SOROBAN'S POTENTIAL FOR MATHEMATICAL LITERACY AT THE BNCC INTERFACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.32961
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CAPES

Keywords:

Paulo Freire, Mathematics education, Decimal numbering system, Autonomy, Manipulable material

Abstract

Data from the 2022 International Student Assessment Program show that Brazil ranks 65th out of 81 countries in terms of student performance in mathematics. Given the large size of the gaps presented, it is possible to minimally infer the need for policies to remedy the situation, whether at the public and administrative level, or at the teaching, didactic and pedagogical level. A powerful didactic resource that can be used in various pedagogical methodologies, whether critical or reactionary, is the soroban. In this sense, considering the potential and possibilities of using this instrument in the classroom, this work aimed to analyze the skills present in the Common National Curriculum Base that can be subsidized by the use of the soroban, fostering the reinvention of this tool in Brazilian formal education. This research is qualitative in nature, using a documentary research approach, whose data is analyzed in the light of the didactic possibilities arising from the materiality of the soroban culture. It can be seen that the assertion found in the literature about the soroban being completely suited to the decimal numbering system is both corroborated and the foundation on which the rich potential and possibilities for using the soroban in mathematical literacy become justified.

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Author Biographies

Marcos Orso da Fonseca, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Educação para a Ciência e a Matemática, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Paraná, Brasil. E-mail: marcosorso03@gmail.com

Michel Corci Batista, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Física pela Universidade Estadual de Maringá (2005) e mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e doutorado em Educação para a Ciência e Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2016). Possui graduação em Filosofia pela Uninter (2021). É professor Adjunto do departamento de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus de Campo Mourão e professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Física (UTFPR - Campo Mourão), do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (UTFPR - Londrina) e do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá. É embaixador da NASE (Network for Astronomy School Education) no Brasil. É líder do grupo de pesquisa LADECA (Laboratório para o desenvolvimento do ensino de Ciências e Astronomia). É coordenador do Polo Astronômico Rodolpho Caniato da UTFPR - Campo Mourão e coordenador do Programa para o desenvolvimento do ensino de Ciências e Astronomia da UTFPR - Campo Mourão. É membro do NAPI (Novos Arranjos de Pesquisa e Inovação) - Fenômenos extremos do Universo. É coordenador da linha 4: Educação em espaçoes não formais e Divulgação científica) do ENPEC (Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências). Tem experiência na área de Física, com ênfase em ENSINO E DIVULGAÇÃO DE FÍSICA e ASTRONOMIA, atuando principalmente nos seguintes temas: Processos e sequências de Ensino e Aprendizagem para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Formação inicial e continuada de professores para o Ensino de Ciências (Física) e/ou Astronomia; Educação em espaços não formais e divulgação de Astronomia de Astronomia em ambientes não formais.

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Published

09-05-2025

How to Cite

ORSO DA FONSECA, M.; CORCI BATISTA, M. SOROBAN’S POTENTIAL FOR MATHEMATICAL LITERACY AT THE BNCC INTERFACE. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.32961. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32961. Acesso em: 1 jun. 2025.