REFLEXÕES SOBRE CONDICIONANTES DE AVERSÃO À MATEMÁTICA: UMA BREVE REVISÃO DE LITERATURA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34687

Abstract

This research consisted of presenting a State of Knowledge consulted in virtual repositories of academic productions from SciELO and BDTD, aiming to explore works that investigate conditions of aversion to mathematics and methods of overcoming it. The studies analyzed were organized in the category “Mathematics Triad + Fear + Failure” and discussed in light of Ole Skovsmose’s Theory of Critical Mathematics Education. The studies showed that, in addition to sociocultural principles and school memories that constitute the origin of aversion, there are systemic factors that contribute to educational practices that perpetuate obstacles to learning, making actions aimed at overcoming aversion to mathematics difficult. Overcoming this problem requires integrated strategies that transcend the school context, considering individual, socio-emotional, systemic and pedagogical factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANDURA, A. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. EnglewoodCliffs, NJ: Prentice-Hall. 1986.

BRIZUEÑA, T. M. D. G.; PLAÇA, J. S. V.; GOBARA, S. T. A alienação escolar na perspectiva da teoria da objetivação: um olhar para o Ensino de Ciências. Ciência & Educação, Bauru,v. 28, p. e22030, 2022.

CAMPOS, A. M. A. Ansiedade matemática: implicações e intervenções. Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional SC, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2021.

CAMPOS C. R.; JACOBINI, O. R.;WODEWOTZKI, M. L. L.; FERREIRA, D. H. L. Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, RioClaro, v. 24, n. 39, p. 473-494, ago. 2011.

DELUMEAU, J. História do medo no ocidente: 1300-1800, uma cidade sitiada. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

DOBARRO, V. R.; BRITO, M. R. F. de. Atitude e Crença de Auto-Eficácia: relações com o desempenho em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 2, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/2180. Acesso em: 6 dez. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LINS, R. C. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. Educação Matemática: pesquisa em movimento.São Paulo: Cortez, p. 92–120. 2004.

MOROSINI, M. SANTOS, P. K.; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: Editora CRV, 2021.

PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense S.A, 1988.

PAULA, F. S.; TFOUNI, L. V. A persistência do fracasso escolar: desigualdade e ideologia. Rev. bras. orientac. prof, SãoPaulo, v. 10, n. 2, p. 117-127, dez.2009.Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167933902009000200012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 28 nov. 2024.

REIS, L.R. Rejeição à Matemática: causas e formas de intervenção. 2005. 12 f. Monografia (Graduação em Matemática) – Faculdade de Licenciatura em Matemática, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2005.

RIBEIRO, T. A.; CARMO, J. S. Estratégias de Redução da Ansiedade Matemática: uma revisão sistemática da literatura. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 38, p. e230007, 2024.

ROSSINI, T. S. R. Interesse por matemática, engajamento e a experiência de fracasso escolar: um estudo com adolescentes. 2014. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação)– Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.

SANTOS, L. O. O medo contemporâneo: abordando suas diferentes dimensões. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 23, n. 2, p. 48-49, jun. 2003. Disponível em:http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141498932003000200008&lng=pt&nrm=iso. acesso em: 15 out. 2024.

SANTOS, S. M.; ALMEIDA, I. M. M. Z. P. Medo de Matemática e Trauma na Relação com o Aprender: uma leitura psicanalítica. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 36, n. 74, p. 1273–1292, set. 2022.

SILVA, E. P. Relações entre ansiedade matemática e competências socioemocionais de estudantes ingressantes no ensino técnico integrado ao médio. 2022. 93f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2022.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Papirus Editora, 2001.

SKOVSMOSE, O. Educação crítica: incerteza, matemática, responsabilidade. Cortez Editora, 2007.

VIÉGAS, L.S.; MACHADO, A. M.A pesquisa sobre a produção do fracasso escolar: memórias de sua construção. Revista Brasileira de Educação, [S.l.], v. 29, p. e290076, 2024.

ZACARIAS, S. M. Z. Mathematicsand scholar failure: fear, myth or difficulty. 2008. 112f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, UNOESTE, Presidente Prudente, 2008.

Published

21-10-2025

How to Cite

SABBADO, L. C.; RAMOS, R. de C. de S. S. REFLEXÕES SOBRE CONDICIONANTES DE AVERSÃO À MATEMÁTICA: UMA BREVE REVISÃO DE LITERATURA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34687. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34687. Acesso em: 5 nov. 2025.