The role of social inclusion in the brazilian educational background

Authors

  • Alessandra Leles Rocha
Supporting Agencies

Keywords:

inclusive education, law, politics and educational management, people with disabilities

Abstract

This article aims to establish a brief analysis on the role of social inclusion in the brazilian educational context, to the extent that the term ‘include’ generates the estrangement for the principle of equality present in the current constitution in the country. Through a literature review, with academic articles published on the subject, outlined to a historical retrospective by the national education system in that concern the advances and challenges of ‘education for all’ and the danger of exclusion become increasingly exclusive for brazilian society; especially for people with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVINO-BORBA, A.; MATA-LIMA, H. Exclusão e inclusão social nas sociedades modernas: um olhar sobre a situação em Portugal e na União Europeia. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 106, p. 219-240, abr./jun. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n106/n106a03.pdf >. Acesso em: 27 nov. 2015.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 1º jun. 2015.

CARNEIRO, M. S. C. Do ensino especial ao ensino regular: tentativas de integração escolar de alunos considerados portadores de necessidades educativas especiais. In ZANELLA, A.V., et al. (Org). Psicologia e práticas sociais [online], Rio de Janeiro, p. 163-172, 2008. Disponível em: < http://books.scielo.org/id/886qz/pdf/zanella-9788599662878-15.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.

DESIDÉRIO, M. Brasil fica em 60º lugar em ranking mundial de educação. Revista Exame.com, Brasil, mai. 2015. Disponível em: < http://exame.abril.com.br/brasil/noticias/brasil-fica-em-60o-lugar-em-ranking-mundial-de-educacao>. Acesso em: 13 mai. 2015.

GIRON, G. R. A Influência da Política, do Planejamento e da Gestão Educacional na Formação Social do Indivíduo. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL (IX ANPED SUL). 9., 2012, Caxias do Sul. Anais. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012. p. 1-16.

INSTITUTO BRSILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde 2013 – Ciclos de Vida, Brasil e Grandes regiões. Rio de Janeiro, RJ: IBGE, 2015.

p. Disponível em: < http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94522.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2015.

MACIEL, M. R. C. PORTADORES DE DEFICIÊNCIA - a questão da inclusão social. São Paulo em Perspectiva [Online], São Paulo, vol.14, n.2, pp. 51-56, 2000. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-88392000000200008&script=sci_abstract>. Acesso em: 27 nov. 2015.

MANTOAN, M. T. E. Educação para todos: desafios, ações, perspectivas da inclusão nas escolas brasileiras. Revista Online da Biblioteca Prof. Joel Martins, Campinas, SP, v.1, n.3, jun. 2000.

MAZZOTTA, M. J. da S.; D’ANTINO, M. E. F. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde e Sociedade, São Paulo, v.20, n.2, p.377-389, 2011.

MOREIRA, H. F.; MICHELS, L. R.; COLOSSI, N. Inclusão Educacional para Pessoas Portadoras de Deficiência: Um Compromisso com o Ensino Superior. Revista Escritos sobre Educação, Ibirité, v.5, n.1, p.19-25, jan./jun. 2006. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=000276&pid=S2176-6681201200040000800015&lng=pt>. Acesso em: 27 jun. 2015.

O BAIXO RENDIMENTO ESCOLAR E O SISTEMA EDUCACIONAL BRASILEIRO. Portal Educação, jan. 2013. Disponível em:< https://www.portaleducacao.com.br/psicologia/artigos/29555/o-baixo-rendimento-escolar-e-o-sistema-educacional-brasileiro#!2 >. Acesso em: 27 jun. 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Disponível em:< http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/por.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem, 1990. Disponível em:< http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.

PIANA, M. C. AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS: DOS PRINCÍPIOS DE ORGANIZAÇÃO À PROPOSTA DA DEMOCRATIZAÇÃO. In: PIANA, M. C. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 233 p. Disponível em:< http://books.scielo.org/id/vwc8g/pdf/piana-9788579830389-03.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.

ROMANELLI, O de O. História da Educação no Brasil (1930-1973). 15 ed. Petrópolis: Vozes, 1997. 267 p.

SAVIANI, D. Educação Brasileira: Estrutura e Sistema. 7 ed. Campinas: Editora Autores Associados, 1996. 161 p.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL / Ministério da Educação (MEC). POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO INCLUSIVA. Brasília, Rio de Janeiro, p. 1-19, 2008. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf >. Acesso em: 27 jun. 2015.

VALENTE, L. de F. Política e Gestão da Educação Brasileira no Contexto Atual: Elementos Conceituais e Desafios. In: V SIMPÓSIO INTERNACIONAL: O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE, 5., 2009, Uberlândia. Anais. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Educação, 2009. p. 1-12.

Published

06-07-2016

How to Cite

ROCHA, A. L. The role of social inclusion in the brazilian educational background. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13251, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13251. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO