Literature, reading and conectivity: a report about CEJA Donaninha Arruda, in Baturité-CE
Keywords:
Youth and Adult Education, Literature, Interactivity.Abstract
The present article is arising of a study about the pedagogical actions which involve the Literary Project “Ariano interativo: 90 anos de histórias” realized in CEJA Donaninha, in Baturité – Ceará. The investigation aim to measure the media contribution as pedagogical implement in the literature teaching-learning process in the Youth and Adults Education - Educação de Jovens e Adultos (EJA). The study contemplates the exploratory blibiographic research theoretical-methodological criterys, with findings in loco and participative observations. The temporal cut for field analysis cover the months between august and setember of 2017, considering different temporalities for blibiographic studies. To guide the realization of this study it was sought the theoretical references of Andrade (2004), Arroyo (2005) Brunel (2004), Esteban (2007), Reis (2009), Soares (2005) and others. It can be inferred that the teaching of literature in the EJA through the bias: interactive media (internet), traditional (television) and printed (book) favors that culture, language and art can be worked in a dynamic and contextualized way. The author Ariano Suassuna, although to be be unknown by the most part of the learners, was chose to be honored as writer of the year in the annual meeting held at the CEJA. From the collected data, was verified that the literature teaching in a tradicional way associated whit the media favors the interaction and the interdisciplinary work. It is also worth noting that the project went beyond what was foreseen in it original structure, involving both the CEJA school community and students deprived of their liberty.Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de e SILVA, Maria da Graça Moreira da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum. São Paulo, v.7 n.1 Abril/2011. Disponível em:<http://revistas.pucsp.br/index.php/ curriculum. Acesso em: 09 out. 2017.
ARROYO, Miguel. Gonzalez. A educação de Jovens e Adultos em tempos de exclusão. In: Construção coletiva: Contribuições à Educação de Jovens e Adultos. Brasília:
UNESCO, MEC, RAAAB, 2005.
BORDINI, Maria da Glória. AGUIAR, Vera Teixeira de. Formação do leitor. In: Literatura – a formação do leitor: alternativas metodológicas. 2 ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993, p. 9 -17.
BRASIL, Ministério da Educação. LEI Nº 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03 /Leis/L9394.htm>. Acessado em: 20 out. 2017.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1998.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. Coleção Pensamento e Ação no Magistério. São Paulo: Scipione, 2005. p. 160.
COELHO, Roseana Moreira de Figueiredo; VIANA, Marger da Conceição Ventura. A utilização de filmes em sala de aula: um breve estudo no Instituto de Ciências Exatas e Biológicas da UFOP. Revista da Educação Matemática da UFOP, Vol I, 2011 - X Semana da Matemática e II Semana da Estatística, 2010 ISSN 2237-809X.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006. p. 17.
CUNHA, Elizangela Lelis da. Ressocialização: o desafio da educação no sistema prisional feminino. Cad. Cedes, Campinas, vol. 30, n. 81, p. 157-178, maio-ago. 2010.
DAYRELL, Juarez. Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: Ed. Da UFMG, 1996.
FARIAS, Alessandra Fonseca. Identificando os sujeitos da educação de jovens e adultos no município de Presidente Prudente - SP. 2010. Disponível em: <http://prope.unesp.br/xxi_cic/ 27_37670025824.pdf>. Acesso em: 15 out. 2017.
FERREIRA, Verena Santos Andrade. A leitura na educação de jovens e adultos: experiências e representações. Salvador, 2012.113f. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Ciências Humanas. Campus I. 2012. Disponível em: . Acesso em: 20 out. 2017.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Computador/Internet como Instrumentos de Aprendizagem: Uma Reflexão a partir da abordagem Psicológica Histórico-Cultural. In: 2º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, anais eletrônicos, 2008. Disponível em: . Acesso em: 15 out. 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. São Paulo, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GIL, Antonio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2011.
JESUS, Jairo de. A metodologia interdisciplinar na educação de jovens e adultos. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino (2014). Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/5418/1/MD_EDUMTE_VII_2014_61.pdf>. Acesso em: 15 set. 2017.
KLEIN Ana Maria, PÁTARO Cristina Satiê de Oliveira. A escola frente às novas demandas sociais: educação comunitária e formação para a cidadania. Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade. 2008.
LIMA Priscila Augusta. Educação inclusiva e igualdade social. São Paulo; AVERCAMP, 2002.
MORAN, José. Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
NOGUEIRA, Maria Alice. CATANI, Afrânio. Pierre Bourdieu. Escritos de Educação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
PEREIRA, A. A educação-pedagogia no cárcere, no contexto da pedagogia social: definições conceituais e epistemológicas. Revista Educação Popular, Uberlândia, v.10, p.38-55, jan./dez., 2011.
ROGERS, Jenny. Aprendizagem de Adultos: fundamentos para Educação Corporativa. Porto Alegre: Artmed, 5 Ed. 2011.
TORRES, Ana Maria. Educação para Todos - A tarefa por fazer. Porto Alegre: Artmed, 2001.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. Organizadores Michale Cole... [et al.]: Tradução José Cipola Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afenche. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
SAMPAIO, Marisa Narcizo, LEITE, Lígia Silva. Alfabetização tecnológica do professor. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
SENA, Cleber Vinhal de et al. Dificuldades de aprendizagem em Língua Portuguesa. Revista Crátilo, 7(2): 83-95. Centro Universitário de Patos de Minas. 2014. Disponível em: <http://cratilo.unipam.edu.br/documents/32405/665422/Dificuldades-de-aprendizagem-em-Lingua-Portuguesa.pdf>. Acesso em: 24 out. 2017.
SOARES, Leôncio. (Org.). Aprendendo com a diferença: estudos e pesquisas em educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
VASCONCELOS, Terezinha Pereira. Medidas sócio-educativas para o adolescente infrator. Departamento de Pós-Graduação e Pesquisa. FUNESO/UNESF/UNIDER. Mestrado em Psicanálise na Educação e Saúde. Campina Grande. 2012. Disponível em: <http://www.iunib.com/revista_juridica/2013/02/22/medidas-socio-educativas-para-o-adolescente-infrator-educar-para-nao-encarcerar/>. Acesso em: 25 out. 2017
VIANA, Marger da Conceição Ventura. Perfeccionamiento del currículo para la formación de profesores de matemática en la UFOP. Tese de Doutorado. ICCP-Cuba. 2002.
Referência CEJA Donaninha Arruda
Regimento interno (Versão - 2017);
Projeto Político Pedagógico - 2017;
Plano Anual de Atividades - 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.