Technology contributions to proof reading: text processors and internet as facilitatings tools
Keywords:
Proof reading, New technologies, Text processor, Internet.Abstract
It is known that every professional need to be constantly updating themselves, even after graduation. Proof readers, professionals whose activity is the focus of this research, need to improve and update their knowhow and knowledge in this practice, especially regarding the resources offered by computers and internet, since they tend to facilitate and make their job easier, regardless the text genre in focus (MARCHUSCHI, 2010; XAVIER, 2005). Within that perspective, the aim of the present article is to show how technology can contribute to the proof reader’s tasks. In order to do so, we investigated and elaborated a theoretical review about the resources that technology, mainly the internet, offer to proof reading practice, based on Lévy (1990), Chartier (2002, 2016), Marcuschi & Xavier (2004), Serra (2007) and Santos (2009). We argue that such resources, when used with mastery, are an asset to proof readers.Downloads
References
BUZATO, M. E. K. Novos letramentos e apropriações metodológicas: conciliando, heterogeneidade, cidadania e inovação em rede. In: RIBEIRO, A. E. et al. Linguagem tecnologia e educação. São Paulo: Petrópolis, 2009.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 8. ed. v. 1. São Paulo: Paz e terra, 2005.
CAVALCANTE, M. P. Os desafios da produção textual e a importância do revisor na análise de textos. 2011. 60 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação) – Faculdade de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2011.
CHARTIER, R. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
CHARTIER, R. Roger Chartier: Os livros resistirão às tecnologias digitais. [agosto, 2007]. São Paulo: Associação Nova Escola. Entrevista concedida a Cristina Zahar. Disponível em: http://novaescola.org.br/lingua-portuguesa/fundamentos/roger-chartier-livros-resistirao-tecnologias-digitais-610077.shtml Acesso em: 12 ago. 2016.
CHARTIER, R. Para historiador Roger Chartier, eBook jamais substituirá livro físico. [30 julho, 2016]. Rio de Janeiro: O Globo. Entrevista cedida a Leonardo Caze. Disponível em: http://oglobo.globo.com/cultura/livros/para-historiador-roger-chartier-book-jamais-substiuira-livro-fisico-19813577 Acesso em: 14 ago. 2016.
COELHO NETO, A. Além da Revisão: critérios para revisão textual. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2008.
COSCARELLI, C; V. Textos e hipertextos: procurando o equilíbrio. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 9, n. 3, p. 549-564, set./dez. 2009.
CRYSTAL, D. A revolução da linguagem. Tradução Ricardo Quintana. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.
DEJAVITE, F. A.; MARTINS, P. C. O revisor de texto no jornal impresso diário e seu papel na sociedade da informação. Comunicação & inovação – Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da USCS, v. 7, n. 13, jul./dez. 2006. Disponível em: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/649. Acesso em: 1 ago. 2016.
HOUAISS, A; VILLAR, M. S. Minidicionário Houaiss da língua portuguesa. 4. ed. rev. e aumentada. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
JOHNSON, S. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
LEFFA, V. A aprendizagem de línguas mediada por computador. In: LEFFA, Vilson (Org.), Pesquisa em linguística Aplicada: temas e métodos. Pelotas: Educat, 2006, p.12-30.
LEMOS, M. E. A regulamentação da profissão de revisor de textos: uma medida social necessária. Cenários, v.1, n. 9, p. 139-151, 1° semestre 2014. Disponível em: <http://seer.uniritter.edu.br/index.php/cenarios/article/view/869/552>. Acesso em: 17 ago. 2016.
LÉVY, P. O que é o virtual? São Paulo: Ed. 34, 1996.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
MARCHUSCHI, L. A. Fenômenos da linguagem: reflexões semânticas e discursivas. São Paulo: Lucerna, 2007.
MARCHUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Ana Paiva; MACHADO, Anna Rachel.; BEZERRA, Maria Auxiliadora. Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2010.
MARCHUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. Hipertexto e Gêneros Digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.
MOITA LOPES, L. P. Os novos letramentos digitais como lugares de construção de ativismo político sobre sexualidade e gênero. Trabalhos e Linguística Aplicada, 49 (2), 2010, p.393‑417.
MOREIRA, S. A. O corretor automático substitui o Revisor Profissional? Revista Texto Livre, Belo Hrizonte, v. 1, n. 1, p. 13-17, outono de 2008.
OLIVEIRA, R. R. F. Revisão de textos: da prática à teoria. Natal, RN: Edufrn, 2010.
PARENTE, A. O hipertextual. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 10, jun. 1999.
ROJO, R. H. Letramentos digitais: a leitura como réplica ativa. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, n. 46(1), Jan./Jun., p. 63-78, 2007.
SANTOS, M. A. Wikipédia e google knol: hipertexto e a reconfiguração da leitura e da autoria. 2009. 109 f. Monografia – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.
SERRA, J. P. Manual de teoria da comunicação. Covilhã: Labcom, 2007.
SILVA, E. T. (Ed.). A leitura nos oceanos da internet. São Paulo: Cortez, 2003.
XAVIER, A. C.; SANTOS, C. F. O texto eletrônico e os gêneros do discurso. Veredas: revista de estudos linguísticos, Juiz de Fora, v. 4, n. 1, p. 51-57, jan/jun 2000.
XAVIER, A. C. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. São Paulo: Cortez, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.