AS PAREDES FALAM: UMA ANÁLISE DO ESPAÇO FÍSICO ESCOLAR DURANTE O ESTÁGIO SUPERVISIONADO I DA QUÍMICA LICENCIATURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33743

Keywords:

Disciplina, Arquitetura escolar, Foucault

Abstract

In initial teacher training, observing the school environment is fundamental, thus, this work aims to analyze, based on Foucault's theories, the physical space of the Colégio Estadual Presidente Castelo Branco (PREMEN), which was the field of the observation internship during the Supervised Internship I in Chemistry. Through field research, we observed the main disciplining techniques listed by Foucault (2013): fencing, gridding, functional locations, queues and the timetable. Other artifices of disciplining and authority were present, denoting the authoritarian role since the creation of the school project. Loaded with meanings and intentions from the modern period, the school has clear and delineated roles that show the need for control, concentrated power and disciplining, all of which are linked to the environment of imprisonment. It is worth pointing out that this work does not aim to disqualify the school institution, but rather to promote discussions around school structures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Pereira Faraum Junior, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Licenciado em Química (2010), mestre em Química na área de tecnologias educacionais (2017) e doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática (2023) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

ANDRADE, P. D.; COSTA, M. V. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais: invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, n. 33, 2017.

BAGDONAS, A.; AZEVEDO, H. L. O Projeto de Lei “Escola sem Partido” e o Ensino de Ciências. ALEXANDRIA: R. Educ. Ci. Tec., Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 259-277, 2017.

BRASIL. Projeto Político Pedagógico. Colégio Estadual Presidente Castelo Branco, Toledo-Paraná, 2022.

BRIGHENTE, M. F.; MESQUIDA, P. Michel Foucault: corpos dóceis e disciplinados nas instituições escolares. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE), 10, 2011, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2011.

CARVALHO, A. M. P. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

CARVALHO, F. A.; POLIZEL, A. L.; MAIO, E. R. Uma escola sem partido: discursividade, currículos e movimentos sociais. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 37, n. 2, p. 193-210, jul./dez. 2016.

FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2013.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FOUCAULT, M. A Ordem do Discurso: aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Editora Loyola, 2014.

HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. Cultura digital e educação, uma leitura dos Estudos Culturais sobre os desafios da contemporaneidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp. 2, p. 1349–1371, 2017.

KANT, I. Sobre a Pedagogia. Piracicaba: Unimep, 1999.

MENEZES, E. T. Verbete MEC/USAID. Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/mec-usaid/. Acessado em: jan. 2024.

MORAES, A. L.; VEIGA-NETO, A. Disciplina e Controle na Escola: do aluno dócil ao aluno flexível. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 4, 2008. Anais... Florianópolis: UFSC, 2008. p.1-18.

MOTTA, R. P. S. Modernizando a Repressão: a USAID e a polícia brasileira. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 30, ed. 59, p. 237-266, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/wjJXsMbDd4tYt344xJss8sn/?lang=pt&format=pdf. Acessado em: fev. 2024.

SANTOS, M. S. B.; CARVALHO, F. A. A política do Movimento Escola sem Partido e seus impactos nos conteúdos de ciências e biologia na Educação Básica. Revista Brasileira De Educação Em Ciências e Educação Matemática (ReBECEM), v. 3, n. 3, p. 714-738, 2019.

STEINBERG, S. Kindercultura: a construção da infância pelas grandes corporações. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C.; SANTOS, E. S. Identidade social e a construção do conhecimento. Porto Alegre: SMED, 1997, p. 98–145.

SIBILIA, P. Redes ou Paredes: A escola em tempos de dispersão. Editora: Contraponto, 2012.

SILVA, E. et al. A “ideologia de gênero” e a “Escola sem Partido”: Faces de uma mesma moeda em ações políticas conservadoras no Brasil e no Espírito Santo. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 43, n. 3, p. 615-631, 2018.

SOUZA, A L. S. et al. A ideologia do movimento Escola sem Partido: 20 autores desmontam o discurso. São Paulo: Ação Educativa, 2016.

TORRES, P. Câmara aprova moção pelos 40 anos do Premen. [S. l.], 2018. Câmara Municipal de Toledo. Disponível em: https://www.toledo.pr.leg.br/assessoria-de-imprensa/noticias/camara-aprova-mocao-pelos-40-anos-do-premen. Acessado em: jan. 2024.

TOZONI-REIS, M. F. C. Metodologia da Pesquisa. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.

VEIGA-NETO, A. Espaços, tempos e disciplinas: as crianças ainda devem ir à escola? In: CANDAU, V. M. Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 9–19.

VEIGA-NETO, A. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 5–15, 2003.

VEIGA-NETO, A. Teoria e método em Michel Foucault (im)possibilidades. Cadernos de educação, n. 34, p. 83-94, 2009.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

Published

31-03-2025

How to Cite

SILVA, L. E.; FARAUM JUNIOR, D. P. AS PAREDES FALAM: UMA ANÁLISE DO ESPAÇO FÍSICO ESCOLAR DURANTE O ESTÁGIO SUPERVISIONADO I DA QUÍMICA LICENCIATURA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33743. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33743. Acesso em: 13 apr. 2025.