School Violence: an epidemiological analysis of brazilian publications
Keywords:
Education, violence, statistics, epidemiologic measurements.Abstract
Violence is a historical phenomenon that affects the entire society, which has been approached in the last decade from different perspectives. It is a problem of multifactorial and complex origin of great interest to the public discussion. Because of the global proportion that such issue has reached, new investigations have been established in order to detect ways to intervening in this scenario. Base on this, this research has worked out to analyze the scientific production in the school violence area, focusing on epidemiology. In order to do this, a systematic bibliographic review was carried out from the following electronic databases: Integrated Library System of University of São Paulo (USP) and CAPES (Theses and Dissertations Catalog and Journal Portal). When applying the descriptions "school violence" and "epidemiology", 818 studies were found, and, after analysis, 11 were associated with the theme. The results pointed out that the violence experienced and practiced by the students took on different sides, having victims and aggressors with different profiles. Among this types, the psychological, physical, sexual and bullying violence stood out. Furthermore, male predominates as aggressor and female as victim. It was evidenced that the family profile is a factor associated to the students’ behavior.Downloads
References
ALENCASTRO, Lidiane Cristina da Silva. Ocorrência e características da violência sofrida e exercida por adolescentes escolares de Cuiabá, MT. 2014. 117 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá.
ASSIS, Simone Gonçalves de (Org.); CONSTANTINO, Patrícia (Org.); AVANCI, Joviana Quintes (Org.). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2010.
CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre v. 4, n. 8, p. 432-443, 2002.
DAHLBERG, Linda Lee; KRUG, Etienne. Violência: um problema global de saúde pública. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 11, p. 1163-1178, 2006.
DEBARBIEUX, Éric. Violência nas escolas: divergências sobre palavras e um desafio político. In: DEBERBIEUX, Éric; BLAYA, Catherine (Org.). Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília, DF: Unesco, 2002. p. 57-87.
KRUG, Etienne et al. (Org.) Relatório mundial sobre violência e saúde. Genebra, Organização Mundial da Saúde, 2002.
LAST, John. Murray. A dictionary of epidemiology. 3. ed. Oxford: Oxford University Press, 1995.
MALTA Deborah Carvalho et al. Situações de violência vivenciadas por estudantes nas capitais brasileiras e no Distrito Federal: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escola (PeNSE 2012). Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 17, p. 158-171, 2014.
MALTA, Deborah Carvalho et al. Bullying em escolares brasileiros: análise da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE 2012). Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 17, p. 92-105, 2014.
MALTA, Deborah Carvalho et al. Bullying nas escolas brasileiras: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE), 2009. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, p. 3065-3076, 2010.
MARTÍNEZ, José William et al. Agresividad en los escolares y su relación con las normas familiares. Revista Colombiana de Psiquiatría, Bogotá, v. 37, n. 3, p. 365-377, 2008.
MASCARENHAS, Márcio Dênis Medeiros et al. Perfil epidemiológico dos atendimentos de emergência por violência no Sistema de Serviços Sentinelas de Vigilância de Violências e Acidentes (Viva) - Brasil, 2006. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 18, n. 1, p. 17-28, mar. 2009.
MELLO, Flávia Carvalho Malta et al. A prática de bullying entre escolares brasileiros e fatores associados, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 22, n. 9, p. 2939-2948, 2017.
MELLO, Flávia Carvalho Malta et al. Bullying e fatores associados em adolescentes da Região Sudeste segundo a Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 19, p. 866-877, 2016.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceitos, teorias e tipologias de violência: a violência faz mal à saúde individual e coletiva. In: NJAINE, Kathie; CONSTANTINO, Patrícia; ASSIS, Simone Gonçalves de. Impactos da Violência na Saúde. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2007. p. 21-42.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2007. 406 p.
QUEIROZ, Daniel da Rocha. Prevalência e fatores de risco associados a indicadores de violência física em adolescentes: análise comparativa entre os anos 2006 e 2011. 2016. 126 f. Dissertação (Mestrado em Hebiatria) – Universidade de Pernambuco, Camaragibe.
RIBEIRO, Iglê Moura Paz. Vivências de situações de violências por crianças e adolescentes de 11 a 18 anos moradoras do Recanto das Emas, Distrito Federal. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde da Universidade de Brasília, Brasília.
ROUQUAYROL, Maria Zélia; GURGEL, Marcelo. Epidemiologia e Saúde. 8. ed. Rio de Janeiro: Medbook, 2017.
SACRAMENTO, Lívia de Tartari; REZENDE, Manuel Morgado. Violências: lembrando alguns conceitos. Aletheia, n. 24, p. 95-104, dez. 2006.
SAVIOLI, Kátia Costa. Violência sofrida e perpetrada: estudo epidemiológico com escolares da rede pública de ensino em Fortaleza-CE. 2015. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Pós-Graduação em Saúde Pública, da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
SILVA, Flaviany Ribeiro da; ASSIS, Simone Gonçalves. Prevenção da violência escolar: uma revisão da literatura. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018.
SOUZA, Edinilsa Ramos de; LIMA, Maria Luiza Carvalho de. Panorama da violência urbana no Brasil e suas capitais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 11, p. 1211-1222, 2006.
VALADEZ, Isabel et al. Maltrato entre iguales e intento suicida em sujetos adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 9, n. 2, p. 783-796, 2011.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da violência 2013: homicídios e juventude no Brasil. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.