Saúde mental dos acadêmicos de medicina do ciclo básico da Universidade Regional de Blumenau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/aes.v10i1.34049

Keywords:

Comprehensive Health Care, Curriculum, Teaching, Pandemics

Abstract

The Medicine course at the Regional University of Blumenau underwent changes to its curriculum in mid-2019, modifying some subjects and adding Basic-Clinical Integration. Therefore, the current curriculum uses a combination of Traditional and Active Methodology, something new for academics, who are often only accustomed to the classical teaching method. This fact, linked to the pandemic experienced globally, can be considered a stressor for medical students. Thus, the research aimed to seek knowledge of the rates of stress, depression and anxiety in students in the basic cycle, between the first and fourth phase. This is a cross-sectional study in which the Depression, Anxiety, and Stress Scale (DASS-21) questionnaire was applied to analyze the effects on students due to the change in the curriculum. Data demonstrated that the search for psychological support was not prevalent during the period, while the practice of physical activity was present in the routine of more than 70% of students. Furthermore, the amount of extra daily hours allocated to studies was in the range of 2 to 4 hours. The combination of these factors may have been responsible for the variable indices being unchanged in the majority of the students covered, as demonstrated by the DASS-21 result. Therefore, it is inferred that the curricular change and the pandemic did not significantly affect the mental health of medical students in the basic cycle in the second semester of 2021.

References

Lelis K.C.G., et al. Sintomas de depressão, ansiedade e uso de medicamentos em universitários. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto, n. 23, 2020.

Grether E.O. et al. Prevalência de Transtornos Mentais Comuns entre Estudantes de Medicina da Universidade Regional de Blumenau. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, p. 276-285, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº. 3 de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 jun. 2014; Seção 1, p. 8-11.

Melo A.C.; Valente C.; Souza D.M.; Batista K.Z.S.; Lopes R.D.; Barauna S.C. Educação Médica em tempos de pandemia e a utilização de metodologias ativas mediadas por tecnologia. Medicina (Ribeirão Preto), 54(2):e-174684, 2021.

Duarte M.D.Q.; Santo M.A.D.S.; Lima C.P.; GiordanI J.P.; TrentinI C.M. COVID-19 e os impactos na saúde mental: uma amostra do Rio Grande do Sul, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 25, 3401-3411, 2020.

Oliveira, E.S. et al. A educação a distância (EaD) e os novos caminhos da educação após a pandemia ocasionada pela Covid-19. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 52860-52867, 2020.

Carneiro L.A.; Rodrigues W.; França G.; Prata D.N. Use of technologies in Brazilian public higher education in times of pandemic COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e267985485, 2020.

Rodrigues B.B. et al. Aprendendo com o Imprevisível: Saúde Mental dos Universitários e Educação Médica na Pandemia de Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 44, 2020.

Ibrahim A.K.; Kelly S.J.; Adams C.E.; Glazebrook C. A systematic review of studies of depression prevalence in university students. Journal Psychiatric Research, 47(3), 391-400, 2013.

Zhou H; Dai X; Lou L; Zhou C; Zhang W. Association of Sedentary Behavior and Physical Activity with Depression in Sport University Students. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(18):9881, 2021.

Wathelet M., Duhem S. et al. Factors Associated With Mental Health Disorders Among University Students in France Confined During the COVID-19 Pandemic. JAMA network open, 3(10), e2025591, 2020.

Ramón-Arbués E. et al. The Prevalence of Depression, Anxiety and Stress and Their Associated Factors in College Students. Int J Environ Res Public Health. 2020.

Duarte M.E.C. et al. Depressão e ansiedade e estudantes de medicina: uma revisão narrativa. Revista Eletrônica Acervo Médico, Vassouras, v. 9, p. e10070, jun. 2022.

Costa D.S.; Medeiros N.S.B.; Cordeiro R.A.; Frutuoso E.S.; Lopes J.M.; Moreira S.N.T. Sintomas de Depressão, Ansiedade e Estresse em Estudantes de Medicina e Estratégias Institucionais de Enfrentamento. Rev. Bras. Educ. Med., v. 44, n. 1, p. e40, 2020.

Bento L.M.A. et al. Percepção dos Alunos de Medicina Quanto a Aprendizagem X Ansiedade na Metodologia Ativa. Rev. Ens. Educ. Cienc. Human., Campo Grande, v. 18, n. 2, p. 178-182, 2017.

Sacramento B.O.; Anjos T.L.; Barbosa A.G.L.; Tavares C.F.; Dias J.P. Sintomas de ansiedade e depressão entre estudantes de medicina: estudo de prevalência e fatores associados. Rev. Bras. Educ. Med., Salvador, v. 45, n. 1, p. e021, 2021.

Lima R.L. et al. Estresse do estudante de medicina e rendimento acadêmico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, p. 678-684, 2016.

Selye H.S. A tensão da vida. São Paulo: Ibrasa - Instituição Brasileira de Difusão Cultural. 1959.

Kam S.X.L. et al. Estresse em estudantes ao longo da graduação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, p. 246-253, 2020.

Bassols A. et al. Stress and coping in a sample of medical students in Brazil. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), v. 42, p. 1-5, 2015.

Guimarães K.B.S. Estresse e a formação médica: implicações na saúde mental dos estudantes. 2005.

Teixeira L.A.C.; Costa R.A.; Mattos R.M.P.R.; Pimentel D. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da coronavirus disease 2019. J. bras. psiquiatr., Aracaju, v. 70, n. 1, p. 21-29, jan-mar 2021.

Published

13-02-2025

How to Cite

VALENTE, C.; DE SOUZA, D. L.; DERLAM, A. J.; WIGGERS, B.; DOS SANTOS, G. Saúde mental dos acadêmicos de medicina do ciclo básico da Universidade Regional de Blumenau. Acta Elit Salutis, [S. l.], v. 10, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/aes.v10i1.34049. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/salutis/article/view/34049. Acesso em: 21 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais