When poetry rhymes with work: professional perspectives from a literary events
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.25527Keywords:
Peripheral writers, literary events, cultural policies.Abstract
Since the late 1990s, writers coming from low-income background identified mostly as black, and associated with different forms of expression (such as marginal and peripheral literature), have been gaining visibility in the Brazilian cultural scene. Many of them are also engaged in literary collectives organizing literary events in slums and peripheral areas, among other activities, intended to reclaim and resignify the cultural practices associated with economic and cultural elites. Drawing from this context and several cultural policies intended to address the needs of these artists and activists, this article focuses on the career trajectories of Raquel Almeida and Michel Yakini – co-founders of the literary collective Elo da Corrente – to discuss the writers' chances of professionalization in the cultural sector. The data and reflections presented here are based on in-depth interviews carried out at different times in the public performance of these writers, as well as on a series of research projects on the cultural production arising from the peripheries of São Paulo (NASCIMENTO, 2006; 2011 e 2017). In conversation with theories exploring social trajectories (BOURDIEU, 1986), life projects (DAYRELL, 2005a), transition into adulthood (SPOSITO, 2007) and policies addressing the democratization of culture (such as VILUTIS, 2009, ABREU, 2010 and MAIA, 2014), this article explores literary events not only as important spaces for the production and distribution of peripheral literature but, above all, as spaces through which its regular participants build their subjectivities. These events allow participants to explore different ways of being in the world, facilitating emotional ties to the peripheral areas and giving access to new opportunities for political participation, community life and professional experience.
Downloads
References
ABRAMO, Helena. “O VAI no contexto das políticas para a juventude”. In: Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo. VAI – 5 anos. São Paulo: SMC, 2008, p.14-15.
ABREU, James Lemos de. Cultura e política: o caso do Programa VAI em São Paulo. Tese (Ciências Sociais), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010.
ALMEIDA, Renato de Souza. Juventude e participação: novas formas de atuação juvenil na cidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009.
BOURDIEU, Pierre. “A ilusão biográfica” [1986]. In AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta. Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.
CARRIL, Lourdes. Quilombo, favela e periferia: a longa busca da cidadania. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2006.
GAMA DA COSTA, Antonia. “Fazendo do nosso jeito”: o audiovisual a serviço da “ressignificação da favela”. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2009.
DAYRELL, Juarez. A música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005a.
DAYRELL, Juarez. “Por uma pedagogia da juventude. Onda Jovem, São Paulo, n.1, p. 34-47, 2005b.
MAIA, Harika. Grupos, redes e manifestações: a emergência dos agrupamentos juvenis nas periferias de São Paulo. Mestrado (Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2014.
MARTUCELLI, Danilo. Gramáticas del indivíduo. Buenos Aires: Lousada, 2002.
MIRANDA, Waldilene S. Intelectuais “da periferia”: das ambivalências à (re)significação do imaginário nacional. Mestrado (Sociologia). Universidade Federal de Juiz de Fora, 2010.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Produtores da periferia em São Paulo: perspectivas de profissionalização na área cultural. Relatório final de estágio de pós-doutorado. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2017.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. É tudo nosso! Produção cultural na periferia paulistana. Tese (Doutorado em Antropologia Social), Universidade de São Paulo, 2011.
NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Literatura marginal: os escritores da periferia entram em cena. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social), Universidade de São Paulo, 2006.
NUNES, Ariel. Programa Cultura Viva: primeiras aproximações de um campo político. Anais do VI Seminário Internacional de Política Cultural, 2015. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa.
PAIS, J. M. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. Porto, Âmbar, 2001.
SEGNINI, Liliana e BULLONI, Maria. Trabalho artístico e técnico na indústria cultural. São Paulo: Itaú Cultural, 2016.
SILVA, Livia Lima da. A literatura fora de lugar: a constituição de poetas e escritores nos saraus das periferias de São Paulo. Mestrado (Estudos culturais). Universidade de São Paulo, 2016.
SOUTO, Júlio. Combater a subcidadania disputando o jogo literário: contribuições ao estudo da literatura marginal periférica. Tese (Doutorado em Sociologia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.
SPOSITO, Marilia. In: Sposito, Marilia. “Introdução: espaços públicos e tempos juvenis”. Espaços públicos e tempos juvenis: um estudo de ações do poder público em cidades de regiões metropolitanas brasileiras. São Paulo: Global, 2007, p. 5-43.
VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
VILUTIS, Luana. “Cultura e juventude: a formação dos jovens nos Pontos de Cultura”. Dissertação (Mestrado em Cultura, Organização e Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.