Manhã cinzenta, fragments in sequence: Considerations about the morning that did not end.
Keywords:
Cinema, History, Manhã Cinzenta, Olney São Paulo.Abstract
Art and politics, from contemporary studies, are seen as inseparable, and take place on the same points: in form and / or content, or both. In this sense, we propose the analysis of the medium-length film Manhã cinzenta, by Olney São Paulo, produced in 1969, which is one of the most significant films of resistance to the 1964 civil-military dictatorship, but it is also a kind of metaphor for the life of the self filmmaker, being a wound in his own body shattered by torture. For our reading and analysis, we start with the contemporary assumptions of Marc Ferro (1978, 1992) and Robert Rosenstone (1996, 2010) that films and film archives can overcome the absence of traditional official documents, Their discourse, being, therefore, in Derridian sense, supplementary for the historiographic construction, being able to be sources for the understanding of historical contexts and events.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 222-232.
CALBO, Iza. A morte e a morte de Olney São Paulo. Neon, Salvador, ano 4, n. 34, 2002. Disponível em: <https://goo.gl/qeqGbr>. Acesso em 26 jul. 2017.
CAPELATO, Maria Helena, MORETTIN, Eduardo, NAPOLITANO, Marcos, SALIBA, Elias Thomé (Org.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007.
CHION, Michel. La musique au cinéma. Paris: Librairie Arthème Fayard, 1995, p. 220, apud BAPTISTA, André. Funções da música no cinema: contribuições para a elaboração de estratégias composicionais. Dissertação (Mestrado em Música) − Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
DANTAS, Henrique. Ser tão cinzento. Brasil: Hamaca Filmes, 2011. Documento digital, Documentário, 25 min., P&B. Trilha original de Ilya São Paulo.
DANTAS, Henrique. Sinais de cinza: a peleja de Olney contra o dragão da maldade. Produção de Hamaca Produções. Brasil: Distribuição Livres Filmes, 2017. Documentário, 88 min., col. Trilha de Ilya São Paulo.
DERRIDA, Jacques. Escritura e diferença. 2. ed. Tradução de Maria Beatriz da Silva. São Paulo: Perspectiva, 1995.
FERRO, Marc (Org.). Révoltes, révolutions, cinéma. Paris: Centre Pompidou, 1989.
FERRO, Marc. A história vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
FERRO, Marc. Cinema e História. Tradução de Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
JOSÉ, Angela.Olney São Paulo e a peleja do cinema sertanejo. Rio de Janeiro: Quartet, 1999.
LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (Dir.). História: novos objetos. Tradução de Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976.
MACHADO, Irene. Memória da cultura em espaços de relações dialógicas: o caso do cinema político. In:ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., 2016. Goiânia. Anais... Universidade Federal de Goiás, 2016. p. 1-26.
NICOLAZZI, Fernando. Algumas reflexões sobre história e cinema. História da historiografia, Ouro Preto, n. 6, p. 190-198, mar. 2011.
PINTO, Leonor E. Souza. (Des)caminhos da censura no cinema brasileiro: os anos de ditadura. Memória da Censura no Cinema Brasileiro - 1964-1988. Disponível em: <http://www.memoriacinebr.com.br>. Acesso em 14 jun. 2017.
RAMÍREZ, Ariel. Gloria (Carnavalito-Yaraví). In: RAMÍREZ, Ariel. Misa Criolla/Navidad Nuestra. Charango: Jaime Torres. Argentina: Philips, 1964.
RIOS, Dinameire Oliveira Carneiro. O cinema de Olney São Paulo: Grito da terra e o cinema nacional. Dissertação (Mestrado em Literatura e Diversidade Cultural) − Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, 2013.
ROCHA, Glauber. Revolução do Cinema novo. Rio de Janeiro: Alhambra/Embrafilme, 1981.
ROSENSTONE, Robert A. História nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
ROSENSTONE, Robert A. Visions of the past: the challenge of film to our idea of history. London: Pearson Education, 1996.
SANTOS, Maria David. Olney São Paulo: Maldição e esplendor em Manhã Cinzenta. Dissertação (Mestrado em Literatura e Diversidade) − Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, 2013.
SCHVARZMAN, Sheila. Marc Ferro, cinema, história e cinejornais. ArtCultura, Uberlândia, v. 15, n. 26, p. 187-203, jan.-jun. 2013.
SENNA, Orlando. Humanismo e poesia. In: ABD NACIONAL. Dia do documentário. 7 ago. 2011. Disponível em : <https://goo.gl/WLNzoR>. Acesso em: 14 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.