Training experience with Mathematical Modeling in the orange capital of Paraná

“cut here, squeeze there!”

Authors

  • Bruna Carla Alves Falleiro Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Eliana Mayara Mendes Martelli Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Daniela Barbieri Vidotti Universidade Estadual do Paraná (Unespar)
  • Wellington Piveta Oliveira Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31020

Keywords:

Teaching Functions, Teacher training, Mathematics Education

Abstract

In this text we report the first experience lived by two academics of the Degree in Mathematics, as teachers, with Mathematical Modeling and we reflect on formative aspects resulting from the practice. The activity was developed with students of the 4th year of the Degree in Mathematics at the State University of Paraná - UNESPAR, Paranavaí campus, through the situation: How much orange would be needed to prepare a 400 ml glass of orange juice? boosting to: How much juice is in an orange? The students were invited to investigate the situation and, when using several mathematical relationships involving the orange and its juice, they responded appropriately to the situation. The experience gave rise to some reflections on the first experience as teachers working with Mathematical Modeling, revealing, for example, the simulated class as a formative action, as well as the tension of reflection on their own practice when training in Mathematical Modeling is the objective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Carla Alves Falleiro, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Licenciada em Matemática, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus Paranavaí. Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED/PR), Paranavaí, Paraná

Eliana Mayara Mendes Martelli, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Licenciada em Matemática, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus Paranavaí. Centro Municipal de Educação Infantil Menino Davi, Paranavaí.

Daniela Barbieri Vidotti, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus Paranavaí, Paranavaí, Paraná.

Wellington Piveta Oliveira, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutor em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), campus Paranavaí. Paranavaí, Paraná.

References

ALMEIDA, L. M. W. de; SILVA, K. A. P. da; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.

ALMEIDA, L. M. W.; DIAS, M. R. Modelagem matemática em cursos de formação de professores. In: BARBOSA, J. C.; CALDEIRA, A. D.; ARAÚJO, J. L. (org.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007. p. 253-268.

BARBOSA, J. C. Modelagem matemática: concepções e experiências de futuros professores. 2001. 253 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, n. 4, p. 73- 80, 2004.

CEOLIM, A. J.; CALDEIRA, A. D. Obstáculos e dificuldades apresentados por professores de matemática recém-formados ao utilizarem modelagem matemática em suas aulas na educação básica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, n. 58, p. 760-776, 2017.

COSTA, J. Suco de laranja não concentrado tem mercado mais aquecido após pandemia, por Jorge Costa da Louis Dreyfus Company (LDC). Notícias Agrícolas, Matão, 26, junho. 2022. Disponível em: < https://www.noticiasagricolas.com.br/artigos/artigos-geral/320793-suco-de-laranja-nao-concentrado-tem-mercado-mais-aquecido-apos-pandemia-por-jorge-costa-da-louis-dreyfus-company-ldc.html#.ZEu1WHbMLIU>. Acesso em: 20 de abr. de 2023.

KLÜBER, T. E. Formação de professores em Modelagem Matemática na Educação Matemática brasileira: questões emergentes. Educere et Educare, v. 12, n. 24, 2017.

MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo, Cortez, 1995.

OLIVEIRA, A. M. P. de; BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática e situações de tensão e as tensões na prática de Modelagem. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 38, p. 265¬-296, 2011.

OLIVEIRA, W. P.; KLÜBER, T. E. Formação de professores em Modelagem

Matemática: uma hermenêutica dos relatórios do GT 10 – Modelagem Matemática da

SBEM. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 167-186, 2017.

OLIVEIRA, W. P. Modelagem Matemática no Estágio Pedagógico: uma investigação fenomenológica. 2020. 504 f. (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) –Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Exatas, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática, Maringá, 2020.

OLIVEIRA, W. P. A perspectiva formativa em modelagem matemática: um novo terreno para a pesquisa brasileira? Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-15, 2023.

PENTEADO, M. G. Implicações para a pratica docente. In: BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. cap. 4, p. 53-68.

PINTO, T. F. A Elaboração de Planejamento de atividades de Modelagem Matemática por Professores com pouca vivência em Modelagem. 2020. 143f. (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.

SANT’ANA, A. A.; SANT’ANA, M. F. Uma experiência com a elaboração de perguntas em Modelagem Matemática. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6. Anais [...]. Londrina: SBEM, 2009. p. 1-13. 1 CD-ROM.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000.

VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: projeto de ensino­aprendizagem e projeto político pedagógico. 25. ed. São Paulo: Libertad, 2015.

Published

05-10-2023

How to Cite

FALLEIRO, B. C. A.; MARTELLI, E. M. M.; VIDOTTI, D. B.; OLIVEIRA, W. P. Training experience with Mathematical Modeling in the orange capital of Paraná: “cut here, squeeze there!”. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 590–610, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31020. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31020. Acesso em: 20 may. 2024.