Training teachers in the perspective of inclusive education
Keywords:
Inclusion, teacher formation, pedagogical practice.Abstract
This article consists of a literature review on the topic of teacher education with a view to developing an inclusive education in regular educational institutions. It presents the conceptions of school inclusion and teaching in an inclusive perspective emphasizing the principles linked to this paradigm of education. The text also presents some of the legal documents that govern the issue of inclusion and focused teacher training to the development of Inclusive Education. The possible contributions of a pedagogical practice anchored on the principles of inclusive education as a means able to promote new possibilities for interaction, development and learning to the Special Education target audience Students will also be presented in this work. Thus, considerations of this paper revolve around the reflection about the possibilities that a teacher training concerned with the prospect of Inclusive Education can bring to the development of educational work that contributes to the effectiveness of school inclusion as a anchored proposal in quality education for all.Downloads
References
BERSCH, Rita. Tecnologia assistiva e atendimento educacional especializado: conceitos que apoiam a inclusão escolar de alunos com deficiência. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis: Vozes, 2013.
BRASIL. MEC. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 27 jan. de 2016.
BRASIL. MEC/SECADI. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 11 jan. 2016.
COSTA, Wanderleia Dalla.; DIEZ, Carmen Lucia Fornari. A relação do eu-outro na educação: abertura a alteridade. IX ANPED SUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.
CUNHA, Eugênio. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de janeiro: Wak, 2012.
DORZIAT, Ana. A formação de professores e a educação inclusiva: desafios contemporâneos. In: CAIADO, Katia Regina Moreno; JESUS, Denise Meyrelles; BAPTISTA, Claudio Roberto (org.). Professores e educação especial: formação em foco. 2 v. Porto Alegre: Mediação, 2011.
FIGUEIREDO, Rita Vieira. A formação de professores para a inclusão dos alunos no espaço pedagógico da diversidade. In: MANTOAN, Maria Teresa Eglér (Org.). O desafio das diferenças nas escolas. Petrópolis: Vozes, 2013.
FREITAS, Soraia. Napoleão; MOREIRA, Laura Ceratta. A universidade frente à formação inicial na perspectiva da inclusão. In: CAIADO, Katia Regina Moreno; JESUS, Denise Meyrelles; BAPTISTA, Claudio Roberto (org.). Professores e educação especial: formação em foco. 1 v. Porto Alegre: Mediação, 2011.
GATTI, Bernardete Angelina.; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: Ministério da Educação, 2011.
LIBÂNEO, José. Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Moderna, 2003.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Qualidade e inclusão no Ensino Médio. Pátio. Porto Alegre: Grupo A Educação: ano VI, n. 22, p. 6-9, set./nov. 2014.
MARTINS, Lúcia Araújo Ramos A visão de licenciandos sobre a formação inicial com vistas à atuação com a diversidade dos alunos. In: CAIADO, Katia Regina Moreno; JESUS, Denise Meyrelles; BAPTISTA, Claudio Roberto (org.). Professores e educação especial: formação em foco. 1 v. Porto Alegre: Mediação, 2011.
MENEZES, Adriana Rodrigues Saldanha. Inclusão escolar de alunos com autismo: quem ensina e quem aprende?. 160f. Dissertação (Mestrado) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2012.
PRIETO, Rosângela Gavioli Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: ARANTES, Valeria Amorim (Org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Educação inclusiva: limites e perspectivas. Goiânia: Deescubra, 2006.
REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Política pública, diversidade e formação docente: uma interface possível. 2013. 278 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento) - Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, Instituto de Economia, UFRJ, Rio de Janeiro, 2013
RODRIGUES, David. Dez ideias (mal) feitas sobre a educação inclusiva. In: RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
SKLIAR, Carlos. A inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In: RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa; GAIATO, Mayara Bonifácio; REVELES, Leandro Thadeu. Mundo singular. Rio de janeiro: Objetiva, 2012.
SOUSA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro. Formação de professores: tempos de vida, tempos de aprendizagem. In: MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira (Org.). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia, Editora da PUC Goiás, Liber Livro Editora, 2012.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. (org.). O ofício de professor: histórias, perspectivas e desafios internacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
UNESCO. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 8 jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.