Making Joaquim present: from historic myth to the myth poetry
Keywords:
Allegory, Arts, Benjamin, MythAbstract
The possibility produced by different works of art and their languages embodies dramas of their protagonists, sometimes of humanity, and may lead us on wondering about our condition nowadays. Thus, this study aims at analyzing, based on the painting Resposta de Joaquim José da Silva Xavier (Tiradentes) ao Desembargador Rocha, no ato da comutação de pena aos seus companheiros, depois da missa, of Leopoldino de Faria, on Cecília Meireles poem, Romanceiro da Inconfidência (1953), and in a film about Tiradentes, by Marcelo Gomes (2017), Joaquim’s image. So, painting, poem and cinema were ways of suitable languages and embodiment of a past/present. The philosophical contributions come from the German-Jewish thinker Walter Benjamin (1892-1940). This trial proposition is justified by allowing several artistic manifestations to bring the image of history, saving them in the present, creating a framing in which memory, history, and knowledge are procedural and changeable. Thus, when history is saved, there is a possibility to understand what these masterpieces show without crystallizing truths about Tiradentes as a Myth, pointing out clues to other versions, building a past outside a chronological timeline.Downloads
References
ALVES, Lourdes Kaminski. Do texto à tela: implicações narrativas. Revista de Literatura, História e Memória, Cascavel, v. 6, n. 7, p. 255-263, 2010. Disponível em: e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/download/4483/3417. Acesso em: 27 maio 2019.
AMBROZIO, Leonilda. Romanceiro hispânico medieval & Romancero general de la guerra española: a permanência de um gênero. Letras, Curitiba, v. 32, p. 29-38, 1983. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/view/19330. Acesso: 8 jun. 2019.
ANDERSON, Perry. Considerações sobre o marxismo ocidental. Tradução Carlos Cruz. Porto: Afrontamento, 1976.
ASSOUN, Paul-Laurent. A Escola de Frankfurt. Tradução Helena Cardoso. São Paulo: Ática, 1991.
BRAICK, Patrícia Ramos. Estudar história: das origens do homem à era digital. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2015.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
CUNHA JR. Arte e cultura Metrópolis: entrevista com Marcelo Gomes. Cultura, 9 maio 2017. Disponível em: https://tvcultura.com.br/videos/60856_metropolis-entrevista-com-marcelo-gomes.html. Acesso em: 30 maio 2019.
ANOS da Inconfidência Mineira: Caminhos e descaminhos. Jornal Tribuna Livre, 9 maio 2019. Disponível em: https://www.jornaltribunalivre.com.br/noticia/?ouropreto/09/05/2019/230-anos-da-inconfidencia-mineira-caminhos-e-descaminhos&id=218. Acesso em: 8 jun. 2019.
FREITAS, Jorge. Anotações sobre a teoria da alegoria barroca de Walter Benjamin. Em Tese, Belo Horizonte, v. 20, n. 2, p. 230-240, 2014. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/6078/6020. Acesso em: 3 jun. 2019.
GIANNETTI, Ricardo. Resposta de Tiradentes de Leopoldino de Faria: notas biográficas de um quadro. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: ARTE EM AÇÃO, 36., 2016. Anais... Campinas: Unicamp, 2016. p. 383-393. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2016/anais/2016_anais_cbha.pdf. Acesso em: 7 jun. 2019.
SILVA, João Paulo. Quadro da CMOP que retrata a sentença de Tiradentes integra exposição do Museu da Inconfidência. Jornal VozAtiva, 28 maio 2019. Disponível em: https://jornalvozativa.com/cultura/quadro-da-cmop-que-retrata-sentenca-de-tiradentes-integra-exposicao-do-museu-da-inconfidencia/. Acesso em: 30 maio 2019.
SILVA, Paulo Henrique. Filme sobre Tiradentes, rodado em Diamantina com atores do Galpão, concorre ao Urso de Ouro. Hoje em Dia, 16 jan. 2017. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/almanaque/filme-sobre-tiradentes-rodado-em-diamantina-com-atores-do-galp%C3%A3o-concorre-ao-urso-de-ouro-1.439793
TURCHI, Maria Zaira. Romanceiro da Inconfidência: o diálogo poético dos tempos. Signótica, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 137-161, 1999. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sig/article/view/7268/5152. Acesso em: 7 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.