Spoken-word poetry: women-led uprisings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25444
Supporting Agencies

Keywords:

Sarau (soirée), slam, poetic performance, female protagonist.

Abstract

This article examines the spoken-word poetry movement carried out by women in saraus (soirées) and slams, focusing, more specifically, on the Sarau Nosotras, which occurs in the Porto Alegre literary scene. The interest is in observing the event as a space of poetic performance (ZUMTHOR, 2001) closed to male participation, based on a critical perspective that contemplates the identitarian turn triggered by the feminist explosion (HOLLANDA, 2018) and the emergence of representations of peripheral subjects (SPIVAK, 2010; KILOMBA, 2019). In this context, the aim is to demonstrate that the intense participation of women in the spoken-word poetry scene, which is amplified by the digital universe (CASTELLS, 2013), places new agencies on the agenda, giving visibility to a production that challenges the canonical tradition of literature as a production of narrative and memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane Pivetta de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Teoria da Literatura, professora e pesquisadora do Instituto de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRGS. pivetta.rejane@gmail.com

Tatiana Borges da Cruz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharel em Jornalismo pela Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS e especialista em Literatura Brasileira no PPG em Letras da UFRGS, criadora da plataforma global de abrir voz poético de mulheres no Instagram, One Minute Slam, e co-fundadora do Sarau Nosotras. tatianabcruz@gmail.com

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Tradução de Vinicius Nicastro Honesco. 1. ed. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BIROLI, Flávia e Luis Felipe MIGUEL. Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução das desigualdades. Mediações, Londrina, PR, vol. 20, n. 2, vol. 2, p. 27-55, jul-dez, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (Org.). Usos & abusos da história oral. 8ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Editora FGV, 2006, p. 183-191.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Tradução Mariza Côrrea. 9ª edição. São Paulo, SP: Papirus Editora, 2008.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade. 1ª edição. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 2018.

CABAÑAS, Teresa. A poesia marginal brasileira: uma experiência da diferença. Artifara: Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, Nº. 5, p. 31-50, 2005.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 9ª edição. Belo Horizonte, MG: Editora Itatiaia, 2000.

CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução Carlos Alberto Medeiros. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2013.

DALCASTAGNÈ, Regina. A personagem do romance brasileiro contemporâneo: 1990-2004. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 26, p. 13-71, jul./dez. 2005.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura Brasileira Contemporânea: um território contestado. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Horizonte, 2012.

D’ALVA, Roberta Estrela. Um microfone na mão e uma ideia na cabeça – o poetry slam entra em cena. Synergies Brésil, São Paulo, n 9, p. 119-126, 2011.

DUARTE. Constância Lima. Feminismo: uma história a ser contada. Revista Estudos Avançados, nº 48, vol. 17,p. 151-172. . São Paulo: USP, 2003.

FERRÉZ. Terrorismo literário. In: FERRÉZ (Org.). Literatura Marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005. p. 9-14.

FOUCAULT, M. Las palabras y las cosas. México, DF: Siglo XXI, 1999.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2011.

HERSCHMANN, Micael. O funk e o hip-hop invadem a cena. Rio de Janeiro, RJ: Editora UFRJ, 2000.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MACHADO, Bárbara Araújo. Escrevivência: a trajetória de Conceição Evaristo. História Oral, v. 17, n. 1, p. 243-265, jan./jun. 2014.

MAUSS, Marcel. A persona. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo, SP: Cosac & Naify, 2003b. p. 385-389.

MOREIRA, Nadilza M. de Barros & SCHNEIDER, Liane. Mulheres no mundo – etnia, marginalidade, diáspora. João Pessoa, RN: Ideia; Editora Universitária UFPB, 2005.

EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: Nadilza Martins de Barros Moreira; Eliane Schneider. (Org.). Mulheres no mundo: etnia, mar

MUZART, Zahidé. (org.) Escritoras Brasileiras do Século XIX: antologia. Florianópolis, SC: Editora Mulheres; Santa Cruz do Sul, RS: Edunisc, 1999-2009.

NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Literatura marginal: os escritores da periferia entram em cena. 2006. 203 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Vozes marginais na literatura. 1ª edição. Rio de Janeiro, RJ: Aeroplano, 2009.

OLIVEIRA, Rejane Pivetta de; PELLIZZARO, Tiago. Literatura e sarau: implicações políticas. Revista Abriu, 6, 2017, p. 65-83.

PRICE-STYLES, Alice. MC origins: rap and spoken word poetry. In: PRICE-STYLES, Alice. WILLIANS, Justin A. The Cambridge Companion to Hip Hop. Cambridge: Cambridge University Press, 2015, p 11-21.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Feminismos Plurais. 1ª edição. Belo Horizonte, MG: Letramento, 2017.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Tradução Sandra Regina Goulart Almeida. 2ª reimpressão. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2014.

TENNINA, L. Cuidado com os poetas! Literatura e periferia na cidade de São Paulo. 1ª edição. Porto Alegre, RS: Editora Zouk, 2017.

VAZ, Sérgio Literatura, pão e poesia. 1ª edição. São Paulo, SP: Global, 2011.

ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: A literatura medieval. Tradução Amálio Pinheiro, Jerusa Pires Ferreira. 2ª reimpressão. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1993.

Published

30-12-2020

How to Cite

OLIVEIRA, R. P. de; CRUZ, T. B. da. Spoken-word poetry: women-led uprisings. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 3, p. e25444, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i3.25444. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/25444. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

LITERÁRIA