Literature and school: other centralities in the development of literary readers
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i3.25517Keywords:
Elementary and secondary school, literary texts, other centralities.Abstract
It is not possible to measure the value of literature for the human being, it humanizes us, it liberates us, it is, so to speak, an invitation to autonomy. Literature improves people and makes them dream of a better world. It is possible to access literature in different environments, but school is often the place where the first encounter with the literary text takes place. However, literary education has been facing obstacles for its development at the elementary and secondary levels as some experiences are configured as tedious and are distant from the student's life context. Such literary education only contemplates works from the literary canon. In this perspective, this article brings considerations about the reasons for reading literary texts, emphasizing the importance of bringing literary works produced in “other centralities” into the schools, as a dialogical possibility of unparalleled wealth for young contemporary readers. This is a bibliographic study based on Alves (2013), Candido (1995), Cosson (2018), Coutinho (2014), Dalcastagnè (2012), Dalvi (2013), Jouve (2012), Nascimento (2006), Oliveira (2011), Porto (2012), Rouxel (2013), Vaz (2011), among other authors who have contributed to the discussion. As a result, the formative potential of literature is ratified, emphasizing that elementary and secondary education must privilege multiple literary approaches, in order to contemplate readings and works produced in the various centers that produce knowledge.Downloads
References
ALVES, A. E.; ESPÍNDOLA, A. L.; MASSUIA, C. S. Oralidade, fantasia e infância: há lugar para os contos de fadas na escola? In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.). Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 97-122.
ALVES, J.H.P. O que ler? Por quê? A literatura e seu ensino. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R.(org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 33-50.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. São Paulo: Editora brasiliense, 1987. p. 222-232.
BURLAMAQUE, F. V.; MARTINS, K. C. C.; ARAUJO, M. dos S. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.). Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 75- 96.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. revista e ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
COELHO, Nelly N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COSSON, Rildo. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
COUTINHO, Ilmara Valois B. Margens limiares da prosa contemporânea: a poética do fragmento em “Eles eram muitos cavalos”, de Luiz Ruffato, e “Ó”, de Nuno Ramos. 2014. 178 f Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
DALCASTAGNÈ, Regina. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. IBERIC@ L: revue d'études ibériques et ibéro-américaines 2, p. 13-18, 2012. Disponível em: http://iberical.paris-sorbonne.fr/wp-content/uploads/2012/03/002-02.pdf Acesso em 12 de novembro de 2019.
DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; JOVER-FALEIROS, Rita (orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 76-98.
FIORINDO, Priscila Peixinho. Abordagens do texto literário para a formação do leitor crítico. Revista Língua Portuguesa: conhecimento prático. n. 36, p. 28-33, maio 2012.
GRAMUÑO, Florencia. Formas da impertinência. In: KIFFER, A.; GRAMUÑO, F. (orgs.). Expansões contemporâneas: leitura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 91-108.
JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? Tradução de Marcos Bagno e Marcos Marcio-nilo. São Paulo: Parábola editorial, 2012.
JUNIOR, W. M. L.; SANTOS, R. C. B. dos. Novas Centralidades na perspectiva da relação centro-periferia. Sociedade & Natureza, Uberlância, v. 21, n. 3, p. 351-359, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-45132009000300010 Acesso em 18 de outubro de 2019.
LEITE, A. Marcos fundamentais da Literatura Periférica em São Paulo. Revista Estudos Culturais, v. 1, n. 1, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revistaec/article/view/98368. Acesso em 12 de janeiro de 2018.
NASCIMENTO, Érica Peçanha. Literatura marginal: os escritores de periferia entram em cena. 2006. 211 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
OGIEN, Albert. Uma concepção expandida de periferia. Revista periferias. v. 2, n.2, 2018. Disponível em: http://revistaperiferias.org/materia/uma-concepcao-expandida-de-periferia/ Acesso em 01 de abril 2019.
OLIVEIRA, Rejane Pivetta de. Literatura marginal: questionamentos à teoria literária. Ipotesi, Juiz de Fora, v. 15, n. 2, jul/dez. 2011. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/205165649/Oliveira-Rejane-Literatura-Marginal-Questionamentos-a-Teoria-Literaria-pdf Acesso em 01 de abril 2019.
PERRONE-MOISÉS, L. Literatura para todos. Literatura e Sociedade, v. 11, n. 9, p. 16-29, dez. 2006.
PORTO, Gisele Poletto. Poéticas periféricas – outras centralidades? Ide, São Paulo, v. 34, n. 53, p.57-68, jan. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-31062011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 11 de outubro de 2019.
REZENDE, N. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 99-112.
ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, M.; REZENDE, N.; JOVER-FALEIROS, R. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 17-34.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M. et al. (org.) A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 17- 48.
SOUZA, S. F.; CORRÊA, H. T.; VINHAL, T. P. A leitura e a escrita na escola: uma experiência com o gênero fábulas. In: SOUZA, R. J.; FEBA, B. L. T. (org.) Leitura literária na escola. Campinas: Mercado de letras, 2011. p. 147-182.
VAZ. Sérgio. Literatura, pão e poesia: histórias de um povo lindo e inteligente. 1 ed. São Paulo: Global, 2011.
VIEIRA, A. Formação de leitores de Literatura na escola brasileira: caminhadas e labirintos. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 134, p. 441-458, 2008.
WALTY, I. Literatura e escola: anti-lições. In: EVANGELISTA, A. A. M. et al. (org.) A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 49- 58.
ZILBERMAN, Regina. Leitura na escola – entre a democratização e o cânone. Revista Literatura em Debate, v. 11, n. 21, p. 20-39, jul./dez. 2017. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/literaturaemdebate/article/view/2704 Acesso em: 01 de dezembro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.