CONTINUED TEACHER TRAINING:
A DIDACTIC SEQUENCE PROPOSAL FOR THE TRAINING OF READERS STARTING FROM CORDEL
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27278Keywords:
Formação continuada. Professores. Literatura de Cordel.Abstract
The paper presents an excerpt from a master's research, in which a study was carried out on the potential of the continuing education process for elementary school teachers.
The proposal defended by this research concerns the insertion of cordel literature in the classroom, as a text to be mediated for the formation of readers. The objective of this research was to propose, as a final product, a didactic sequence – presented here – that intends to assume, together with the teacher, the role of methodological support in the mediation process of this
literature in the classroom. The article is organized in three parts: the first part deals with
theoretical aspects about continuing education for teachers and cordel pamphlets as part of the reading mediation process. In the second, it reflects on the figure of the teacher as a reader. And
in the last one, based on the didactic sequence model adopted by Cosson (2014), it presents as a pedagogical proposal for the mediation of literary texts in the classroom, a didactic sequence to be discussed/worked on the continuing education courses for teachers in the area of reading and formation of readers and based on work with cordel literature. Therefore, the study is guided by authors such as Amigues (2004), who problematizes teacher education, Colomer (2007) and
Cosson (2013), who discuss literature and its presence in the formation process of readers,
directing its focus for students, and Pinheiro (2013), who explores the cordel as a pedagogical resource.
References
AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.) O ensino como trabalho: Uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-53.
ATHAYDE, J. M.de. A Bela Adormecida no bosque. Juazeiro do Norte: Ed. Prop. Filhos de José Bernardo da Silva, 1974. Disponível em: http://acervoantonionobrega.com.br/cordeis/an-cordel2085. Acesso em: 03 abr. 2021.
BURLAMAQUE, F. V. Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos: a formação do professor. In: TURCHI, M. Z.; SILVA, V. M. T. (org.). Leitor formado, leitor em formação: leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 79-91.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2009.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COSSON, R. Prefácio. In: PINHEIRO, A.S.; RAMOS, F. B. (org.). Literatura e formação continuada de professores: desafios da prática educativa. 14.ed. Campinas, SP: Mercado de Letras; Dourados, MS: Editora da Universidade Federal da Grande Dourados, 2013.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.
COSTA, N. M. L. A formação contínua de professores – Novas Tendências e Novos Caminhos. Holos, Ano 20, dezembro de 2004. Disponível em: http://www3.ifrn.edu.br./ojs/index.php/HOLOS/article/view/48/52. Acesso em: 03 abr. 2021.
DIÉGUES JR., M. Literatura de cordel. In: BATISTA, S. N. Antologia da literatura de cordel. Natal: Fundação José Augusto, 1977.
MARINHO, A. C.; PINHEIRO, H. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo. Cortez. 2012.
MENESES, U. T. B de. A literatura de cordel como patrimônio cultural. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S.l.], n. 72, p. 225-244, 2019. DOI: 10.11606/isnn.2316-901X.v0i72p225-244. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/157058. Acesso em: 03 abr. 2021.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017. Disponível em: São Paulo, 2017. Disponível em http://www.sicelo.br/scielo.php?script=sci_arttect&pid=S0100-15742017000401106&Ing=pt&nrm=iso>. Acesso em 07 ago, 2020. https://doi.org/10.1590/198053144843.
OLIVEIRA, G. R. O professor de português e a literatura – relações entre formação, hábitos de leitura e práticas de ensino. São Paulo: Alameda, 2013.
PINHEIRO, J. H. O que ler? Por quê? A literatura e seu ensino. In: Leitura de literatura na escola. DALVI, M. A.; RESENDE, N. L. de.; JOVERFALEIROS, R. (org.). São Paulo: Parábola, 2013.
PINHEIRO, J. H. Cordel para crianças: Aspectos temáticos e metodológicos ou um sabiá na sala de aula. In: DEBUS, E.; BAZZO, J. L. S.; BORTLOTTO, N. (org.). Poesia (cabe) na escola: por uma educação poética. Campina Grande: EDUFCG, 2018.
POZZETTI, R. A. A formação do professor leitor: práticas de leitura em diferentes contextos. 2007. 150f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2007. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/13926/1/Renata%20Angelica%20Pozzetti.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.
ROUXEL, A. Um sujeito leitor para a literatura na escola. Entrevista com Annie Rouxel. [Entrevista concedida a] Neide Luzia de Rezende e Gabriela Rodella de Oliveira. Revista Teias, v. 6, n. 41, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24526. Acesso em: 15 abr. 2021.
ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: Leitura de literatura na escola. DALVI, M. A.; RESENDE, N. L. de.; JOVERFALEIROS, R. (org.). São Paulo: Parábola, 2013.
SAMPAIO, E. S.; SOUZA, M. L. G. de. A perspectiva de ensino de Literatura nos Livros Didáticos de Português: O que se ensina quando se ensina Literatura? Entreletras, Araguaína/TO, v. 6, n. 1, p. 22-23, jan/jun. 2015. Disponível em: http://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/articledownload/6715/14913/. Acesso em: 13 jul. 2021.
TARRDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
ZILBERMAN, R. Entrevista com Regina Zilberman. [Entrevista concedida a] Meire Cavalcante. Revista Nova Escola, 2007. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/953/entrevista-com-regina-zilberman. Acesso em: 18 jun. 2020.
Recebido em 29-04-2021
Revisões requeridas em 09-06-2021
Aceito em 03-08-2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Trama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.