Teaching to transgree

strategies for teaching Mathematics in the light of Bell Hooks

Authors

  • Beatriz Borba Guergolet Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Nathalie Aparecida Felicetti Luvison Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Elisangela de Campos Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Tania Tania Teresinha Bruns Zimer Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30957

Keywords:

Transgression, Emancipating Education, Initial teacher training, Pedagogical Intervention

Abstract

The article aims to present an experience report about the development of being a teacher of two undergraduate students in initial training, who developed a pedagogical intervention project in the context of the mandatory curricular internship, based on two methodologies developed with students of the first year of technical education integrated into high school, in the light of the bell hooks theoretical framework. We sought to show how the intertwining between theory and practice occurred, when attending undergraduate courses in Teaching Practice and Seminars. As a result, the reference did not focus only on the methodologies of high school classrooms, but on the process of training the teaching being of undergraduate students still in academia, so that the present theorist made them understand the importance of dialogue between peers and the constant need for teacher self-updating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Borba Guergolet, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda do PPGECM – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Paraná (UFPR), bolsista de Pós-Graduação da CAPES, Curitiba, Paraná.

Nathalie Aparecida Felicetti Luvison, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda do PPGECM – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Paraná (UFPR), bolsista de Pós-Graduação da CAPES, Curitiba, Paraná.

Elisangela de Campos, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação e professora do PPGECM – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná.

Tania Tania Teresinha Bruns Zimer, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação e professora do PPGECM – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática e do PPGETPEn – Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, ambos da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, Paraná.

References

CORREIA, P. R. M.; SILVA, A. C.; ROMANO JUNIOR, J. G. Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, [s. l.], v. 32, n. 4, p. 4402-1-4402-8, 2010.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 1 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

HOOKS, B. Talking back: Thinking feminist, thinking black. New York: Routledge, 2015.

OLIVEIRA, M. M. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. 1 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 43-62.

Published

05-10-2023

How to Cite

GUERGOLET, B. B.; LUVISON, N. A. F.; CAMPOS, E. de; ZIMER, T. T. T. B. Teaching to transgree: strategies for teaching Mathematics in the light of Bell Hooks. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 575–589, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30957. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30957. Acesso em: 20 may. 2024.