Mathematical Modelling in Basic Education

a study based on educational products from the southern of Brazil

Authors

  • Geovani Nunes Aguiar Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
  • Thiago Bezerra Figueiredo Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
  • Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ - UENP

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31025

Keywords:

Educational Products, Mathematical Modelling, Basic Education, Teaching Area

Abstract

This paper addresses a literature review on educational products developed for Basic Education whose focus is on the Mathematical Modelling use. Educational products were selected over a period of five years and are the result of postgraduate programs at the professionals master’s and doctoral level, in the field of Teaching, located in the southern part of Brazil. Guided by the research question: How are Mathematical Modeling activities treated in educational products on Mathematical Modeling in programs in the South region of Brazil aimed at Basic Education? Data collection and analytical process followed the methodological assumptions of the Systematic Literature Review. In the results, we highlight different uses of Mathematical Modeling in Basic Education and articulations with different theoretical conceptions, in which we synthesize the way in which mathematical modeling activities are approached in educational products with guidelines for the different schooling stages: Early Childhood Education, Elementary School Early Years, Elementary School Final Years and High School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovani Nunes Aguiar, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Mestrando do Programa de Mestrado em Ensino – PPGEN na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná.

Thiago Bezerra Figueiredo, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

Mestrando do Programa de Mestrado em Ensino – PPGEN na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná.

Bárbara Nivalda Palharini Alvim Sousa, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ - UENP

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Docente no Programa de Mestrado em Ensino - PPGEN na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio, Paraná.

References

ALMEIDA, L. M. W.; DIAS, M. R. Um estudo sobre o uso da Modelagem Matemática como estratégia de ensino e aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 17, n. 22, p. 19-35, 2004.

ALMEIDA, L. M. W.; SILVA, K. P.; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na educação básica. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2012.

ARAKI, P. H. Atividades experimentais investigativas em contextos de aulas com modelagem matemática: uma análise semiótica. 2020. 169 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós Graduação em Ensino de Matemática, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2020.

BARBOSA, J. C. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, n. 4, p. 73-80, 2004.

BASSANEZI, R.C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. 4. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2018.

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; SANTOS, C. G. Revisão Sistemática da Literatura de Dissertações Sobre a Metodologia WebQuest. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 1-35, ago. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área. Área 46. Ensino. Brasília, 2019.

BLUM, W. Quality Teaching of Mathematical Modelling: What Do We Know, What Can We Do?. In: The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education. Cham: Springer International Publishing, CHO, S. (Ed), fev. p. 73 – 96, 2015.

BURAK, D. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem, 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1992.

DAMETO, C. R. Modelagem Matemática e a BNCC do Ensino Médio. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.

FIGUEIREDO, T. B.; AGUIAR, N. G PALHARINI, B. N. P. S. Modelagem Matemática na Educação Básica: um estudo a partir dos produtos educacionais no estado do Paraná. Anais ... Encontro Paranaense de Modelagem na Educação Matemática - EPMEM. União da Vitória, 2022.

KITCHENHAM, B. A. Procedures for Performing Systematic Reviews. Tech. Report TR/SE-0401, Keele University, 2004.

VERTUAN, R. E. Um olhar sobre a modelagem matemática à luz da teoria dos registros de representação semiótica. 140 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2007.

Published

05-10-2023

How to Cite

AGUIAR, G. N.; FIGUEIREDO, T. B.; SOUSA, B. N. P. A. Mathematical Modelling in Basic Education: a study based on educational products from the southern of Brazil. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 404–420, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31025. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31025. Acesso em: 20 may. 2024.