Diaries of an intern teacher: problematizing the knowledge of experience in the supervised internship in natural sciences
Keywords:
Natural Sciences, supervised internship, classroom diary, experience.Abstract
Through this article, we discuss the experience which emerged during the teaching practice held in Supervised Internships II and III of the Nature Sciences program – a teacher training program, Federal University of Pampa, Uruguaiana Campus. This qualitative study was based on the classroom diary as a research instrument presenting as corpus of analysis the diaries produced by the internship teacher after each taught class in elementary and high school. The class diaries are understood from the perspective of Zabalza (2004), who discusses them as a powerful tool to think about teaching practice. The class diaries were analyzed from the perspective of finding the situations which are presented as experiences from the understanding of Larrosa (2002), that is, something which touches, mobilizes and makes us think. In the analysis of the class diaries two moments were evident in the school context. One that presents motivated students who excite the teacher's satisfaction in planning and delivering their classes. Another one that demands greater dedication from the teacher in which the students are undisciplined and present a lack of motivation to learn. In addition, it was evident in the analysis of the class diaries the need of the teacher when going through issues which do not depend on their teaching practice, but which interferes on that, such as infrastructure and school organization. Finally, we defend the importance of using journals, not only as a way of recording the events of their daily lives, but also as a research tool for the teacher to reflect their own practice and qualify their teacher training.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Pesquisa Internacional sobre ensino e aprendizagem Relatório Nacional. Talis: Relatório Nacional, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/2013/talis2013_relatorio_brasil.pdf. Acesso em: 22 nov. 2018.
DIAS, Viviane B; PITOLLI, Alexandra Marselha Siqueira; PRUDÊNCIO, Christiana Andrea Vianna; OLIVEIRA, Mário Cézar Amorim de. O Diário de Bordo como ferramenta de reflexão durante o Estágio Curricular Supervisionado do curso de Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Santa Cruz – Bahia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9, 2013, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2013. P. 1-7. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1143-1.pdf. Acesso em: 29 jan. 2019.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A prática como componente curricular na formação de
professores. Educação. Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 203-218, maio/ago. 2011.
ESTEBAN, Maria Teresa. A avaliação no cotidiano escolar. In: ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). Avaliação: uma prática em busca de novos sentidos. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. P. 7-28.
FILHO, José H. N. R.; ORIGUELA, Leandro C. Otimização de quadros horários escolares por meio de uma ferramenta baseada em algoritmos inteligentes. Revista SISUNIFAFIBE, n. 1, p. 49-67, 2018. Disponível em: http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistasisunifafibe/sumario/55/07112018200204.pdf. Acesso em: 31 jan. 2019.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
GALIAZZI, Maria do Carmo; GARCIA, Fabianne Ávila; LINDEMANN, Renata Hernandez. Construindo caleidoscópios: organizando unidades de aprendizagem. In: MORAES, Roque; MANCUSO, Ronaldo (Orgs.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores, 2004. P. 65-84.
KIELING, Ketelin Monique Cavalheiro; TAHA, Marli Spat; TRINDADE, Rita de Cassia Machado; TRINDADE, Maria Eduarda Barreto; SILVA, Fabiane Ferreira da. Além dos muros da escola: expedições de estudos como estratégia de ensino para potencializar aprendizagens. In: SILVA, Fabiane Ferreira da; DUTRA, Carlos Maximiliano. (Orgs.). Subprojeto PIBID ciências da natureza: ações, intervenções e reflexões de pibidianos(as). São Leopoldo: OIkos, 2018. P. 21-32. Disponível em: http://oikoseditora.com.br/files/Subprojeto%20PIBID%20Ci%C3%AAncias%20da% 0natureza%20Uruguaiana%20-%20E-book%201.pdf. Acesso em: 29 jan. 2019.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 3 dez. 2018.
MEDEIROS, Tânitha Gléria de; FIGUEREDO, Carla Janaína. O papel das recompensas como estratégia motivacional em sala de aula de inglês. Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas, v. 2, n. 1 p. 53-73, mar. 2010. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revelli/article/view/2822/1789. Acesso em: 05 ago. 2019.
MENDONÇA, Sandra Zaminhã. (In)disciplina escolar: visão de professores e o modo de lidar. Trabalho de Conclusão de Curso. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/39547/000825081.pdf?sequene=1. Acesso em: 22 nov. 2018.
MOREIRA, Herivelto. A investigação da motivação do professor: a dimensão esquecida. Revista Educação & Tecnologia, n. 1, p. 88-96, 1997. Disponível em: http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/revedutec-ct/article/view/1016/608. Acesso em: 30 nov. 2018.
MOREIRA, Marco Antonio. Mapas Conceituais e Aprendizagem Significativa (Conceptmapsandmeaningfullearning). Instituto de Física – UFRGS. Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf. Acesso em: 16 nov. 2018.
NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1995.
NÓVOA, António. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
OLIVEIRA, Maria Isete de. Indisciplina Escolar: determinantes, consequências e ações. Brasília: Líber Livro, 2005.
OLIVEIRA, Rosimary Lima Guilherme. Reflexões sobre a indisciplina escolar a partir de sua diversidade conceitual. IX CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE. Anais... PUCPR, 26 a 29 out. 2009. P. 4503-4514. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3412_1708.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SÁTYRO, Natália; SOARES, Sergei. A infra-estrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília, 2007. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1267.pdf. Acesso em: 30 nov. 2018.
SILVA, Maria Helena Santos; DUARTE, Maria da Conceição. O diário de aula na formação de professores reflexivos: resultados de uma experiência com professores estagiários de Biologia/ Geologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4173/2738˃. Acesso em: 29 jan. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. ANPED, n. 13, p. 5-24, Jan/Fev/Mar/Abr, 2000.
TAPIA, Jesús Alonso. Contexto, motivação e aprendizagem. In: TAPIA, Jesús Alonso; FITA, Enrique Caturla. A motivação em sala de aula: o que é, como se faz. 11. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015. P. 11-15.
TAPIA, Jesús Alonso; FITA, Enrique Caturla. A motivação em sala de aula: o que é, como se faz. 11. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
TORRE, Juan Carlos. A motivação para a aprendizagem. In: TAPIA, J. A.;
FITA, E. C. A motivação em sala de aula: o que é e como faz. 11. ed. São Paulo: Loyola, 2015.
TREVISAN, Inês; SILVA-FORSBERG, Maria Clara. Aulas de campo no ensino de ciências e biologia: Aproximações com a abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Scientia Amazonia, v. 3, n. 1, p. 138-148, Mai-Ago 2014. Disponível em: http://scientia-amazonia.org/wp-content/uploads/2016/06/v3-n1-138-1482014.pdf. Acesso em: 16 nov. 2018.
UNIPAMPA, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA / CIÊNCIAS DA
NATUREZA. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências da Natureza. Uruguaiana: [s.n.], 2013. Disponível em: http://cursos.unipampa.edu.br/cursos/cienciasdanatureza/files/2011/05/PPC-Ci%C3%AAncias-Natureza.pdf. Acesso em: 22 nov. 2018.
VALENTIM, Lenira Maria. Indisciplina em sala de aula. Dissertação (Licenciatura Plena em Pedagogia na modalidade à Distância) – Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba João Pessoa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/1748/1/LMV12122016. Acesso em: 16 nov. 2018.
VERCEZE, Rosa Maria Aparecida Nechi; SILVINO, Eliziane França Moreira. Livro didático e suas implicações na prática do professor nas escolas públicas de Guajará-Mirim. Práxis Educacional, v. 4, n. 4, p. 1-20, 2008. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/viewFile/328/361. Acesso em: 31 jan. 2019.
ZABALZA, Miguel A. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.