Spoken-word poetry: women-led uprisings
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25444Keywords:
Sarau (soirée), slam, poetic performance, female protagonist.Abstract
This article examines the spoken-word poetry movement carried out by women in saraus (soirées) and slams, focusing, more specifically, on the Sarau Nosotras, which occurs in the Porto Alegre literary scene. The interest is in observing the event as a space of poetic performance (ZUMTHOR, 2001) closed to male participation, based on a critical perspective that contemplates the identitarian turn triggered by the feminist explosion (HOLLANDA, 2018) and the emergence of representations of peripheral subjects (SPIVAK, 2010; KILOMBA, 2019). In this context, the aim is to demonstrate that the intense participation of women in the spoken-word poetry scene, which is amplified by the digital universe (CASTELLS, 2013), places new agencies on the agenda, giving visibility to a production that challenges the canonical tradition of literature as a production of narrative and memory.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinicius Nicastro Honesco. 1. ed. Chapecó, SC: Argos, 2009.
BIROLI, Flávia e Luis Felipe MIGUEL. Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução das desigualdades. Mediações, Londrina, PR, vol. 20, n. 2, vol. 2, p. 27-55, jul-dez, 2015.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (Org.). Usos & abusos da história oral. 8ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV, 2006, p. 183-191.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Côrrea. 9ª edição. São Paulo, SP: Papirus Editora, 2008.
HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 1ª edição. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2018.
CABAÑAS, Teresa. A poesia marginal brasileira: uma experiência da diferença. Artifara: Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, Nº. 5, p. 31-50, 2005.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 9ª edição. Belo Horizonte, MG: Editora Itatiaia, 2000.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2013.
DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 26, p. 13-71, jul./dez. 2005.
DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura Brasileira Contemporânea: um território contestado. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Horizonte, 2012.
D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil, São Paulo, n 9, p. 119-126, 2011.
DUARTE. Constância Lima. Feminismo: uma história a ser contada. Revista Estudos Avançados, nº 48, vol. 17,p. 151-172. . São Paulo: USP, 2003.
FERRÉZ. Terrorismo literário. In: FERRÉZ (Org.). Literatura Marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005. p. 9-14.
FOUCAULT, M. Las palabras y las cosas. México, DF: Siglo XXI, 1999.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2011.
HERSCHMANN, Micael. O funk e o hip-hop invadem a cena. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ, 2000.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MACHADO, Bárbara Araújo. Escrevivência: a trajetória de Conceição Evaristo. História Oral, v. 17, n. 1, p. 243-265, jan./jun. 2014.
MAUSS, Marcel. A persona. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo, SP: Cosac & Naify, 2003b. p. 385-389.
MOREIRA, Nadilza M. de Barros & SCHNEIDER, Liane. Mulheres no mundo – etnia, marginalidade, diáspora. João Pessoa, RN: Ideia; Editora Universitária UFPB, 2005.
EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: Nadilza Martins de Barros Moreira; Eliane Schneider. (Org.). Mulheres no mundo: etnia, mar
MUZART, Zahidé. (org.) Escritoras Brasileiras do Século XIX: antologia. Florianópolis, SC: Editora Mulheres; Santa Cruz do Sul, RS: Edunisc, 1999-2009.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Literatura marginal: os escritores da periferia entram em cena. 2006. 203 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Vozes marginais na literatura. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Aeroplano, 2009.
OLIVEIRA, Rejane Pivetta de; PELLIZZARO, Tiago. Literatura e sarau: implicações políticas. Revista Abriu, 6, 2017, p. 65-83.
PRICE-STYLES, Alice. MC origins: rap and spoken word poetry. In: PRICE-STYLES, Alice. WILLIANS, Justin A. The Cambridge Companion to Hip Hop. Cambridge: Cambridge University Press, 2015, p 11-21.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Feminismos Plurais. 1ª edição. Belo Horizonte, MG: Letramento, 2017.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Tradução Sandra Regina Goulart Almeida. 2ª reimpressão. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2014.
TENNINA, L. Cuidado com os poetas! Literatura e periferia na cidade de São Paulo. 1ª edição. Porto Alegre, RS: Editora Zouk, 2017.
VAZ, Sérgio Literatura, pão e poesia. 1ª edição. São Paulo, SP: Global, 2011.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: A literatura medieval. Tradução Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. 2ª reimpressão. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.