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EPREM, 14. 2017, Cascavel. Anais do XIV Encontro Paranaense de Educação Matemática. Cascavel: EPREM, 2017. p. 1-11. Disponível em < http://www.sbemparana.com.br/eventos/index.php/EPREM/XIV_EPREM/schedConf/presentations>. Acesso em: 4 ago.2022.

RHEA, V. C. O Uso da história da matemática nas produções do Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE) do Paraná. 2018. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática), Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

TAMBARUSSI, C. M.; KLÜBER, T. E. A formação de professores sob o olhar de professores egressos do Programa de desenvolvimento educacional – PDE/PARANÁ. In: ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EPREM, 13. 2015, Ponta Grossa. Anais do XIII Encontro Paranaense de Educação Matemática. Ponta Grossa: EPREM, 2015. p. 54-54. Disponível em: <http://sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremxiii/index.html>. Acesso em: 4 ago. 2022.

V EPREM - Anais Impressos do V EPREM, nº.1, 1999, Curitiba. Anais do V EPREM. Curitiba: 1999.

VI EPREM - Anais Impressos do VI EPREM, nº.1, 2000, Londrina. Anais do VI EPREM. Londrina: 2000.

VII EPREM. Anais do VII EPREM. Disponível no site: http://www.sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremvii/2_palestras.html. Acesso em: 10 jul. 2022.

XI EPREM. Anais do XI EPREM. Disponível no site: http://sbemparana.com.br/site/eprem.php. Acesso em: 10 jul. 2022.

Published

05-10-2023

How to Cite

SANTANA, G. de F. N.; DEBASTIANI NETO, J.; RHEA, V. C. R.; MORAN, M.; FUSINATO, P. A. The Educational Development Program – PDE: research published in EPREM editions. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 436–454, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30919. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30919. Acesso em: 20 may. 2024.