Discussions about women education luso-brazilian in the nineteenth century
Keywords:
Women education, educational debates, social inclusion.Abstract
The aim of this article is to analyse the educational scenario in Brazil and Portugal during the late nineteenth century. See how the educational principals were formed and what is the space for women education within the formal education. For this, it will be an overview of the main ideas that circled the social movements and historical events of the second quarter nineteenth century.Downloads
References
ALBUQUERQUE, Mousinho de. “Ideias sobre o Estabelecimento da Instrução Pública”. Paris, 1823. In FERREIRA, Alberto. Antologia de Textos Pedagógicos Portugueses. Vol.III. Lisboa: s.e, 1973.
BOTO, Carlota Josefina M. C. dos R. Ler, escrever, contar e se comportar: a escola primária como rito do século XIX português (1820-1910). Tese de Doutorado. SP: Universidade de São Paulo, 1997.
BRAAMCAMP, José Augusto. “Reflexões sobre a educação pública.” In FERREIRA, Alberto. Antologia de Textos Pedagógicos Portugueses. Vol.III. Lisboa: s.e, 1973.
BRASIL. L’Empire Du Brésil à l’Exposition Universelle de 1876 a Philadelphie. RJ: Tipografia e Litografia do Imperial Instituto Artístico.
FRANÇA, José Augusto. O Romantismo em Portugal. Estudos de fatos socioculturais. 2o ed. Lisboa: Livros Horizonte, 1993.
GARCIA, Tania Elisa Morales. “A educação na construção de gênero”. In.: Anais do I Congresso Brasileiro de História da Educação. Rio de Janeiro: UFRJ/Sociedade Brasileira de História da Educação, 2000. p. 145-146. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe1/anais/152_tania.pdf Acesso: 11 nov. 2015.
GARRETT, Almeida. Da Educação. Londres: em Casa de Sustenance e Stretch, 1829. Disponível em: http://purl.pt/2 Acesso: 17 nov. 2015.
HEITZENRATER, Richard P. Wesley e o povo chamado Metodista. São Bernardo do Campo/SP: EDITEO. 1998.
HERCULANO, Alexandre. “Da educação e instrução das classes laboriosas”. O Panorama. Jornal Litterario e Instructivo da Sociedade Propagadora dos conhecimentos úteis. Vol. II. 2º da 1ª Série, N.º 75, 6 de Outubro de 1838.
MEDINA, João. Reler Eça de Queirós – das Farpas aos Maias. Lisboa: Livros Horizontes, 2000.
QUEIRÓS, Eça de. “Uma Campanha Alegre: da farpas.” In. Obras Completas. Vol III. Org. Beatriz Berrini. RJ: Editora Nova Aguilar, 2000.
SOUSA, Marcio Jean Fialho de. A Postura de Eça de Queirós à Luz dos Debates Educacionais em Portugal. Dissertação de Mestrado. SP: Universidade de São Paulo: 2008.
VERÍSSIMO, José. “A educação da Mulher Brasileira”. In. ALMEIDA, P. D. A Educação Nacional. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.