Joel Zito Araújo’s women: subversion or reproduction of stereotypes?
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27748Keywords:
Black cinema, Stereotype, Filhas do Vento, Black woman.Abstract
The cinematographic narrative it is characterized, among other aspects, for the intertwining among different languages, such as music, sound elements, verbal and non-verbal texts, what makes, in turn, the filmic plot endowed with its own language, addressing and problematizing social, cultural, historical and political themes. In this sense, this essay investigates the representation of black female characters in the film, Filhas do Vento (2004), the first feature film by Joel Zito Araújo, a filmmaker from Minas Gerais (BR). This aim was outlined from the following problem: How are the female characters represented in the work? Hypothetically, it is believed that the modes of representation of the black woman, in the current work under analysis, sometimes subverts the stereotypes crystallized about her, sometimes ends up reproducing them, reinforcing them. Therefore, the structure of the discussions permeates the considerations about the seventh art and its characterization in Martin (2013), Aumont (1995); as well, the New Brazilian Cinema, with propositions by Gomes (1980), Ramos (2000), Xavier (1983); and Black Cinema, for the ideas proposed in Prudente (2018, 2019), Rocha (1963); despite the representation and images of black subjects, it is anchored in Hooks (2019), Hall (2016), among others. In the film under analysis, the filmmaker problematizes that, while seeking to demystify stereotypes, it is revealed that the media, in a way, masks the protagonism of these women, masking, denying the existence of the paradigms that structure the relations between whites and blacks.Downloads
References
AUMONT, J. et. al. A estética do filme. Tradução: Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1995. Disponível em: https://docer.com.ar/doc/5nlev. Acesso em: 02 jul. 2020.
BECK, C. G., & CUNHA, L. H. H. As múltiplas faces da comodificação e a constituição da crítica acerca das práticas de consumo contemporâneas. Ciências Sociais Unisinos, v. 53, n. 1, p. 136-147, 2017. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/12234. Acesso em: 20 fev. 2020.
BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.
DESBOIS, L. A Odisseia do Cinema Brasileiro: da Atlântida a Cidade de Deus. Tradução: Julia da Rosa Simões, 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
FLORÊNCIO, T. Corpo negro-africano no cinema de Glauber Rocha (parte 1), 2014. Disponível em http://ficine.org/corpo-negro-africano-no-cinema-de-glauber-rocha-parte-1/. Acesso em: 10 set. 2020.
GAUDREAULT, A. JOST, F. A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2009.
GOMES, P. E. S. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução: Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro. Ed. PUC-Rio, 2016.
HOOKS, B. Olhares negros: raça e representação. Tradução: Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
MARTIN, M. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2013.
MUNANGA, K; GOMES, N. L. O negro no Brasil de hoje. 2. ed. São Paulo: Global, 2016.
MUNANGA, K. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil – Identidade nacional versus Identidade Negra. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
QUEIROZ, R. O Quinze. 74. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
PESSOA, C. E. C. Meu nome não é “Offred”: um estudo sobre literatura, cinema e identidade. 2017. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Piauí, Teresina, 2017.
PIRES, S. S. A hora e a vez de Augusto Matraga: do universo rosiano à adaptação fílmica de Vinícius Coimbra. 2020. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Piauí, Teresina, 2020.
PRIDENTE, C. L. A dimensão pedagógica do cinema negro: a imagem de afirmação positiva do íbero-ásio-afro-ameríndio. Extraprensa, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 6-25, jul./dez. 2019. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/163871. Acesso em: 02 set. 2020.
PRUDENTE, C. L. A dimensão pedagógica do cinema negro: uma arte ontológica de afirmação positiva do íbero-ásio-afro-ameríndio: a origem do cinema negro e sua dimensão pedagógica. In: PRUDENTE, C. L; SILVA, Dacirlene Célia (org.). A dimensão pedagógica do cinema negro: aspectos de uma arte para a afirmação ontológica do negro brasileiro: o olhar de Celso Prudente. Curitiba: Prisma, 2018. p. 67-109.
RAMOS, G. Vidas Secas. Rio de Janeiro: Editora Record, 1998.
RAMOS, F. P. Breve panorama do Cinema Novo. Revista Olhar, n. 4, dez. 2000. Disponível em: http://www.ufscar.br/~revistaolhar/pdf/olhar4/Fernao_Ramos.pdf. Acesso em: 06 set. 2020.
ROCHA, G. Revisão Crítica do Cinema Brasileiro. Disponível em: https://cinemaeliteraturaufsc.files.wordpress.com/2012/03/rocha-glauber-revisc3a3o-crc3adtica-do-cinema-brasileiro.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
XAVIER, I. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Brasiliense, 1983.
REFERÊNCIAS AUDIOVISUAIS
O QUINZE. Direção e produção: Jurandir Oliveira. Menescal Produções e Peteka Production, 2004. Brasil. 100min. https://youtu.be/Uu1i1U4EiPc. Acesso em: 15 set. 2020.
VIDAS SECAS. Direção: Nelson Pereira do Santos. Produção: Herbert Richers, Luiz Carlos Santos, Danilo Trelles, 1963. Brasil. 99min. https://youtu.be/m5fsDcFOdwQ. Acesso em: 16 set. 2020.
BARRAVENTO. Direção: Glauber Rocha. Produção: Rex Schildler e Braga Neto, 1962. Brasil. 77min. https://youtu.be/18z3Ppo9lSw. Acesso em: 15 set. 2020.
O LEÃO DE SETE CABEÇAS. Direção: Glauber Rocha. Produção: Claude-Antoine, Gianni Barcelloni, 1972. França. 94min. https://youtu.be/rj1JyjiHqn4. Acesso em: 20 set. 2020.
RIO, 40° GRAUS. Direção: Nelson Pereiras dos Santos, 1955. Brasil. 91min. https://youtu.be/mutKYwMc-Jg. Acesso em: 19 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.