Slam as a representation of marginal literature and cultural manifestation in school

Authors

  • Izandra Alves Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Feliz https://orcid.org/0000-0002-6063-3753
  • Bruna Souza Instituto Federal de Educação ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i2.24819
Supporting Agencies

Keywords:

Slam, Schooling, Poetry, Marginal literature.

Abstract

Since its little more than 30 years of existence, slam has presented itself as an extremely democratic poetry practice, a place open up to multiple cultural manifestations and a scene for those who want to express themselves freely. This practice had started in big urban centers and is happens in the middle of squares and parks, being often marginalized, hence is rarely possible for these experiences to be transformed into statistical data and numbers. Due to its multifaceted and fluid character, most part of the records is found in way of participants' narratives or videos of the performances. We decided to stick to a bibliographic analysis of the small but useful documented material on the topic. It’s based on these materials that we propose to conceptualize and discuss this discursive /poetic/textual genre, to talk about the relationship between school reading and the withdrawal of young people from it, and to propose means for slam to bring slam to schools, in order to enable young people to find in this practice a space of prominence, of (re)discoveries and expression of their own subjectivity, using themes specific to slam or creating their own themes, whether due to the demands pointed out from the reality itself or external demands, through writing, speaking and performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izandra Alves, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Feliz

Professora Doutora do Curso de Letras Português/Inglês, do IFRS campus Feliz

Bruna Souza, Instituto Federal de Educação ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Aluna da Pós-graduação em Gestãoe Escolar do IFRS, campus Feliz

References

AGUIAR, Vera Teixeira de (Coord.): Era uma vez… na escola : formando educadores para formar leitores / Vera Teixeira de Aguiar [et al. ] . – Belo Horizonte : Formato Editorial, 2001. – (Educador em formação)

AGUIAR, Vera Teixeira de. Leitura literária e escola. In: EVANGELISTA, Aracy et al. A escolarização da leitura literária. – 2ª ed, 2ª reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 235-255.

BORDINI, Maria da Glória. A poesia e seus usos na infância. In: BARBOSA, Márcia Helena Saldanha & BECKER, Paulo (Orgs). Questões de literatura. Passo Fundo: UPF Editora, 2003.

COMBE, Dominique. A referência desdobrada: o sujeito lírico entre a ficção e a autobiografia. Tradução de Iside Mesquita e Vagner Camilo. Revista USP, São Paulo, v. 84, p. 112-128, fev. 2010. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13790/15608>. Acesso em: 10 dez. 2018.

COSSON, Rildo. Letramento literário : teoria e prática. 2. ed., 8° reimpressão. São Paulo : Contexto, 2018.

D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, Synergies Brésil n° 9 – 2011, p. 119 - 126.

GONÇALVES, Filipe. 'Diário de Escola': Professora adota o slam para ensinar português em escola da Zona Leste de SP. G1, 2019. Disponível em: <https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/educacao/noticia/2019/09/30/diario-de-escola-professora-adota-o-slam-para-ensinar-portugues-em-escola-da-zona-leste-de-sp.ghtml?fbclid=IwAR0QQk4V_cy1XSITQZs8XlPqKnThllaBKIBu0Nvw62YgTEhX9nWSXYgmppg>. Acesso em: 27 de out. de 2019.

III SLAM INTERESCOLAR. SP Cultura, 2017. Disponível em: <http://spcultura.prefeitura.sp.gov.br/evento/32603/>. Acesso em: 19 de out. de 2019.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2000.

ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: história e histórias. 6. ed. 7. reimp. São Paulo: Ática, 2007. (Série Fundamentos)

NATI Gaspa: A professora que leva a poesia das ruas para a sala de aula. HUFFPOST, 2018. Disponível em: <https://www.huffpostbrasil.com/2018/06/03/nati-gaspa-a-professora-que-leva-a-poesia-das-ruas-para-a-sala-de-aula_a_23442915/>. Acesso em: 23 de out. de 2019.

NEVES, Cynthia Agra de Brito. SLAMS – LETRAMENTOS LITERÁRIOS DE REEXISTÊNCIA AO/NO MUNDO CONTEMPORÂNEO POETRY SLAMS. Universidade Estadual de Campinas, SP, Brasil. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, out. 2017.

NOGUEIRA, Mariana. "Empoderamento é ter total poder sobre minha fala", diz a poeta Mel Duarte. Revista Glamour, 2017. Disponível em: <https://revistaglamour.globo.com/Lifestyle/Must-Share/noticia/2017/11/empoderamento-e-ter-total-poder-sobre-minha-fala-diz-poeta-mel-duarte.html/>. Acesso em: 20 de out. de 2019.

PETIT, Michèle. IN: ROSING, Tânia M. K.; BURLAMAQUE, Fabiane Veraldi. De casa e de fora, de antes e de agora: os estudos de literatura infantil e juvenil. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2010, p. 13-33.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SLAM Altino. Slam Altino: Ninguém cala o nosso grito. Disponível em: <https://www.facebook.com/Slam-Altino-Ningu%C3%A9m-cala-o-nosso-grito-313423262780152/>. Acesso em: 26 de out. de 2019.

SLAM do grito. Sobre o slam de poesia. Disponível em: <https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=118910134946145&id=112063975630761>. Acesso em: 15 de out. de 2016.

SLAM ganha força nas periferias do Brasil e cria geração de poetas urbanos. Secretaria Especial da Cultura, 2019. Disponível em: <http://cultura.gov.br/slam-ganha-forca-nas-periferias-do-brasil-e-cria-geracao-de-poetas-urbanos/>. Acesso em: 05 de nov. de 2019.

SILVA, Jeeane Souza da. As adaptações literárias no contexto escolar. In: CARVALHO, Diógenes Buenos Aires; VERALDI, Fabiane; SÁ, Paula Fabrisia Fontinele de (org.). Quando se lê a literatura infantil e juvenil, o que se lê? Como se lê? – Rio de Janeiro (RJ): Bonecker, 2019.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy et al. A escolarização da leitura literária. – 2ª ed, 2ª reimp. – Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17-48.

SOUZA, Tiago Barbosa. A performance na cantoria nordestina e no slam. Universidade Federal do Ceará, 2011.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a “literatura” medieval. Tradução Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

WEIMANN, Guilherme. Slam Altino: ninguém cala o nosso grito! Criativos da escola, 2019. Disponível em: https://criativosdaescola.com.br/slam-altino-ninguem-cala-o-nosso-grito/. Acesso em: 29 de out. de 2019.

Published

31-08-2020

How to Cite

ALVES, I.; SOUZA, B. Slam as a representation of marginal literature and cultural manifestation in school. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 2, p. e24819, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i2.24819. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24819. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

[DT] À MARGEM: RESISTÊNCIAS E REEXISTÊNCIAS NA LITERATURA BRASILEIRA