Educative practices for the eldery: a comparative study
Keywords:
Aging, education, asylum, teaching.Abstract
This study had the aim to carry out a comparison between old what survive educative practices and those who have not this existence, discussing different contexts with distinctions and similarities. It treats a comparative study, character exploratory, with quantitative approach, especially regarding the personal development. The studied population was composed by integrants of the Centre of Existence of the General Office of the Social Development and of the Work (SEDEST), of the open faculty of the third age (FATI) and what were residing at the geriatric home. The collection of data took place in the period of may, june and july of 2015 with application of initial and final questionnaire. It realized that most of the old ones are of the feminine sex, and they are in the age group between 50 and 70 years. Besides, the old ones that make part of the faculty opened to third age (FATI) are differentiated because of having bigger income and schooling. Regarding the form as they learnt on the existence of the FATI, geriatric house and centre of existence, the developed activities and the news brought to life of these old ones, they were obtained diversified good answers. So, it was noticed that the insertion of the old ones in different social contexts is made a list to his economic, social, and biological conditions. Besides, the place where they live or maintain interpersonal connections interfere straightly in the form like old those they live, and in for what they wait from the future.
Downloads
References
BALDIN, T.; MAGNABOSCO-MARTINS, C. R. Oficinas artísticas na Universidade Aberta para a terceira idade: contribuições para a qualidade de vida de idosos. Revista Conexão UEPG, v. 11, n. 1, p. 60-73, 2015. Disponível em: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5069102>. Acesso em: 05 de setembro de 2015.
BORGES, P.L.C; BRETAS, R.P.; AZEVEDO, S.F.; BARBOSA, J.M.M. Perfil dos idosos frequentadores de grupos de convivência em Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Caderno de Saúde Pública, v.24, n.12, 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2008001200008&script=sci_abstract&tlng=pt> Acesso em: 05 de setembro de 2015.
BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais – Uma Análise das Condições de Vida da População Brasileira - 2010. Rio de Janeiro: IBGE; 2010.
CAMARANO, A. A. Envelhecimento da população brasileira: uma contribuição demográfica. IPEA. Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: <http://www.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/TDs/td_0858.pdf> Acesso em: 10 de novembro de 2015.
CELICH, K.L.S.; SILVA, R.B.; SOUZA, S.M.S. Perfil socioeconômico e de saúde dos idosos participantes de um grupo de convivência. Revista Enfermagem UFPE OnLine, v.3, n.4, 2009. Disponível em: <http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/viewFile/102/pdf_957> Acesso em: 10 de novembro de 2015.
DIAS, D. S. G.; CARVALHO, C. S.; ARAÚJO, C. V. Comparação da percepção subjetiva de qualidade de vida e bem-estar de idosos que vivem sozinhos, com a família e institucionalizados. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 16, n. 1, p. 127-38, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v16n1/a13v16n1.pdf>. Acesso em: 10 de novembro de 2015.
LUCCA, I. L.; RABELO, H. T. Influência das atividades recreativas nos níveis de depressão de idosos institucionalizados. R. bras. Ci. eMov, v.19, n.4, p. 23-30, 2011. Disponível em: <https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBCM/article/viewFile/2394/2117>. Acesso: 23 de jul. de 2015.
NAVARRO, F. M.; MARCON, S.S. Convivência familiar e independência para atividades de vida diária entre idosos de um centro dia. CogitareEnfermagem, v.11, n.3, 2006. Disponível em: <http://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs/index.php/cogitare/article/view/7306/5238>. Acesso em: 10 de dezembro de 2015.
SILVA, A.; DAL PRÁ, K. R. Envelhecimento populacional no Brasil: o lugar das famílias na proteção aos idosos. Argumentum, Vitória (ES), v. 6, n. 1, p.99-115, 2014. Disponível em: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5069102> . Acesso em: 30 de agosto de 2015.
SILVA, H.O.; CARVALHO, M.J.A.D.; LIMA, F.E.L.; RODRIGUES, L.V. Perfil epidemiológico de idosos frequentadores de grupos de convivência no município de Iguatu, Ceará. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v.14, n.1, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v14n1/a13v14n1.pdf> Acesso em: 17 de setembro de 2015.
VERAS, R. P.; CALDAS, C. P. Promovendo a saúde e a cidadania do idoso: o movimento das universidades da terceira idade. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v.9, n.2, p.423-32, 2004. Disponível em: <http://www.scielosp.org/pdf/csc/v9n2/20396.pdf>. Acesso em: 17 de setembro de 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.