Characteristics of a good teacher in the spontaneous perception of Math undergraduated students

Authors

  • Reginaldo A. Zara Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Shirley Mara Teixeira Wilhelm Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31012

Keywords:

Teaching Knowledge, Good Teacher, Teaching Practice

Abstract

The observation of recurrent characteristics in the students' perception of those they consider good teachers provides clues about desirable attributes for the composition of a portrait of the “good teacher”. In this work, we investigated the characteristics of a good teacher in the perception of students of Mathematics at Universidade Estadual do Oeste do Paraná. For data collection, we applied a questionnaire composed of a single open and discursive question, seeking to capture the spontaneous perception of the respondent about the topic. The answers were evaluated using Content Analysis and adopting the characteristics associated with the human, technical and ideological dimensions of the pedagogical work as a priori categories. The results suggest that students value attributes associated with the human dimension of the teacher's performance, and that the good teachers have technical mastery over what they teach, but is not concerned with being content-oriented, adopting teaching strategies based on dialogue with students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Reginaldo A. Zara, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Doutor em Física pelo Instituto de Física de São Carlos (IFSC/USP) e Docente Associado da Universidade Estadual do Oeste do Parana (Unioeste), Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil.

Shirley Mara Teixeira Wilhelm, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEn) pela Universidade Estadual do Oeste do Parana (Unioeste), Foz do Iguaçu, Paraná.

References

ALMEIDA, M. I. Formação do Professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Traduzido por: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. Tradução de: L’Analyse de Contenu.

CANDAU, V. M. A didática em questão. 29ª ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

CARREIRO DA COSTA, F. O que é um ensino eficaz das atividades físicas no meio escolar? Revista Horizonte, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 22-26, maio/jun. 1984.

COSTA A. P.; FARIA, B. M; REIS, L. P. Investigação Qualitativa Através da Utilização de Software: Workflows Metodológicos. RISTI Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, Aveiro, Portugal sv. n. 19, p. 09-12., 2016. Disponível em:< http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=1646-989520160003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 26 set. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 62. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

KRUG, H.N. O Bom Professor Universitário Na Percepção de Acadêmicos Concluintes da Licenciatura Em Educação Física. Revista Gestão Universitária, Belo Horizonte, v. 9, n.1, p.1-13, nov. 2018. Disponível em:< http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/o-bom-professor-universitario-na-percepcao-de-academicos-concluintes-da-licenciatura-em-educacao-fisica >. Acesso em: 26 set. 2023.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

SANTOS, F. M. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP v. 6, n. 1, maio. 2012. Disponível em: <https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/291/156>. Acesso em: 26 set. 2023.

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

VENTURA, M.C.A.A, et al., O “bom professor” – opinião dos estudantes. Revista de Enfermagem. Coimbra, Portugal, v.3, n. 5, p.95-102, 2011. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/3882/388239964018.pdf>. Acesso em: 26 set. 2023.

WILHELM, S.M.T; ZARA, R.A. O bom professor no ensino superior: percepções a partir da literatura. In: VII CONGRESSO NACIONAL EM EDUCAÇÃO.Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/81002 Acesso em: 26 set. 2023.

Published

05-10-2023

How to Cite

ZARA, R. A.; WILHELM, S. M. T. Characteristics of a good teacher in the spontaneous perception of Math undergraduated students. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 270–286, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31012. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31012. Acesso em: 21 may. 2024.