Portuguese language teacher as agent literacy in early years of basic education: an analysis of reading strategies

Authors

  • Francisco Geimes de Oliveira Silva
  • Liduina Maria Vieira Fernandes
Supporting Agencies

Keywords:

Reading, reading strategies, textual genres. elementary school.

Abstract

This article aims to evaluate the perception of teachers in the early grades on use of reading strategies by the students of Primary Education in a Public School City of Morada Nova, in 2015. It is understood, in principle, the reading strategies influence the understanding of texts and are the procedures performed during the reading activity that facilitate the understanding of the text or the operations performed by addressing a text (Cook-Gumperz, 1991; Kato, 1985; Kleiman, 1989 1995, 1998, 2000; Solé, 1998) among others. For this endeavor, we applied a questionnaire to assess the reading strategies worked for 10 teachers of initial grades (1st to 4th grade). Ponder that reading ability is important for any student, but becomes especially important for the student this stage of basic education, as it will facilitate their entry into primary education II or even in future working relationships. We conclude that the teacher plays a very important role in providing not only learning in reading, but also to suggest technical models and procedures suited to reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, I. Refletindo sobre a prática da aula de Português. In.: ANTUNES, I. Aula de Português – encontro & interação. 4.ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

COOK-GUMPERZ, J. Alfabetização e escolarização: uma equação imutável? In: COOK-GUMPERZ, J. (org.). A construção social da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 8.ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

DUKE, N. K. & PEARSON, P. D. Effective practices for developing reading comprehension. Em A. E. Farstrup & S. J. Samuels (Orgs.), What Research Has to Say About Reading Instruction (3. ed. p.205-242). Newark: Insternacional Reading Association, 2002.

GARCÍA, J. N. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. (Tradução de Jussares Haubert Rodrigues). Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

LUDKE, M; ANDRÉ, M. E. D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 1986.

PEIXOTO, C.; SILVA E.; SILVA, I.; FERREIRA, L. Letramento: você pratica?. Disponível em: www.filologia.org.br/viiicnlf/anais/caderno09-06.html. Acesso em: 20/02/2016.

MARINI, A. Compreensão de leitura no ensino superior: teste de um programa para treino de habilidades. 1986. (Tese de Doutorado). São Paulo: USP, 1986.

MARCUSCHI, L. A. A questão metodológica na análise da interação verbal: os aspectos qualitativo e quantitativo. IV Encontro Nacional de Interação em Linguagem Verbal e Não-Verbal: Metodologias Qualitativas, Universidade de Brasília, 22-24 de abril, 1999.

KATO, M. O aprendizado da leitura. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1985.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas: Pontes, 1989.

_______. Oficina de Leitura: teoria e prática. 7. ed. Campinas: Pontes, 2000.

_______. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOPKE, H. F. Estratégias para desenvolver a metacognição e a compreensão de textos teóricos na universidade. Psicologia Escolar e Educacional,1 (2 e 3), 59-67, 1997.

SILVA, F. G. de O. Artigo Acadêmico Experimental: uma análise da experiência de escrita de alunos iniciantes do Curso de Letras da UECE, campus Limoeiro do Norte (FAFIDAM). 2011. 166f. Monografia (Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas), Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos, Limoeiro do Norte-CE, 2011.

______. As concepções de alunos do Ensino Médio sobre o uso de estratégias de leitura. In: CAVALCANTE, Kátia Cristina de O. et al. Aprendendo na travessia: dilemas do ensino-aprendizagem na escola básica. 1. ed. Teresina: EDUFPI, 2013. p. 76-89.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

22-06-2016

How to Cite

DE OLIVEIRA SILVA, F. G.; VIEIRA FERNANDES, L. M. Portuguese language teacher as agent literacy in early years of basic education: an analysis of reading strategies. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13843, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13843. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM