After all, when do we start the discursive textual analysis?

An essay of the initial perceptions in the view of graduate students in science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v16i1.27927

Keywords:

Discursive Textual Analysis, Science teaching, Qualitative research, Postgraduate studies

Abstract

Diving into a new universe brings a mix of insecurities, anxieties and expectations, it would be no different in Graduate Studies. In this text, we expose our feelings and perceptions, as Master's students in a Science Teaching program, in front of the Discursive Textual Analysis (ATD) of Moraes and Galiazzi (2007). For this, we evidence general ideas about this methodology, which we will adopt in our researches in the Graduate Program in Education in Science and Mathematics Education (PPGECEM). In fact, as it is the first contact with the methodology, the reflections and understandings summarize the discussions of routine meetings organized by the students, a space for learning, exposition of ideas, understandings, creation of meanings and constitution of authorship on ATD, as well as on the phenomena studied in each survey.

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Author Biographies

Danilo de Oliveira Kitzberger, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Possui graduação em Física (licenciatura) pela Universidade Federal do Paraná (2019) e formação técnica-profissional em informática (2013). Tem experiência em projetos de iniciação científica e extensão com foco no ensino de Ciências, Astronomia e Física.

André Bonfante Bório, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Aluno do programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Graduado em Licenciatura em Ciências Exatas - Física, pela Universidade Federal do Paraná - UFPR, Setor Palotina. Tem interesse no entendimento caracterizado por "materiais de baixo custo". Tendo seu Trabalho de Conclusão de curso denominado "Entendimento do termo Materiais de Baixo custo (MBC)". Desenvolvido também Projeto Licenciar nessa área.

Dulce Maria Strieder, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1998) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2007). É docente na Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE, com atuação na área de Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (Mestrado e Doutorado) do Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas/UNIOESTE. Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Física, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores e cultura científica.

Jeniffer Sabrina Machado, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná UTFPR - Campus Santa Helena. Especialização em Práticas Inovadoras em Educação pela Faculdade UNICESUMAR. Atualmente mestranda bolsista do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE campus Cascavel/PR.

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Published

30-04-2022

How to Cite

KITZBERGER, D. de O.; BÓRIO, A. B.; STRIEDER, D. M.; MACHADO, J. S. After all, when do we start the discursive textual analysis? An essay of the initial perceptions in the view of graduate students in science teaching. Travessias, Cascavel, v. 16, n. 1, p. e27927, 2022. DOI: 10.48075/rt.v16i1.27927. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27927. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM