Inclusive education: knowledge under construction

Authors

  • Marciana Pelin Kliemann
Supporting Agencies

Keywords:

Inclusion. School environment. Teacher training. Deficiencies.

Abstract

The objective of this article is to propose knowledge about inclusion, to recall historical conditions, discussing and outlining the current proposal. If they once seemed to be immutable, the volatility of concepts, positions, nomenclatures and accessibility actions, the conditions for study and promotion of inclusive education is currently perceived, although, 12 years after the implementation of the Brazilian proposal for Inclusive Education in Brazil, - to realize that the advances, despite being vast, are insufficient to really guarantee the conditions of access and permanence of all students, even more than those who need services and resources that allow conditions of effective academic and social growth. In the second session of this article, we propose some practical activities that can be developed in the classroom, with the intention of including all and providing teaching and learning situations that are meaningful and consistent with all the varied learning needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIRALIAN, M. L. T. M. Psicologia do Excepcional. v. 8. São Paulo: EPU, 1986.

BIANCHETTI, L. Aspectos históricos da apreensão e da educação dos considerados deficientes. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 2, n. 3. 1995.

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996.

CADER-NASCIMENTO, F. A. A. A.; COSTA, M. P. R. Mediação pedagógica no processo de desenvolvimento da comunicação em crianças surdocegas. Temas em Psicologia da SBP, n. 11, v. 2, p. 85-96. [s.d.]. 2003.

CARVALHO, A. R.; ROCHA, J. V.; SILVA, V. L. R. Pessoa com deficiência na história: modelos de tratamento e compreensão. In: Programa Institucional de Ações Relativas às pessoas com Necessidades Especiais - PEE (Org.). Pessoa com deficiência na sociedade: aspectos teóricos e práticos. Cascavel: EDUNIOESTE, 2006.

GLAT, R. Questões Atuais em Educação Especial. A Integração Social dos Portadores de Deficiências. v. 1, 2. ed. Rio De Janeiro: Sette Letras, 1998. 54 p.

MANTOAN, M. T. E., GAIO, R; MENEGHETTI, R. G. K. (Orgs.). Caminhos Pedagógicos da Educação Especial. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004. 80-93 p.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão é o privilégio de conviver com as diferenças. Nova Escola, São Paulo, Edição 182, p. 24-26, maio. 2005.

MANTOAN, M. T. E. Caminhos pedagógicos da inclusão. Disponível em: <http://www.educaçãoonline.pro.br./art>. Acesso em: 21 set. 2015.

MANZINI, E. Integração de alunos com deficiências: perspectivas e prática pedagógica. Marília: Unesp. FFC, 1999.

MAZZOTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: História e Políticas Públicas. 3.ed. SP: Cortez, 2001.p. 27-28.

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos.Rio de Janeiro: WVA, 1997.

RAIÇA, M. T. B. de O. A Educação Especial do Deficiente Mental. São Paulo: EPU, 1999.

TENOR, A. C. A inclusão do aluno surdo no ensino regular na perspectiva de professores da rede municipal de ensino de Botucatu. São Paulo, 2008. Disponível em: . Acesso em: 20 set. 2012.

VIGOSTKI, L. S. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Havana: Editorial Pueblo y educación, 1997. p.74-87.

Published

01-02-2018

How to Cite

KLIEMANN, M. P. Inclusive education: knowledge under construction. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 3, p. e18188, 2018. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/18188. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO