Brazilian monetary system domino through the universal design for learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31006
Supporting Agencies
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq

Keywords:

Didactic practice, Inclusive math, Games, Universal Design, Universal Design for Learning

Abstract

This study presents a domino game of the Brazilian Monetary System developed based on the principles of Universal Design and Universal Design for Learning. The objective is to use the game as a pedagogical resource to mediate, interact, and intervene in the teaching of Mathematics content in classrooms. The game was implemented in a class of 28 students from the 3rd year of Elementary School in a public school in Araucária/PR, including children with special needs in Mathematics classes. The results showed that the game promoted inclusive lessons, facilitating content comprehension and encouraging social interaction. The game strategy demonstrated effectiveness in the cognitive, mathematical, and social development of the students, stimulating collaboration and meaningful learning. The use of accessible resources was crucial to ensure the inclusion of all students. This approach has the potential to contribute to a participatory, affective, and equitable education, offering lifelong opportunities for meaningful learning.

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Author Biographies

Janaina Zanon Roberto Stellfeld, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná.

Juarês Jocoski, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática, Universidade Federal do Paraná.

Júlia Helena Kuroki, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Graduanda em Expressão Gráfica, Universidade Federal do Paraná.

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor. Professor no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática e no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, ambos na Universidade Federal do Paraná.

Neila Tonin Agranionih, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora. Professora no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática e no Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, ambos na Universidade Federal do Paraná.

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Published

05-10-2023

How to Cite

STELLFELD, J. Z. R.; JOCOSKI, J.; KUROKI, J. H.; GÓES, A. R. T.; AGRANIONIH, N. T. Brazilian monetary system domino through the universal design for learning. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 549–574, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31006. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31006. Acesso em: 20 may. 2024.