The use of epistemic Modalizer Analisis in the written production of a high school.
Keywords:
Text, Modalization, Epistemic Modalizer.Abstract
This article is a partial result of a research that intends to present an essay production analysis of a high school student from a public school regarding the use of "To Be + adjective" as an epistemic modalizer. This study is justified by the necessity of investigating possibilities to turn Portuguese Teaching less attached to traditional grammar but to an interactive proposal. It aims to consider linguistic marks in the text, which prints out epistemic modification in internal and external layers of meaning and also establishes a dialogue between teachers and researchers from this area contributing to the improvement of reading teaching and essays production. The research, of a qualitative nature and based on documental analysis, is grounded essentially on Textual Linguistics, is also based on theoretical reference concerning Dascal (1986), Castilho e Castilho (1992), Koch (2006), Cunha e Cintra (2008), Neves (2011), Dias e Silveira (2011) Fernandes (2011), Corbari (2008) e (2013), Schneider (2013) e Eckstein (2014) and document analysis. It was concluded that the textual production under analysis, resulting from the projects ART and DAT, reveals un understanding of the modalization process as a relevant argumentative strategy in texts that imply positioning.
Downloads
References
CASTILHO, Ataliba T. de; CASTILHO, Célia. M. M. de: advérbios modalizadores. Em: ILARI, R. (Org.). Gramática do português falado, v. 2. Campinas: Ed. Unicamp/Fapesp, 1992, p. 213-260.
CORBARI, Alcione Tereza. Elementos Modalizadores como Estratégia de Negociação em Textos Opinativos Produzidos por Alunos de Ensino Médio. 2013. 200 f. Tese (doutorado). Universidade Federal da Bahia. Salvador.
________. Um Estudo sobre os Processos de Modalização Estabelecidos pelo par “É + Adjetivo” em Artigos de Opinião Publicados no Jornal Observatório da Imprensa. 2008. 162 f. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel.
CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. 5. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008.
DASCAL, Marcelo. A Relevância do Mal-Entendido. In: Cadernos de Estudos Linguísticos. Campinas: UNICAMP/IEL, n. 11, p. 199-217, 1986.
DIAS, Fernanda G. R., SILVEIRA, Maria Inez M. Modalizadores Epistêmicos em Artigos Científicos da Área da Saúde. In: Signum: Estudos Linguísticos. Londrina, n.14/2, p. 441-455, 2011.
ECKSTEIN, Rafaela Talita. Uso do conector e em produção escrita de aluno de Ensino Fundamental. 2014. 83 f. Trabalho de Conclusão de Curso – TCC (Curso de Letras – Português/Inglês e respectivas Literaturas) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.
FERNANDES, Magda G. S. Breve Abordagem da Categoria Discursiva Modalidade. In: ABRAFIL, 2011. P 157-168. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/abf/rabf/9/157.pdf>. Acesso em: 28 jan. 2017.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Argumentação e Linguagem. São Paulo: Cortez Editora, 2009.
NEVES, Janete dos Santos Bessa.Estudo semântico-enunciativo da modalidade em artigos de opinião. Rio de Janeiro, 2006. 206p. Tese de Doutorado – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
NEVES. Maria H. de M. Texto e Gramática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
________. Gramática de Usos do Português. 2 Ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação; Superintendência da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: SEED/DEE, 2008. Disponível em: <http://WWW.diaadia/diadia/arquivos/File diretrizes_2009/portugues.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2014.
SCHNEIDER, G. T. A condução argumentativa promovida por articuladores na produção textual de alunos do ensino fundamental. 2013. 109 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.