Reflecting about gender issues in classroom
Keywords:
Genre, Sexuality, Sexual Education, Teacher training.Abstract
If they think about gender issues, they are presented in all spaces, whether formal or informal. As the norms are dictated between what is right or wrong for the boy and girl, more and more evident throughout the development. In the family and in the school are evident the treatments so directed to the boy and the girl. At home, parents prove these rules by their attitudes and behaviors toward directions taken and very specific to each of the children. The boy is given everything that is had as a boy and for a girl will happen the same. If in the family a couple, a separation even more evident. Already in school, this process is a separation by queues of boys and girls, difficult activities given to each of them, among many others. However, the purpose of the text here is to point out a reflection about its concept and a need for actions in the school that is a reproduction of gender discrimination and, for that, to defend a first place, a specific formation with the teachers, as well How to believe that this content should be worked with the students in a systematic, continuous and effective way, with moments of group interaction and joint reflections, putting into practice a Sexual Education Program that is part of the School's Political Pedagogical Project.Downloads
References
ANDRADE, Éderson; SOUZA, Leonardo Lemos de. Gênero, identidade e cultura nas práticas corporais no contexto escolar. In: SOUZA, Leonardo Lemos de; ROCHA, Simone Albuquerque da. Formação de educadores, gênero e diversidade. Cuiabá: EdUFMT, 2012.
FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições. Campinas, SP: Unicamp, v. 14, n.3 (42) set/dez, 2003, p. 89-101.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma abordagem pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
______. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pró-Posições, vol. 19, n. 2 (56), maio/ago, pp. 17-23, 2008.
MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. Educação Sexual: princípios para ação. Doxa, v.15, n.1, p.75-84, 2011.
MEYER, Dagmar Estermann. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. Trad. Ana Venite Fuzatto. São Paulo: Moderna; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1999.
PIRES, Juliana Gabricho Capella; MAIO, Eliane Rose. In: Anais da XX SEMANA DE PEDAGOGIA DA UEM, VIII ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO/ I JORNADA PARFOR, 2013, Maringá. Gênero dentro de um espaço da educação infantil: a brinquedoteca. Maringá, PR: Universidade Estadual de Maringá, 2013.
REIS, Kellen Cristina Florentino; MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Estereótipos sexuais e a educação sexista no discurso de mães. In: VALLE, Tânia Gracy Martins do. Aprendizagem e desenvolvimento humano: avaliações e intervenções [online]. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
SAFFIOTI, Heleieth. Primórdios do conceito de gênero. Cadernos Pagu – Simone de Beauvoir & os feminismos do século XX, Nº 12, especial, Campinas, SP, pp. 157-163, 1999.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, vol. 20, n.2, jul-dez. Porto Alegre [s.e.], 1995.
SILVA, Ricardo Desidério. Educação Audiovisual da Sexualidade: olhares a partir do Kit Anti-Homofobia. 2015, 144 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara-SP, 2015.
VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, n. 33, julho-dezembro, 2009, p. 265-283.
VIEIRA, Cristina Maria Coimbra. Crescer sem discriminações. Perscrutando e combatendo estereotipias de género nas práticas familiares e escolares. In: RABELO, Amanda Oliveira; PEREIRA, Graziela Raupp; REIS, Maria Amelia de Souza (Orgs.). Formação docente em gênero e sexualidade: entrelaçando teorias, políticas e práticas. etrópolis, RJ: De Petrus ET Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.