The construction of the fractal Koch island in the Scratch software

Authors

  • Raine Martins Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Talita Secorun dos Santos Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Luciano Ferreira Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31016
Supporting Agencies
Fundação Araucária

Keywords:

Mathematics Education, Fractal Geometry, Koch Island, Software

Abstract

This article aimed to report the results of a course held remotely, via Google Meet, lasting 4 hours, which involved programming the Koch Island using the Scratch software and had the participation of students aged 11 to 14 from public and private schools. The aforementioned course aimed to encourage discussions on mathematical concepts through the construction of the Koch Island Fractal using the Scratch software. For this purpose, we started the first stage of the construction of the Koch Island Fractal from an equilateral triangle in which each side is subdivided into three equal parts and in each stage of its construction the middle part is replaced by an equilateral triangle without one of the sides. Programming proved to favor the understanding of mathematical concepts and fostered discussions about the origin of geometries and stimulated logical-mathematical reasoning, creativity and the ability to understand, analyze and solve problems. During programming, it was possible to discuss concepts related to geometry such as the Cartesian plane and angle and concepts such as integers and mathematical logic.

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Author Biographies

Raine Martins, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PRPGEM) da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

Talita Secorun dos Santos, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Pesquisador do Grupo de Pesquisas em Educação Matemática de Campo Mourão – GEPEMCaM.

Luciano Ferreira, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutor em Educação Para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor Adjunto da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Pesquisador do Grupo de Estudos Foucaultianos da UEM- GEF e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática de Campo Mourão – GEPEMCaM.

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Published

05-10-2023

How to Cite

MARTINS, R.; SANTOS, T. S. dos; FERREIRA, L. The construction of the fractal Koch island in the Scratch software. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 531–548, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31016. Acesso em: 20 may. 2024.