Critical formation in english teaching: reflexions about practicum

Authors

  • Naylane Araújo Matos Universidade Federal de Santa Catarina
Supporting Agencies

Keywords:

Ensino de inglês, formação crítica, estágio.

Abstract

This paper presents the analysis of five didactic sequences developed in the Practicum – during my Letras (Língua Inglesa e Literaturas) course at Universidade do Estado da Bahia (UNEB) in 2014 – in a critical perspective.  The aim is to reflect how the proposed activities contributed for a critical formation of the learners as well as to suggest other methodological paths in English teaching. Thus, this work is a bibliography research whereby I used the theoretical categories worked by authors in Education and in the Linguistic area. Also, this work is a documental research whereby I promoted analytical treatment to the didactic sequences based on the theoretical framework. The results pointed out that: 1) the activities developed in the Practicum presented a social function, and therefore, a critical perspective. However, there are remnants of Traditional Pedagogy; 2) English teachers have problems in proposing meaningful activities for learners, and; 3) it is important to approximate the discourses and practices between university and school to build on effective educational critical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Naylane Araújo Matos, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BAILEY, Kathleen. Reflective Pedagogy. In: BURNS, Anne; RICHARDS, Jack. C. Pedagogy and practice in second language teaching. 2012. p. 23-29.

BARTLETT, Leo. Teacher development through reflective teaching. In: RICHARDS, Jack C.; NUNAN, David. (Eds.). Second language teacher education. New York: Cambridge University Press, 1990. p. 202-214.

BRASIL. Orientação Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Volume 1, 2006, 239 p.

BEZEMER, Jeff; KRESS, Guther. Visualizing English: a social semiotic history of a school subject. SAGE Publications, v. 8, n. 3, p. 247-262, 2009

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. 1ed. SP: Companhia das Letras, 2007.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: new literacies, new learning. Pedagogies: An International Jornal, v. 4, p. 164-195, 2009.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

COSTA, Marta Morais da. Sempreviva, a leitura. Curitiba: Aymará, 2009.

COX, Maria Inês. P.; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia. Critical Pedagogy in ELT: images of Brazilian teachers of English. TESOL Quarterly, v. 33, n.3, p. 433-452, 1999.

DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia et. al. (Org.) Leitura de literatura na escola. São Paulo, SP: Parábola, 2013. p. 118-143.

FRANSON, Charlotte; HOLLIDAY, Adrian. Social and cultural perspectives. The scope of second language teacher education. In: BURNS, Anne; RICHARDS, Jack C. The Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge: CUP. 2009. p. 40-49

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

_____. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

GREGGIO, Saionara; GIL, Glória. O conceito de professor reflexivo na formação de professores. In: BARROS, Solange Maria de; ASSIS-PETERSON, Maria Antônia de (Orgs.). Formação crítica de professores de línguas: Desejos e possibilidades. 2010. p. 55-68.

HAWKINS, Margaret; NORTON, Bonny. Critical Language Teacher Education. In: BURNS, Anne; RICHARDS, Jack C. The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge: CUP. 2009. p. 30-39.

JORGE, Míriam Lúcia dos Santos. Novas perspectivas na formação de professores de inglês: a formação do profissional reflexivo. TELA (Textos em Linguística Aplicada) [CD-ROM]. Pelotas: Educat, 2003.

KRAMSCH, Claire. Language and culture. Oxford University Press, 1998.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola editorial, 2009.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 36. ed. Campinas, SP: Autores Assossiados, 2003.

_____. Pedagogia histórico-crítica. 11. ed. Campinas, SP: Autores Assossiados, 2013.

SCHÖN, Donald. The crisis of confidence in Professional knowledge. In: SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. London: Temple Smith, 1983, p. 3-68.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

STEIN, Pippa. Rethinking Resources: Multimodal Pedagogies in the ESL classroom. TESOL Quarterly v. 34, n.2, p. 333-340, 2000.

UNSWORTH, Len. Teaching multiliteracies across the curriculum. Philadelphia, USA: Open University Press, 2001.

ZEICHNER, Kenneth. M.; LISTON, Daniel P. Teaching Student Teachers to Reflect. Harvard educational review, v. 57, n.1, p. 23-48, 1987.

ZEICHNER, Kenneth. M. Educating reflective teachers for learner-centered education: possibilities and contradictions. In: GIMENEZ, Telma (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: formação de professores em tempos de mudança. Londrina: ABRAPUI. 2003. p. 3-19.

Downloads

Published

11-05-2017

How to Cite

MATOS, N. A. Critical formation in english teaching: reflexions about practicum. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 1, p. e15995, 2017. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/15995. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM