Advertising discourse and race:

the necessary demarcation of the “other” in Veja magazine in 1970

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27705

Keywords:

Black Person, Discursive Memory, Advertising

Abstract

In this paper, we aim to investigate the modes of sense construction in four advertising texts published in 1970 in Veja magazine, which advertise the issues of the History of Brazilian Popular Music. We are interested in evidencing the discursive strategies used to sell a product when the poster boy is black, when he is non-black and when he is white. To achieve these objectives, theoretically, we are affiliated to the assumptions of Pêcheux’s French discourse analysis (1999; 2014); to reflections about race relations Almeida (2019), Bento (2016), Schucman (2014), in addition to issues concerning advertising, Gastaldo (2013), Vestergaard and Schroder (2000) and Cultural Studies, Hall (2016). The relation between the black person and advertising in the 1970s is one of almost total silence, an extension of the racism that pervades the social structure. In the rare moments when this silencing is broken, it is relevant to reflect how the conditions of existence of this discourse are organized, which unites verbal and non-verbal materiality to provoke consumption needs in a target audience aligned with the editorial identity of the magazine and with advertising that considers the racial aspect as a determinant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Cristiane Jerônimo, Universidade Estadual de Londrina

Docente do departamento de Letras Vernáculas da Universidade Estadual de Londrina

References

ALMEIDA, Juliano Nogueira. Negrismo e negritude na história da música popular brasileira: entre textos e canções. Intinerários, Araraquara, n. 46, p. 165-184, jan./jun. 2018.

ALMEIDA, Sílvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado: notas para uma investigação. In: ZIZEK, Slavoj (org.). Um mapa da ideologia. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branqueamento e branquitude no Brasil. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida da Silva (org.). Psicologia social do racismo: um estudo sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2016.

BOSCO, Francisco. Folha explica: Dorival Caymmi. São Paulo: Publifolha, 2006.

CAYMMI, Dorival. Cancioneiro da Bahia. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 1978.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Livraria Sá da Costa editora, 1978.

GASTALDO, Édison. Publicidade e sociedade: uma perspectiva antropológica. Porto Alegre: Sulina, 2013.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HOBSBAWN, Eric J. História social do Jazz. Rio de janeiro: Paz e terra, 1990.

INDURSKY, Freda. A memória na cena do discurso. In: INDURSKY, F.; MITTMANN, S.; FERREIRA, M. C. L. (org.). Memória e história na/da análise do discurso. Campinas: Mercado das Letras, 2011. p. 67-89.

LAGNEAU, Gérard. A sociologia da publicidade. São Paulo: Cultrix, 1981.

MARIANO, Agnes. A invenção da baianidade segundo as letras de canções. 2.ed. Salvador: EDUFBA, 2019.

MILANI, Vanessa Pironato. Samba em fascículos: vertentes do gênero na coleção História da Música Popular Brasileira em tempos de consolidação da indústria cultural brasileira. 2015. 240 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das questões de raça, racismo, identidade e etnia. 3º Seminário Nacional das Relações Raciais e Educação-PENESB. Rio de Janeiro, 5 de nov.2003. Palestra proferida no evento. Disponível em: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.

OLIVEIRA, Francisco de. O elo perdido: classe e identidade de classe. São Paulo: Brasiliense, 1987.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et all. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999.

PEREIRA, Geraldo. História da música popular brasileira. São Paulo: Editora Abril, 1970.

PINHO, Osmundo S. de A. A Bahia no Fundamental: notas para uma Interpretação do discurso Ideológico Da Baianidade. Revista brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v. 13, n. 36, fev. 1998.

PIMENTEL, Djenane de Oliveira. Ética, imprensa e poder: Itamar Franco na cobertura da revista Veja. 2002. 131 f. Monografia - Universidade Federal de Juiz de Fora. Facom.2002.

RISÉRIO, Antônio. Bahia com H: uma leitura da cultura baiana. In: REIS, João José (org.). Escravidão e invenção da liberdade: estudos sobre o negro no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1988.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Sim, nós somos racistas: estudo psicossocial da branquitude paulistana. Psicologia e sociedade, v. 26, n. 1, p. 83-94, 2014.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

SILVA, Priscila E. O conceito de branquitude: reflexões para o campo de estudo. In: MÜLLER, Tânia M. P.; CARDOSO, Lourenço. Branquitude: estudos sobre a identidade branca no Brasil. Curitiba: Appris, 2007.

SOULAGES, Jean-Claude. Discurso e mensagens publicitárias. In: CARNEIRO, Agostinho Dias (org.). O discurso da mídia. Rio de Janeiro: Oficina do autor, 1996.

SOVIK, Liv. Aqui ninguém é branco. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2009.

TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

VESTERGAARD, Torben; SCHRODER, Kim. A linguagem da propaganda. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

WIEVIORKA, Michel. O racismo, uma introdução. São Paulo: Perspectiva, 2007.

WOODWARD, Katryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomás Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006. p. 7-72.

Published

20-12-2021

How to Cite

JERÔNIMO, I. C. Advertising discourse and race:: the necessary demarcation of the “other” in Veja magazine in 1970. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. e27705, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i3.27705. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27705. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM