Practices language in WhatsApp: perspectives of use in classroom
Keywords:
WhatsApp, language capacities, learningAbstract
This research aimed formulate and prove some assumptions about the use of educational possibilities WhatsApp the application development of language capabilities in order to contribute in the process of teaching and learning. Procedure methodology wrapped examination of posts and interaction of students in two groups virtual formed from WhatsApp, as well as a questionnaire applied to the participants thereof. Research was performed in a state public school of são paulo capital whose members were the language teacher english school, author of this research and sixty high school students. The allowed data supplied to conclude that the application WhatsApp, when used for planned way and organized by professor, mediator of interaction, constitutes is a tool rica for by means of reciprocal relations, each of contacting the content studied in class learn more, organize and routine school supplant barriers communication.Downloads
References
ALMEIDA, M. E; SILVA, M. G. M. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.1 Abril/2011. Disponível em http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/5676 Acesso em 11 de Jan de 2016.
______; BORGES, M. A.; FRANÇA, G. O uso das tecnologias móveis na escola: uma nova forma de organização do trabalho pedagógico. XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - UNICAMP - Campinas – 2012. Disponível em http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquivos/acervo/docs/3900c.pdf Acesso em 13 Jan 2016.
ARAÚJO, J. C. A conversa na web: o estudo da transmutação em um gênero textual. In: MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. (Org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. 2. ed. Rio de Janeiro: lucerna, 2005.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BRANDÃO, H. H. N. Gêneros do discurso: unidade e diversidade. In. Polifonia - Revista do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem-Mestrado - Número 8, 2004.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: Educ, 2003.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Les capacités orales de apprenants. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Org.) Pour un enseignement de l´oral: iniciation aux genres formels à l´école. Paris: EFS éditeur, 1998.
FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as idéias lingüísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Edições Criar, 2003.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MACHADO, A. R. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Anais do 12º Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, in ROMANOWSKI, J. P. et al (Orgs). Conhecimento local e conhecimento universal: Diversidade, mídias e tecnologias na educação. vol. 2, Curitiba, Champagnat, 2004, p. 245-253. Disponível em <http://www.ufrgs.br/nucleoead/documentos/moranOsnovos.htm>. Acesso em: 14 jan. 2016.
______. Ensino e aprendizagem inovadoras com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In MORAN, J. M.; MASSETO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
ROJO, R. H. R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. Texto de divulgação científica elaborado para o Programa Ensino Médio em Rede, Rede do Saber/SEE-SP e para o Programa Ler e Escrever – Desafio de Todos, CENPEC/SMESP, 2004.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.