The role of social inclusion in the brazilian educational background
Keywords:
inclusive education, law, politics and educational management, people with disabilitiesAbstract
This article aims to establish a brief analysis on the role of social inclusion in the brazilian educational context, to the extent that the term ‘include’ generates the estrangement for the principle of equality present in the current constitution in the country. Through a literature review, with academic articles published on the subject, outlined to a historical retrospective by the national education system in that concern the advances and challenges of ‘education for all’ and the danger of exclusion become increasingly exclusive for brazilian society; especially for people with disabilities.
Downloads
References
ALVINO-BORBA, A.; MATA-LIMA, H. Exclusão e inclusão social nas sociedades modernas: um olhar sobre a situação em Portugal e na União Europeia. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 106, p. 219-240, abr./jun. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n106/n106a03.pdf >. Acesso em: 27 nov. 2015.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.
CARNEIRO, M. S. C. Do ensino especial ao ensino regular: tentativas de integração escolar de alunos considerados portadores de necessidades educativas especiais. In ZANELLA, A.V., et al. (Org). Psicologia e práticas sociais [online], Rio de Janeiro, p. 163-172, 2008. Disponível em: < http://books.scielo.org/id/886qz/pdf/zanella-9788599662878-15.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.
DESIDÉRIO, M. Brasil fica em 60º lugar em ranking mundial de educação. Revista Exame.com, Brasil, mai. 2015. Disponível em: < http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/brasil-fica-em-60o-lugar-em-ranking-mundial-de-educacao>. Acesso em: 13 mai. 2015.
GIRON, G. R. A Influência da Política, do Planejamento e da Gestão Educacional na Formação Social do Indivíduo. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL (IX ANPED SUL). 9., 2012, Caxias do Sul. Anais. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012. p. 1-16.
INSTITUTO BRSILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde 2013 – Ciclos de Vida, Brasil e Grandes regiões. Rio de Janeiro, RJ: IBGE, 2015.
p. Disponível em: < http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94522.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.
MACIEL, M. R. C. PORTADORES DE DEFICIÊNCIA - a questão da inclusão social. São Paulo em Perspectiva [Online], São Paulo, vol.14, n.2, pp. 51-56, 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88392000000200008&script=sci_abstract>. Acesso em: 27 nov. 2015.
MANTOAN, M. T. E. Educação para todos: desafios, ações, perspectivas da inclusão nas escolas brasileiras. Revista Online da Biblioteca Prof. Joel Martins, Campinas, SP, v.1, n.3, jun. 2000.
MAZZOTTA, M. J. da S.; D’ANTINO, M. E. F. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde e Sociedade, São Paulo, v.20, n.2, p.377-389, 2011.
MOREIRA, H. F.; MICHELS, L. R.; COLOSSI, N. Inclusão Educacional para Pessoas Portadoras de Deficiência: Um Compromisso com o Ensino Superior. Revista Escritos sobre Educação, Ibirité, v.5, n.1, p.19-25, jan./jun. 2006. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000276&pid=S2176-6681201200040000800015&lng=pt>. Acesso em: 27 jun. 2015.
O BAIXO RENDIMENTO ESCOLAR E O SISTEMA EDUCACIONAL BRASILEIRO. Portal Educação, jan. 2013. Disponível em:< https://www.portaleducacao.com.br/psicologia/artigos/29555/o-baixo-rendimento-escolar-e-o-sistema-educacional-brasileiro#!2 >. Acesso em: 27 jun. 2015.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em:< http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem, 1990. Disponível em:< http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.
PIANA, M. C. AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS: DOS PRINCÍPIOS DE ORGANIZAÇÃO À PROPOSTA DA DEMOCRATIZAÇÃO. In: PIANA, M. C. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 233 p. Disponível em:< http://books.scielo.org/id/vwc8g/pdf/piana-9788579830389-03.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.
ROMANELLI, O de O. História da Educação no Brasil (1930-1973). 15 ed. Petrópolis: Vozes, 1997. 267 p.
SAVIANI, D. Educação Brasileira: Estrutura e Sistema. 7 ed. Campinas: Editora Autores Associados, 1996. 161 p.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL / Ministério da Educação (MEC). POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA. Brasília, Rio de Janeiro, p. 1-19, 2008. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.
VALENTE, L. de F. Política e Gestão da Educação Brasileira no Contexto Atual: Elementos Conceituais e Desafios. In: V SIMPÓSIO INTERNACIONAL: O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE, 5., 2009, Uberlândia. Anais. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação, 2009. p. 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.