Anton Chigurh: the unusual villain in No country for old man

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27753
Supporting Agencies

Keywords:

Literature, Cinema, Unusual, Violence.

Abstract

This work aims to study the representation of the unusual in the book No Country for Old Men (2005), by Cormac McCarthy, looking, more specifically, a study about the character Anton Chigurh, a hitman who emerges in the narrative to accomplish a mission and leaves a dark trail of death and violence. This murderous persona, shrouded in an aura of mystery and disbelief, makes possible some interpretations that dialogue with the unusual and fantastic, both in literary text and in the film adaptation directed by Cohen brothers in 2007, and creates, with it, a rich process of intermediality, what allowed these artistic products achieves critical and public recognition. Indeed, we’ll use as research methodology the content analysis, about the approach this is a qualitative research, this way we’ll use as theoretical reference studies which portrays themes like unusual, fantastic and violence, and we highlight: Garcia (2008), Todorov (1980), and Ginzburg (2012). As ours results, we evidence that Chigurh rises as a death representation, visible only for those who find it, but without a face or clues for those who haven’t been in its presence. And his unusual ethos is recognized by the sheriff Ed Tom Bell (character who represents law and order), who consider him as a ghost, doubting if the murder is in fact a real man, in view of his shocking, uncanny and singular acts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Iranilde Almeida Costa Pinheiro, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutora em Ciência da Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Adjunta III do Depto de Letras, e do Programa de Pós Graduação em Letras/Letras/UEMA.

Jonas Magno Lopes Amorim, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão – UEMA (2019). Graduado em Letras – Português/Inglês pela Universidade Estadual do Maranhão (2018); jonas.magno2206@gmail.com.

References

ANDRADE, E. Rotina. In: ANDRADE, Eugenio. As mãos e os frutos. Portugal: FEA, 1948.

AVELAR, I. Alegorias da derrota: a ficção pós-ditatorial e o trabalho do luto na América Latina. Trad. Saulo Gouveia. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

BAUMAN, Z. Amor líquido. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

GARCIA, F. (org.). Narrativas do insólito: passagens e paragens. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2008. Disponível em: http://www.dialogarts.uerj.br/arquivos/narrativas-doinsolito.pdf. Acesso em: 29 jan. 2020.

GINZBURG, J. Literatura, violência e melancolia. Campinas: Autores Associados, 2012.

LEISTEDT, S. J; LINKOWSKI, P. Psychopathy and the Cinema: Fact or Fiction? Journal of Forensic Sciences. Belgium, v. 59, n° 1, p. 167-174, December, 2013. Disponível em: https://bityli.com/Vo4lo. Acesso em: 15 fev. 2020.

LINS, R. L. Violência e Literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

MCCARTHY, C. Onde os velhos não tem vez. Tradução de Adriana Lisboa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010. Disponível em: http://lelivros.love/book/download-oonde-os-velhos-nao-tem-vez-cormac-mccarthy-em-epub-mobi-e-pdf/. Acesso em: 17 out. 2019.

SCHOPENHAUER, A. Metafísica do Amor, Metafísica da Morte. Disponível em: https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2013/11/schopenhauer-arthur-metafisica-do-amor-e-da-morte-pg-32-33.pdf. Acesso em: 15 fev. 2020.

TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. Disponível em: http://static.recantodasletras.com.br/arquivos/2260559.pdf. Acesso em: 02 fev. 2020.

Published

31-08-2021

How to Cite

PINHEIRO, M. I. A. C.; AMORIM, J. M. L. Anton Chigurh: the unusual villain in No country for old man. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27753, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27753. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27753. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS