MANUAL DO TDAH E O DISCURSO SOBRE A INFÂNCIA

Authors

  • Caroline Maria Braciak REISDORFER UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i44.29535

Keywords:

Discurso, Dito, Não dito, Infância, Transtorno

Abstract

This article uses as a method and theory the French Discourse Analysis, paying attention in discursive elements that produce meaning effects on what childhood is. The central theoretical issue is the relationship between said and unsaid, about certain production conditions, producing an effect on a corpus that points to health/disorder in the child's behavior. This is an excerpt from a dissertation, using 5 of the 18 criteria for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, from the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (version V). For this study, texts by Pêcheux (1993), Orlandi (2002, 2011, 2013), Gadet and Hak (1997) were contemplated, making it possible to print the theory on the chosen discursive materiality. The materiality of discursive sequences occupies the status that is ideologically attributed to medicine, as it is considered a science of care and a lot of  solutions for specific treatments, whether medicated or not. Thus, this study analyzes extralinguistic and, therefore, discursive relationships, in order to understand what the manual says about child behavior. It is believed that the material studied in this research represents part of a relevant articulation for reflection on the child that one wants today, understanding that this objective can be achieved through the discursive meaning effects of the manual on a supposed “pathology”. It is between what is said about the disorder and what is not said about normality that defenses of theses are obtained based on discourses that explain and set out to solve child behavior.

Author Biography

Caroline Maria Braciak REISDORFER, UNIOESTE

Aluna do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, nível de mestrado em Letras; área de concentração em Linguagem e Sociedade; especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FAG); especialista em Literatura e Ensino (UNIOESTE); graduada em Letras Port./ Inglês (UNIOESTE).

 

References

DSM – V. Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. 5 ed. American Psychiatric Association, Porto Alegre: Artmed, 2014.

GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução: Bethânia S. Mariani et al. 3 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997 [1969].

HENRY, Paul. Os fundamentos teóricos da “análise automática do discurso” de Michel Pêcheux (1969). In: GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução: Bethânia S. Mariani et al. 2 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2015

ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. 11 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: No movimento dos sentidos. 5 ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2002.

PÊCHEUX, Michel; FUCHS, Catherine. A propósito da análise automática do discurso: atualização e perspectivas (1975). In: GADET, Françoise; HAK, Tony. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução: Bethânia S. Mariani et al. 2 ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1993.

PIAGET, Jean. A psicologia da inteligência. Tradução: Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SAMPAIO, Simaia; FREITAS, Ivana Braga de (Orgs.). Transtornos e dificuldades de aprendizagem: entendendo melhor os alunos com necessidades educativas especiais. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

Published

13-03-2023

How to Cite

REISDORFER, C. M. B. MANUAL DO TDAH E O DISCURSO SOBRE A INFÂNCIA. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 44, p. 121–130, 2023. DOI: 10.48075/rt.v18i44.29535. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/trama/article/view/29535. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Pêcheux, Foucault e Bakhtin: contribuições, reflexões e provocações para os estu