Scientific initiation at school

challenges and potential in teacher training

Authors

  • Anelise Grünfeld de Luca Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari
  • Natacha Morais Piuco Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari
  • Mylena Larissa de Araújo Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari
  • André Luís Fachini de Souza Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.31355
Supporting Agencies
CNPq

Keywords:

Research, High School, Teaching

Abstract

This work aims to discuss the challenges and opportunities of the teacher supervision carried out by two undergraduate students throughout the formation process of the Scientific Initiation group (SI) at School. These actions were developed through a project entitled “Promoting investigative practices at school, valuing curiosity and developing interest in science”, which was part of the Science at School Program, sponsored by the Brazilian Funding Agency CNPq. This project was carried out in three public schools in the northern region of the state of Santa Catarina/Brazil, between 2020 and 2022, with six high school students, two undergraduates and three teachers. The analysis of the undergraduate students' performance as supervisors revealed the mobilization of knowledge and practices, involving the SI in the teaching practice. Moreover, it brought a new perspective to the teacher's work, recognizing research as an essential tool to promote curiosity, argumentation, scientific literacy and the learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anelise Grünfeld de Luca, Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari

Doutora em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari, Araquari, Santa Catarina, Brasil.

Natacha Morais Piuco, Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari

Licenciada em Química pelo Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari, Araquari, Santa Catarina, Brasil.

Mylena Larissa de Araújo, Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari

Licenciada em Química pelo Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari, Araquari, Santa Catarina, Brasil.

André Luís Fachini de Souza, Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari

Doutor em Ciências (Bioquímica) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente no Instituto Federal Catarinense (IFC), campus Araquari, Araquari, Santa Catarina, Brasil.

References

AZEVEDO, C. B. Metodologia Cientifica ao alcance de todos. 4. ed. Barueri, SP: Manole, 2018.

BONELLI, M. G. Os desafios que a juventude e o gênero colocam para as profissões e o conhecimento científico. In: FERREIRA, Cristina (Org.). Juventude e iniciação científica: políticas públicas para o ensino médio. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010. p. 107-120.

BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L. GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BORGES, Marcos Francisco; BORGES, Rita de Cássia Pereira; MALUF, Vitérico Jabur. Elementos mobilizados pelo professor(a) na orientação de trabalhos de iniciação científica na educação básica. ACTIO, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 1-17, maio/ago. 2023. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/actio/article/viewFile/16594/9663. Acesso em: 17 set. 2023.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. Superação das visões deformadas da ciência e da tecnologia: um requisito essencial para a renovação da educação científica. In: CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. (Org.). A necessária renovação do ensino das ciências. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 35-68.

CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 17 set. 2023.

DE BRITO, J. R.; FONSECA, C. V. Iniciação Científica na Educação Básica: estudo de caso envolvendo uma escola privada de Porto Alegre. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2595-4377.111162. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/111162. Acesso em: 8 set. 2023.

DEMO, P. Praticar ciência: metodologias do conhecimento científico. 1ª ed. São Paulo: Saraiva, 2011.

DEMO, P. Iniciação Científica: razões formativas. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. R. (Orgs.). Pesquisa na sala de aula: tendências para educação em novos tempos. 3ª ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 77-92.

DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. 10ª ed. Campinas: Autores Associados, 2015.

DOS SANTOS, S. A.; MACIEL RIBEIRO, M. E.; CÂMARA PIZZATO, M. Um grupo de pesquisa na educação básica: distanciamentos e aproximações com princípios da iniciação científica. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 111, p. 108–126, 2020. DOI: 10.21527/2179-1309.2020.111.108-126. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9109. Acesso em: 17 set. 2023.

GOUVEA, G.. A divulgação da ciência, da técnica e da cidadania e a sala de aula. In: GIORDAN, Marcelo; CUNHA, Marcia Borin da (orgs). A divulgação científica na sala de aula: perspectivas e possibilidades. Ijuí: ED. Unijuí, 2015.

HARTMAN, H. J. Como ser um professor reflexivo em todas as áreas do conhecimento. 1. ed. Porto Alegre: AMGH, 2015.

KLEIMANN, Â. B., MORAES, S. E., Leitura e Interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

MORAES. R. Educar pela pesquisa: exercício de aprender a aprender. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. do R.(orgs). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 92-103.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C.; RAMOS, M. G. Pesquisa em sala de aula: fundamentos e pressupostos. In: MORAES, R.; LIMA, V. M. do R.(orgs). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 3. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012. p. 11-20.

OSBORNE, J. Ensinando Práticas de Ciências: Enfrentando o Desafio da Mudança. Journal of Science Teacher Education, v. 25, n. 2, p. 177–196, 2014. DOI:10.1007/s10972-014-9384-1

PIZZATO, M. C.; ESCOTT, C. M.; SOUZA, M. D. de; ROCHA, P. de S.; MARQUES, L. C. O que são atitudes investigativa e científica, afinal? Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 18, n. 2, 342-360, 2019.

RODRIGUEZ, J. E. A; BALIEIRO FILHO, I. F.; SOUZA, N. R. de. Iniciação Científica no ensino médio: contribuindo para a formação de professores pesquisadores.

In: CONGRESSO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 2; CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES, 12, 2011, Águas de Lindóia. Anais ... São Paulo: UNESP, 2014. p. 4065-4072. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/141543 . Acesso em: 18 set. 2023.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2016.

SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização Científica na Prática: Inovando a forma de ensinar Física. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. 1ª ed. São Paulo: Artmed, 2000.

SILVA, A. L. L. de A.; LUZ, J. N. N. da; SILVA, L. M. da; NOGUEIRA, P. S. Uma revisão de estudos sobre a Iniciação Científica no Ensino Médio / A review of studies on Scientific Initiation in High School. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 7, p. 53393–53402, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n7-836. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/14182. Acesso em: 8 set. 2023.

WARD, H.; RODEN, J.; HEWLETT, C.; FOREMAN, J. Ensino de Ciências. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

20-12-2023

How to Cite

LUCA, A. G. de; PIUCO, N. M.; ARAÚJO, M. L. de; SOUZA, A. L. F. de. Scientific initiation at school: challenges and potential in teacher training. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 772–787, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.4.31355. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31355. Acesso em: 17 may. 2024.