Conceição Evaristo and the configurations of a poor bildungsroman.
Keywords:
Conceição Evaristo, Black-brazilian literature, Bildungsroman, Afrocentrism.Abstract
The publication of the novel Ponciá Vicêncio (2003) coincides with some propositions of legal bases in theare a of education and culture, coming to light in the decade 1995-2005. First, I start from this contextual analysis toread Conceição Evaristo's novel as a parody proposal to the Eurocentric Bildungsroman model. This narrative breaks with the bourgeois tradition of this literary genre. Afterall, she is a black writer, telling the story of the childhood, youth, and maturity of a black, peripheral, poor woman – andunlike in the novel of tradition al formation – whose life experience does not account for exemplary personal victories worthy of pride. Ponciá Vicêncio is protagonist in her project of living in the city, the defeat not only as a woman and wife, but also as a mother. So, what does this anti-novel of formation wants? Starting from Duarte studies (2006, 2011), Maas (2000), Woodward (2000) and Schmidt (2009),I take as a basis the analysis of Bildungin the contemporary literature of black authorship, in order to answer this question. I relate the implications between the concepts of formation and identity, using Afrocentrism in the perspective of Nogueira Júnior (2010) and Nascimeto (2016).These theoretical positions are contextualized and aim to collaborate in the configuration of a black Bildung and its literary expression.Downloads
References
ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
CAMPOS, Maria Consuelo Cunha; DUARTE, Eduardo de Assis. “Conceição Evaristo” In: DUARTE, Eduardo de Assis. (Org.) Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 207-226.
COQUEIRO, Wilma dos Santos. Poéticas do deslocamento: representações de identidades femininas no Bildungsroman de autoria feminina contemporânea. 2014. 250 f. Tese de doutorado (Doutorado em Estudos Literários) – Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (UEM).
CUTI. [Luiz Silva]. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n.26. Brasília, jul-dez de 2005, p. 13-71.
DALCASTAGNÈ, Regina. “Identidades negras no romance brasileiro contemporâneo”. In: WALTY, Ivete Lara Camargos [et.al.]. Mobilidades culturais: agentes e processos. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2009. p. 99-123.
DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem negra na literatura contemporânea. In: DUARTE, Eduardo de Assis. (Org.) Literatura e afrodescendência no Brasil: antologia crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. p. 309-337.
DIJK, TeunA.van. Racismo e discurso na América Latina (org.) 2.ed. São Paulo: Contexto, 2012.
DUARTE, Eduardo de Assis. O Bildungsroman afro-brasileiro de Conceição Evaristo. Revista Estudos Feministas, UFSC, Florianópolis, v. 14, n.1, p. 305-308, jan-abr de 2006. (Resenha).
EVARISTO, Conceição. Ponciá Vicêncio. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2005.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2014.
LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
MAAS, Wilma Patrícia. O cânone mínimo: o Bildungsroman na história da literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 1974.
NASCIMENTO, Elisabete. Afroletramento docente. Afrocentricidade. 26 out. 2010. <http://alb.com.br/arquivo-morto/portal/5seminario/PDFs_autores/Elisabete_Nascimento.pdf.>Acesso 19 jul. 2016.
NOGUEIRA JÚNIOR, Renato. Afrocentricidade e educação: os princípios gerais para um currículo afrodescendente. Revista África e Africanidades, ano 3, n. 11, 2010. <http://www.africaeafricanidades.com.br/> Acesso 19 set.2016.
PINTO, Cristina Ferreira. O Bildungsroman feminino: quatro exemplos brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1990. (Col. Debates; v. 233)
SCHMIDT, Simone Pereira. Cravo, canela, bala e favela. Revista Estudos Feministas UFSC, Florianópolis, v. 17, n.3, p. 799-817, set/dez de 2009.
SEED. História e cultura afro-brasileira e africana: educando para as relações etnicorraciais. Curitiba: SEED, PR, 2006.
SILVA, Paulo Vinicius da; ROSEMBERG, Fúlvia. “Brasil: lugares de negros e brancos na mídia”. In: DIJK, TeunA.vanRacismo e discurso na América Latina (org.) 2.ed. São Paulo: Contexto, 2012.
WERNECK, Jurema. “Introdução”. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas: Fundação Biblioteca Nacional, 2014. p. 13-14.
WOODWARD, Kathryn. “Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.