Human beings and knowledge in evolution:
participative methodologies in media education
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i3.27715Keywords:
BNCC, Blended Learning, Medias in Education, Participative methodologiesAbstract
Taking as a foundation the language as a practice of social interaction advocated by the Common National Curriculum Base (BNCC) and teaching through participative methodologies in line with the Blended Learning (BL) model, essential nowadays, we will report, in this article, the experience lived in a state military civic college in the state of Paraná, through the application of different didactic-pedagogical activities, developed by us, capable of guaranteeing learning through direct contact with the Digital Communication Technology (TCD), through the use of media. This is a qualitative research, supported by the theory of Applied Linguistics (AL), which, in line with the BNCC, has as its object of study, the language as social practice, because, like Dal Molin (2003), Moita Lopes (2006) and Serres (2013), who address the urgent need for changes in the traditional teaching model and instigate the search for models that are more consistent with the current demand of students, born in the digital era, we guarantee that learning is more concrete, effectively from the motivation and protagonism of students in constant search in the construction of knowledge. These activities led us to conclude that participative methodologies in line with digital media are crucial for the development of various competencies stipulated by the BNCC, for the appropriation of multimodal languages present in media platforms and for learning arising from social interactions, under a critical vision of what the BNCC establishes and what reality offers us in terms of feasibility.
Downloads
References
ASSMANN, Hugo. Reencantar a Educação: Rumo à Sociedade Aprendente. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 20 mar. 2021.
BRASIL. Resolução nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: MEC/CNE/CP, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/RESOLUCAOCNE_CP222DEDEZEMBRODE2017.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO (Paraná). Deliberação nº 01, de 05 de fevereiro de 2021. Normas para a organização do ensino híbrido e outras providências, em vista do caráter excepcional, no ano letivo de 2021, no Sistema Estadual de Ensino do Estado do Paraná. Paraná: CEE/PR, 2021. Disponível em: http://www.cee.pr.gov.br/Pagina/2021-Deliberacoes. Acesso em: 19 jun. 2021.
DAL MOLIN, Beatriz Helena; OLIZAROSKI, Iara Mikal Holland; REICHERT, Cleuza Maria. Novos tempos, novos seres, novos saberes: uma proposta didático-pedagógica por meio de metodologias ativas no ensino híbrido. p. 592-617. In: HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine (org.). Imagens do pensamento: sociedade hiper complexa e educação remota. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.
DAL MOLIN, Beatriz Helena. Do tear a tela: uma tessitura de linguagens e sentidos para o processo de Aprendência. 2003. 237 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, 2003.
MENEZES, Vera Lúcia; SILVA, Marina Morena dos Santos; GOMES, Iran Felipe Alvarenga. Sessenta anos de Linguística Aplicada: de onde viemos e para onde vamos. In: PEREIRA, Regina Celi; ROCA, Pilar. Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogado o campo como linguística aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.). Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 13-44.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática. Porto Alegre, v. 3, n. 1, set. 2000. p. 137-144.
MORAN, José Manuel. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (org.) Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 1-14. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2021/01/educa%C3%A7%C3%A3o_h%C3%ADbrida.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.
PARANÁ. Decreto nº 4.230, de 16 de março de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus – COVID-19. Paraná, 2020. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=390948. Acesso em: 27 maio 2020.
SERRES, Michel. Polegarzinha. Tradução de Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
RODRIGUES, Raquel Timponi Pereira. Modos de leitura do jovem brasileiro contemporâneo: um estudo dos audiolivros e dos livroclipes. 2015. 401 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, 2015. Disponível em: http://www.pos.eco.ufrj.br/site/teses_dissertacoes_interna.php?tease=16. Acesso em: 18 maio 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 - Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.